تبیان، دستیار زندگی
رابرت فاستر (Robert Foster) غریبه‌ای بی‌گناه در یک شهر بزرگ است که در آن ساکنین ستم‌دیده در برج‌های بلند کار و زندگی می‌کنند. در حالی که حکمرانان فاسد و ثروتمند شهر، در زیر زمین، دور از هرگونه آلودگی بسر می‌برند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی BASS

رابرت فاستر (Robert Foster) غریبه‌ای بی‌گناه در یک شهر بزرگ است که در آن ساکنین ستم‌دیده در برج‌های بلند کار و زندگی می‌کنند. در حالی که حکمرانان فاسد و ثروتمند شهر، در زیر زمین، دور از هرگونه آلودگی بسر می‌برند. او تنها، با یک کارت الکترونیکی مربوط به یک روبات، باید برای زندگی خود بجنگد و بفهمد که در پس پرده دزدیده شدنش چه می‌گذرد.

Beneath a Steel Sky یا BASS یک بـازی مــاجــراجویانه Point and Click است کــه بــرای عبـــور از مـــراحل مختلف باید معمــاهـای گـونـاگــونی را حــل کـرده و با افراد مختلفی صحبت کنید. در صورتی که علاقه‌مند به اینگونه بازی‌های فکری باشید، با اینکه گرافیک این بازی نسبت به بازی‌های سه بعدی امروزی چنگی به دل نمی‌زند، دســت از آن بـر نخــواهید برداشت و می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول کند.

البته اگر وقت کافی برای بازی کردن با آن داشته باشید. تعداد زیادی مکالمه همراه با صوت که کاربر با افراد مختلف انجام می‌دهد، می‌تــوانـد بـرای کمـی بهتــر شدن زبان انگلیسی، مفید باشد! در عین حالی که برای یافتن معماها، مجبور به بررسی دقیق مکالماتی هستید که به صورت متنی هم می‌توانند بر روی صفحه نمایش نشان داده شوند.

BASS برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ برای DOS، آمیگا و Amiga CD۳۲ منتشر شد. در ســال ۲۰۰۳، بازی توسط تولید کنندگان آن آزاد شد. کدهای منبع آن در اختیار تیم توسعه دهنده پروژه ScummVM قرار داده شد تا سیستم Virtual Theatre آن در این پروژه گنجانده شود.

نمایی از بازی

امروزه این بازی تحت سکوهای نرم‌افزاری بسیار متنوعی مانند ویندوز، گنو/لینوکس، MacOS و BeOS قابل اجراست و این خصیصه، عمری جاودانه به آن بخشیده است.

اگر چرخ کوچکی در سایت‌های جستجو بزنید، می‌توانید راهنماهای زیادی در مورد این بازی پیدا کنید که برخی از آنها بسیار جدید هستند و نشان می‌دهد با وجودی که بیش از ۱3 سال از عمر آن می‌گذرد، هنوز طرفداران زیادی دارد!

ScummVM یک ماشین مجازی برای اجرای بازی‌های مبتنی بر SCUMM است که برای نخستین بار توسط LucasArts بکار گرفته شد. SCUMM مخفف Script Creation Utility for Maniac Mansion است. این سیستم برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ توسط Aric Wilmunder و Ron Gilbert برای بکارگیری در بازی Maniac Mansion ایجاد شد و بعدا با تغییراتی در دو بازی دیگر نیز بکار گرفته شد.

پس از آن با بهینه‌سازی‌هایی که در SCUMM صورت گرفت، در بازی‌های مشهوری مانند Indiana Jones and the last crusade، LOOM، Indiana Jones and the Fate of Atlantis، جزیره میمون ۱، ۲ و ۳ و چند بازی دیگر بکار گرفته شد.

ScummVM به صورت آزاد و تحت مجوز GNU/GPL منتشر می‌شود و قادر به اجرای تعداد زیادی از بازی‌های مبتنی بر SCUMM است. این ماشین مجازی از سکوهای بسیار زیادی پشتیبانی می‌کند که این سکوها حتی شامل تلفن‌های همراه نیز هست.

این پروژه برای کسانی است کـه جوانی خود را با بازی‌های خاطره انگیز آن زمان روی سیستم‌های آمیگا سپری کرده‌اند و پس از گذشت بیش از یک دهه این فرصت را به آنها می‌دهد تا تجدید خاطره‌ای کنند.

برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه نمایید:http://www.scummvm.org

منبع: نشریه لینوکس ایران 

مطالب مرتبط:

بازی Company of Heroes

دنیای متروک استالکر

بهترین بازی‌های ماجرایی تاریخ

آقای خروج اضطراری!

کپ کام و بازی سیاره گمشده!

بازی "سودوکو"