تبیان، دستیار زندگی

چطوری برای مهمانی افطاری اوضاع خانه را سر و سامان بدهیم؟

اصول مهمانی دادن در ماه رمضان

همه ما افطاری دادن را دوست داریم اما نخستین دغدغه و مشکلی که ممکن است مانع ما برای افطاری دادن باشد، اوضاع نابسامان خانه و تمیز کردن آن است ؛مخصوصا که در ‌ماه مبارک رمضان انرژی لازم برای کار‌کردن و تمیز کردن خانه را نداریم. ما به شما چند راهکار ساده پیشنهاد می‌دهیم که به کمک آنها می‌توانید تا حدودی این مشکل را برطرف کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تمیز کاری، افطاری، سفره افطار، ما رمضان، سرویس بهداشتی، زیبایی، فوت وفن، نکات خانه داری

چطور تمیزکاری کنیم؟
کمی به ذهن خودتان مسلط شوید. واقعا لازم نیست برای یک مهمانی ساده افطاری همه خانه را زیرو رو کنید. همین که ظاهر خانه شما اوضاعی رو به راه داشته باشد کافی است. وسواس در تمیز بودن پنجره‌ها و لوسترها و بوفه‌ها و کمدها غیراز اینکه شما را از ثواب افطاری دادن به چند روزه‌دار محروم کند، فایده دیگری ندارد. البته اگر خانه شما تمام و کمال تمیز باشد و برق بزند خیلی هم خوب است اما دیگر نه تا این اندازه که باعث شود شما از میزبانی مهمانان خدا محروم شوید. اما اگر فکر می‌کنید که خانه شما واقعا نیاز به تمیزکاری و جمع‌کردن و بشور و بساب دارد پس بهتر است از چند روز قبل برنامه‌ریزی کنید.

غذاها را چطور آماده کنیم؟

برای اینکه در طول روز که روزه‌دار هستید به شما فشار نیاید و اذیت نشوید بهترین کار این است که شب‌های قبل از مهمانی را از دست ندهید. شما شب قبل از افطاری چیزی حدود 5 تا4 ساعت وقت دارید که به تمیز کردن خانه مشغول شوید. دستمال‌کشی‌ها و تمیزکردن‌ها را شب قبل انجام بدهید. ضمن اینکه حین روبه راه کردن اوضاع خانه می‌توانید بعضی از مواداولیه سفره افطاری فردا را هم آماده کنید و در یخچال بگذارید که روز بعد کار نهایی پخت غذا را انجام بدهید. مثلا اگر قرار است آش بپزید، نخود و لوبیا و حبوبات را بگذارید روی گاز تا بپزد یا اگر دوست دارید به مهمان خود کشک‌بادمجان بدهید می‌توانید همینطور که کارهای خانه را انجام می‌دهید بادمجان‌ها را سرخ کنید و آنها را در ظرفی در بسته در یخچال بگذارید. حتی می‌توانید دسرهایی مثل فرنی یا شله‌زرد را که نیاز به چشیدن دارند آماده کنید. بالاخره تا جایی که می‌توانید شب قبل به کارهای ضروری خود برای افطاری برسید تا روز مهمانی با زبان روزه زیادی خسته نشوید.

سرویس بهداشتی را چه کنیم؟

بهتر است جارو کشی خانه مخصوصا آشپزخانه را بگذارید برای عصر روز مهمانی. چون اگر روز قبل این کار را انجام بدهید تقریباً کار بیهوده‌ای کرده‌اید و احتمالا مجبور به دوباره کاری می‌شوید اما کاری مثل شست‌وشو و برق انداختن سرویس بهداشتی را حتما و حتما باید شب قبل انجام بدهید زیرا در شرایط روزه‌داری اصلا نمی‌شود از مواد شوینده مخصوص سرویس‌های بهداشتی استفاده کرد. زیرا استشمام و استنشاق بوی آنها حتما شما را ناراحت و اذیت می‌کند. آشپزخانه را هم باید تمیز کنید اما درنظر بگیرید که به‌علت پخت‌وپز غذا و آماده‌کردن مقدمات افطاری، آشپزخانه باید آخرین جایی باشد که تمیز می‌کنید.

ظرف‌ها را کی مرتب کنیم؟

در ‌ماه مبارک رمضان که شب‌ها می‌توانید غذا و آب بخورید بهتر است تا می‌توانید از خودتان کار بکشید. چون روز بعد هم ممکن است انرژی لازم را برای انجام کارها نداشته باشید و هم اینکه ممکن است تا آخرین لحظه آمدن مهمان‌ها مشغول فعالیت باشید درحالی‌که هنوز خیلی از کارهایتان روی زمین مانده است. پس بهتر است کار را تا جایی که ممکن است برای خودتان راحت کنید. اگر در آشپزخانه یا گوشه‌ای از سالن خانه میز ناهارخوری دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ظرف‌ها و قاشق و چنگال‌ها و لیوان‌ها و همه وسایلی که لازم است روی سفره افطار بگذارید را آماده کنید و روی میز مورد نظر بچینید. با این کار می‌بینید که در روز مهمانی افطاری چقدر کارتان خوب و راحت و بدون استرس پیش می‌رود. هرچند که همین خستگی‌ها و دویدن‌ها و انرژی گذاشتن‌ها در افطاری دادن اجر و پاداش مخصوص خودش را دارد اما به شرطی که موجب بی‌حالی شما و پرهیز از مهمانی دادن‌های بعدی نشود.

یک نکته ساده ولی مهم

میزان غذایی که برای افطاری درنظر می‌گیرید باید کمتر از میزان غذایی باشد که برای یک مهمانی شام آماده و تهیه می‌کنید. معمولا از سفره افطار همیشه غذا به میزان قابل توجهی اضافه می‌ماند. برای اینکه بعد از تمام شدن افطاری با حجم زیاد غذاهای مانده روبه‌رو نشوید بهتر است به تعداد خانواده‌هایی که مهمان شما هستند ظرف یکبار مصرف تهیه کنید. از غذای اضافه افطار برای هر خانواده کمی در ظرف یکبار مصرف بکشید و به آنها بدهید. با این کار هم از اسراف جلو‌گیری کرده‌اید و هم اینکه خانم خانواده مهمان را از دغدغه سحری چی بپزم در آن شب رها کرده‌اید.

منبع : پارس


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.