تبیان، دستیار زندگی

علیخانی؛ آقای حرف

آنالیز لحظه‌ به لحظه قسمت‌های دوم و سوم ماه عسل. آیا احسان علیخانی خارج از استاندارد معمول حرف می‌زند؟ چرا حرف زدن‌های او بیشتر به چشم می‌آید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
احسان علیخانی
یکی از انتقادهای مهم به اجرای احسان علیخانی در «ماه عسل»، به حجم بالای صحبت‌های او در برنامه برمی‌گردد. بارها در صفحه اینستاگرام برنامه انتقاداتی از این دست خوانده‌ایم و خودمان هم چندین بار به این مسئله اذعان کرده‌ایم اما با این حال اصلاحی در کار نیست و کماکان به این منوال ادامه می‌دهد. البته مسئله فقط زیاد صحبت کردن علیخانی با مخاطبان نیست. او در حین مصاحبه هم بارها میان حرف مهمان‌ها می‌پرد و خیلی وقتها وقت برنامه را برای مرور چند باره ماجراهایی که از زبان مهمان برنامه شنیده‌ایم می‌گیرد. در کنار این صحبت‌های طولانی، عدم مدیریت زمان هم نور علی نور است. نیم ساعت اول هر قسمت، عملا حرفی برای گفتن ندارد و به صحبت‌های ابتدایی و تیزر و تیتراژ و صحبت‌های اولیه با مهمان می‌گذرد. در نیم ساعت دوم صحبت‌ها تازه گل می‌اندازد و اواخر این نیم ساعت بالاخره مخاطبان متوجه ماجرای اصلی می‌شوند. درست در نیمه سوم که دیگر زمانی باقی نمانده ماجرا به نقطه جذاب می‌رسد و نهایتا خیلی عجله‌ای به پایان می‌رسد. برای اینکه ادعایمان ثابت شود قسمت دوم از برنامه سال 97 یعنی قسمت دوم و سوم را به طور کاملا جزئی آنالیز می‌کنیم.

 1 تا 30

آیتم: 5.30 دقیقه

صحبت مجری رو به دوربین: 7 دقیقه

تیتراژ: 3.30 دقیقه

تیزر برنامه: 2 دقیقه

گفتگو با مهمان: 12 دقیقه

آنالیز مجری: احسان علیخانی قبل از اینکه وارد مصاحبه با مهمان برنامه شود 6 دقیقه به طورکامل با مخاطبان درباره احترام به پد و مادر و مسابقه قهرمان من و عضویت در روبیکا و ... گپ زد اما در نیم ساعت اول نقش چندانی در پیش برد داستان مهمان برنامه نداشت. درواقع سوالاتی مشابه چه رشته‌ای خواندی؟ چند تا بچه بودید؟، بچه چندم بودی؟ و ... شروع کرد و فقط گهگاه ماجرا را از ابتدا مجددا مرور می‌کرد؛ آنهم بخش‌هایی از گفتگو که هنوز به نقطه جذاب نرسیده بود.

آنالیز برنامه: امسال به برنامه ماه عسل بخشی به نام تیزر مهمان برنامه اضافه شده. یعنی اینکه قبل از شروع گفتگو با مهمان برنامه، تیزری از او و اتفاقهایی که برایش افتاده نشان داده می‌شود تا مخاطبان اگر تمایلی به تماشای آن ندارند از همان ابتدا تکلیفشان مشخص شود. البته این تیزر آنقدر کوتاه است که زیاد نمی‌شود با تماشای ان به نکته خاصی رسید. در سی دقیقه اول برنامه، بیشتر صحبت از تبلیغات و مسابقه و پلی بک بود و گفتگو هم آنطور که باید پیش نرفت.

نكته ویژه: در بحث زیاد صحبت کردن احسان علیخانی به نظر میرسد یک عمدی در کار است. اینکه او هرشب قبل از تیتراژ و بعد از تیتراژ لزوما سه دقیقه صحبت میکند تا نهایتا شش دقیقه یا بیشتر از وقت برنامه به او اختصاص پیدا کند. قطعا اگر این شش دقیقه ازکل برنامه خارج می‌شد، تا دم افطار ادامه پیدا نمی‌کرد.

