تبیان، دستیار زندگی

پتانسیل واقعی دنیای کریپتو

کمتر از یک دهه از عمر بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌گذرد. با این وجود، این مفهوم توانسته است امیدهای زیادی برای اصلاح برخی الگوهای مالی و سرمایه‌گذاری در دنیا پدید آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ارز دیجیتالارزهای دیجیتال به خاطر ماهیت غیرمتمرکزشان، برخی مشکلات پول‌های رسمیِ منتشر شده توسط بانک‌های مرکزی را ندارند. نقل و انتقال ارزهای دیجیتال حتی به شکل فرا مرزی ساده‌تر از انتقال پول است. همچنین امکان تقلب و کلاهبرداری در آن به مراتب کمتر است.

مفهوم ارزهای دیجیتال ساده نیست

ارزهای دیجیتال و ساز و کار عملکردشان پیچیدگی‌های زیادی دارد. کمتر از یک دهه از عمر اولین ارزهای دیجیتال (یعنی بیت کوین) می‌گذرد. حتی مجموعه اصطلاحات تخصصی مربوط به آن هنوز کاملا شکل نگرفته است. تمرکززدایی هم مفهومی کاملا جدید است؛ هر چند برای تازه‌کاران به مراتب ساده‌تر از مفاهیم دیگری نظیر اثبات انجام کار، اثبات سهام یا استخراج ارزهای دیجیتال (مفهوم ماینینگ) است.

کم حوصلگی

برای آشنایی با ارزهای دیجیتال باید وقت بگذارید و مطالب مختلفی را مطالعه کنید. در ابتدا شاید با انبوهی از واژگان عجیب و غریب روبرو شوید. در این صورت باید به دنبال معنای هر یک از این اصطلاحات نامأنوس باشید. با این حال، تجربه نشان داده است که با حدود ۲۰ ساعت مطالعه می‌توانید دانش کافی در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال کسب کنید. اما با تمام این‌ها باز هم بسیاری از افراد حوصله‌ی وقت گذاشتن برای این کار را ندارند.

ندیدن فرصت‌های دیگر

با وجود همه این موارد، آینده‌ی ارزهای دیجیتال روزبه‌روز روشن‌تر می‌شود. هر روز تعداد بیشتری از مردم از فرصت‌های دنیای ارزهای دیجیتال آگاه می‌شوند. هر روز که می‌گذرد، فناوری‌های مربوط به ارزهای دیجیتال پیشرفته‌تر می‌شوند.

موفقیت‌های افراد مانع از مشاهده‌ی فرصت‌های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال می‌شود بسیاری از افراد به قدری در فعالیت‌های خاص خودشان درگیر هستند و آن‌قدر در حوزه‌ی فعالیت‌شان موفق می‌شوند که نمی‌توانند فرصت‌های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال را ببینند. دلیلش این است که هر قدر افراد در یک زمینه‌ی مشخص به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابند، بیشتر در برابر تغییر از خود مقاومت نشان می‌دهند. در واقع، این افراد فقط عادت دارند فرصت‌های موجود در حوزه‌ی فعالیت خودشان را ببینند و بنابراین از موقعیت‌های ارزشمندی که ارزهای دیجیتال می‌توانند در آینده برایشان ایجاد کنند غافل می‌شوند. با تغییر دیدگاه غالب، می‌توان از این مخمصه رهایی یافت. این تغییر دیدگاه را در روانشناسی «تغییر گشتالت» می‌نامند.

عدم پذیرش به عنوان پول

بسیاری افراد بر این باورند که فقط دولت‌ها باید پول منتشر کنند متقاعد کردن مردم به اینکه اتکا به یک پول الگوریتمی (نظیر بیت کوین) به مراتب بهتر از تکیه به دولت برای انتشار پول است، کار دشواری به نظر می‌رسد. تردیدی نیست که امروزه در سراسر نقاط دنیا، پول رسمی که بانک‌های مرکزی منتشر می‌کنند بر نظام مالی دنیا چیره است. هر روز حدود ۱/۵ تریلیون دلار پول رسمی در دنیا مبادله می‌شود. این مقدار ۲۰۰ برابر کل مبادلات روزانه‌ی صورت گرفته در بازار ارزهای دیجیتال (به ارزش ۲۵ میلیارد دلار) است. اما در حال حاضر ارزهای دیجیتال هر روز بیشتر از قبل در سراسر جهان به عنوان بازاری برای پرداخت پذیرفته می‌شوند.