30 تا 60

آیتم: 5دقیقه

صحبت مجری رو به دوربین: 0 دقیقه

تیزر برنامه: 0 دقیقه

گفتگو با مهمان: 25 دقیقه

آنالیز مجری: یکی از دلایل طولانی شدن بیش از حد برنامه، به مرور صحبت‌های مهمان‌ها توسط مجری برمی‌گردد. علیخانی هر چند دقیقه یکبار از اول همه آنچه را شنیده‌ایم را از اول مجددا تکرار می‌کند. مثلا در این بخش زمانی که همسر مهمان برنامه به استودیو آمد، علیخانی  صحبت‌های شوهرش را از ابتدا مجددا برای او تعریف کرد و چند دقیقه بعد یکبار دیگر مجددا همان صحبت‌ها را مرور کرد. واقعا این همه تکرار چه دلیلی دارد؟

آنالیز برنامه: مشکل اصلی اینجاست که سوژه برنامه تا دقیقه پنجاه کاملا مقفول مانده است. تازه در دقیقه 52 احسان علیخانی رو به مهمان برنامه می‌کند و تازه می‌گوید که برویم سراغ ماجرای اصلی شما! خب طبیعتا همه مردم به دنبال ماجرای اصلی هستند. یعنی واقعا باید نزدیک یک ساعت بنشینند و حرفهای ابتدایی بشنوند تا تازه قصه به جریان بیفتد و ماجرا برایشان روشن شود؟ یعنی نمی‌شود تکلیف سوژه اصلی از همان دقیقه 20 و 30 مشخص شود تا مخاطبان بدانند با چه مهمان‌هایی روبه‌رو هستند؟

مورد ویژه: از زمانی که ماجرا وارد داستان اصلی یعنی تاسیس مرکز مخصوص به مادران توسط مهمان برنامه می‌شود، جذابیت برنامه بالا می‌رود. هم مجری مشارکت خوبی دارد و هم داستان جذابی برای مردم روایت می‌شود.تازه از اینجاست که همه دلشان می‌خواهد راجع به ماجرا بیشتر بشنوند و به نتیجه اصلی برسند.

60 تا 90

آیتم: 2.30دقیقه

صحبت مجری رو به دوربین: 3 دقیقه

تیزر برنامه: 1.30 دقیقه

گفتگو با مهمان: 23 دقیقه

آنالیز مجری: در این بخش به عنوان مجری حضور فعالی دارد. با وارد شدن مهمان‌های جدید یعنی سه مادری که هرکدامشان از یک روستا به برنامه دعوت شده‌اند و ویژگی منحصربفردی دارند، شروع به صحبت با آنها می‌کند. سوالاتی کوتاه می‌پرسد و سعی میکند بخش‌هایی از صحبت‌هایشان را که به خاطر داشتن لهجه امکان دریافت معنی‌شان وجود ندارد مجددا بازگو کند تا مخاطبان متوجه ماجرا شوند.

آنالیز برنامه: در بخش قبلی راجع به بنیاد مادران صحبت شد و حالا در این بخش مادران به استودیو آمدند تا راجع به افتخاراتشان صحبت کنند. در آخر هم با ورود بچه‌های آنها به داخل استودیو، تجلیلی از آنها به عمل آمد و برنامه به پایان رسید. بخش پایانی کاملا جذاب بود و از جنس اتفاقهای همیشگی ماه عسل در آن اتفاق افتاد اما نکته مهم این بود که یکی از مهمان‌ها یعنی مادری که سنگها را میشکست و میفروخت تا خرج بچه‌هایش را بدهد سال گذشته در برنامه «هزارداستان» حضور پیدا کرده بود و مخاطبان او را می‌شناختند. بنابراین آنطور که باید از دیدن او به هیجان نیامدند.

مورد ویژه: علیخانی درست وسط صحبت کردن با مهمان برنامه، اعلام کرد بخش جدیدی به برنامه اضافه شده و مهمان‌هایی که قرار است در بخش دوم هر برنامه داخل استودیو بیایند و به به آنها اضافه شوند در اتاقی چند متر دورتر از استودیو می‌نشینند و برنامه را تماشا می‌کنند. نمایی از این مادران در همان اتاق هم به نمایش درآمد.

حاشیه های ماه عسل 97

احسان علیخانی می داند «ماه عسل» توی چشم است و هر گفته و واکنش او بازتاب دارد. امسال نیز برنامه «ماه عسل» از حاشیه دور نبوده است که البته در مقایسه با نمونه های سال پیش چندان بزرگ بحساب نمی آیند. مهم ترین آن به صحبت علیخانی درباره فیلترینگ تلگرام برمی گردد که بعد از آن شایعه شد از سوی صدا و سیما اخطار گرفته است. او این طور گفته بود:« این روزها بچه ۸-۹ ساله هم دنبال فیلترشکن می‌گردد و این خطرناک است زیرا جهانی را در مقابل او باز می‌کند که مشکل‌ساز خواهد بود.امروز از کودک تا کهنسال همه دنبال فیلترشکن هستند؛ کسانی که تلگرام را فیلتر کردند به پیامدهای کارشان فکر کرده اند؟ کودک و نوجوانی که از فیلتر شکن اسفاده می کند ممکن است استفاده های نامناسب دیگری نیز از فیلتر شکن بکند و آن موقع باید کلی کارشناس بیاوریم و بینیم چرا اینگونه شد؟».

حضور مادر سنگ شکن که سال پیش در «هزاردستان» هم شرکت کرده بود، با انتقاد برخی رسانه ها مواجه شد.  

منابع: هفت صبح/ تبیان/ قانون