عدم علاقه به ارزهای دیجیتال

بیشتر افراد به ارزهای دیجیتال علاقه‌ی چندانی ندارند اینکه مردم امید چندانی به ارزهای دیجیتال ندارند، به این دلیل است که اصلا به آن علاقه‌ای ندارند. به تازگی، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که «نداشتن نیاز یا علاقه» اصلی‌ترین دلیلی بود که افرادِ پاسخ‌دهنده برای عدم حضورشان در دنیای ارزهای دیجیتال عنوان کردند.

فقدان حس کنجکاوری

رویدادهایی که از آغاز اختراع ارزهای دیجیتال تاکنون به وقوع پیوسته‌اند، آن‌قدر سروصدا به پا کرده‌اند که اگر کسی نسبت به آنها کنجکاو نشود واقعا جای تعجب دارد. بیت کوین سریع‌ترین رشد را از نظر ارزش بازار در تاریخ بشر داشته است. بیت کوین بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد. همچنین ارزش ارزهای دیجیتالی که در چند سال گذشته ایجاد شده‌اند از مرز ۳۰۰ میلیارد دلار گذشته است. تنها دلیلی که یک نفر ممکن است به این تغییرات چشمگیر اهمیتی ندهد این است که اساسا فرد کنجکاوی نباشد!

نوسانات شدید = ریسک بالا

برخی افراد بر این باورند که نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال بسیار شدید است و حضور در این بازار مخاطرات زیادی برایشان به همراه دارد. همین امر آنها را از دنیای ارزهای دیجیتال دور نگه می‌دارد. هنگامی‌که اوراق قرضه بنجل (junk bonds) وارد بازار شدند نیز مردم چنین دیدگاهی داشتند. اوراق قرضه بنجل نوعی از اوراق قرضه است که درجه‌ی اعتباری پایینی دارند و در نتیجه نقدشوندگی آنها ممکن است با تردیدهایی روبرو باشد.

عدم اعتماد قانونی

برخی فکر می‌کنند ارزهای دیجیتال ابزاری برای کلاهبرداری هستند. هنوز عده‌ی زیادی ارزهای دیجیتال را هم‌راستا با سیلک‌رود (silk road) می‌دانند. سیلک‌رود یا جاده‌ی ابریشم یک وب‌سایت در بخش مخفی وب است که به کاربران امکان خرید و فروش انواع محصولات ممنوعه (نظیر مواد مخدر یا سلاح) را می‌دهد. همچنین برخی از سرشناس‌ترین چهره‌های اقتصادی دنیا نیز تردیدهای خود درباره ارزهای دیجیتال را به شکل رسانه‌ای بیان می‌کنند.

درک ارزهای دیجیتال برای افراد مسن‌تر و باتجربه‌تر سخت‌تر است

کن لانگان (Ken Langone) یک میلیاردر ۸۲ ساله است که مجله فوربس ثروتش را ۷/۲ میلیارد دلار ارزیابی کرده است. او در پاسخ به اینکه چرا روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نمی‌کند، گفت: «چون فقط روی چیزهایی که می‌فهمم سرمایه‌گذاری می‌کنم!» شاید اگر لانگان جوان‌تر بود به بررسی و تحقیق در بازار می‌پرداخت و حتی روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری هم می‌کرد. اما در این سن ارز دیجیتال پدیده‌ای جدید برایش به شمار می‌رود. به طور کلی، با افزایش سن افراد گرایش به یادگیری چیزهای جدید کاهش می‌یابد.

آینده‌ی ارزهای دیجیتال هنوز روشن نیست

آینده‌ی ارزهای دیجیتال حتی برای کسانی که حس کنجکاوی قدرتمندی دارند تا حد زیادی مبهم است. افراد زیادی هستند که تاکنون هیچ نوع تراکنشی با بلاک چین انجام نداده‌اند. بسیاری از آنها حتی کسی را در اطرافیان خودشان نمی‌شناسند که از ارزهای دیجیتال استفاده کرده باشد. حتی بسیاری از علاقمندان نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند.با وجود همه این موارد، آینده‌ی ارزهای دیجیتال روزبه‌روز روشن‌تر می‌شود. هر روز تعداد بیشتری از مردم از فرصت‌های دنیای ارزهای دیجیتال آگاه می‌شوند. هر روز که می‌گذرد، فناوری‌های مربوط به ارزهای دیجیتال پیشرفته‌تر می‌شوند.
منبع: ارز دیجیتال