تبیان، دستیار زندگی

در پی بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در سطح بین‌الملل

مرگبارترین اختراعات بشر

در دنیای امروز نباید از نفوذ، دقت و قدرت رسانه‌ها نیز چشم‌پوشی کرد چرا که رسانه‌ها در دنیای امروز حرف اول را می‌زنند و گاه قدرتی که آن‌ها در دنیای سیاست دارند، هزاران سلاح هوشمند و قدرتمند نظامی ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بشر همواره، در پی آن بوده است که نسبت به دیگر هم‌نوعان خود برتری داشته و در این مسیر از هیچ کاری فروگذاری نکرده است. از انواع اختراعات تجهیزات جنگی گرفته تا تدوین برنامه‌های مختلف سلطه‌گری و جنگ‌های نوین امروزی.

بزرگ‌ترین مخترع آمریکا، "هیرام ماکسیم" سال‌ها پیش در کارگاه شخصی خود مسلسلی اختراع کرد که نام آن را "ماکسیم" گذاشت. سلاحی که بعدها یکی از پِرکاربردترین سلاح‌های جنگی شد.

ماکسیم بدون شک یکی از بهترین سلاح‌هـایی محسوب می‌شود که تا به امروز توسط انسان ساخته شده است. در سال ۱۹۶۳ طی یک آزمایشی کـه روی این سلاح انجام شد، در کمال ناباوری بعد از ۷ روز شلیک مداوم هیچ نقصی در ایـن مسلسل پیدا نشد و این مهم، یکی از مزایای خاص و کم‌نظیر دنیای جنگی به حساب می‌آمد. در ادامه به معرفی خطرناک‌ترین تجهیزات جنگی می‌پردازیم.

مرگ‌بارترین سلاح‌های جنگی

شمخال

سلاح شمخال در واقع اولین تفنگ ساخت بشر است که بر روی شانه قرار می‌گیرد. ریشه ساخت این سلاح به اسپانیا و قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد. هزینه ساخت این سلاح در آن زمان چندان گران نبود و در نتیجه شاهد گسترش آن به نقاط مختلف دنیا بودیم، شمخال دقت بالایی در فاصله‌های دور نداشت اما مسلح کردن آن حدود یک دقیقه زمان می‌برد و در صورت عدم استفاده صحیح، فرد شلیک کننده را کَر می‌کرد.

تیربار جنگ جهانی اول

باتوجه به پیشرفت روزافزون انواع تجهیزات و سلاح‌های جنگی و نیز بالاگرفتن تنش‌های سیاسی و نظامی بین کشورهای مختلف جهان، باید منتظر ظهور و ابداع تجهیزاتی با سرعت و دقت بالاتری باشیم.

با شروع جنگ جهانی اول، بیشتر کشورها شروع به استفاده از تیربار کردند. تیربار حاضر در جنگ جهانی اول قادر به شلیک ۵۵۰ گلوله در هر دقیقه بود. اما وزن زیادی داشت و چهار تا شش نفر باید آن را حمل می‌کردند.


نارنجک‌انداز خودکار

نارنجک‌انداز خودکار MK-19 اولین بار توسط آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام استفاده شد. این سلاح می‌تواند نارنجک‌های ۴۰ میلی‌متری را با برد ۱.۵ کیلومتر شلیک کند.(1)

جنگنده بمب افکن جنگ جهانی اول

در جنگ جهانی اول برای اولین بار در تاریخ نبرد‌های انسان، شاهد حضور هواپیما نیز بودیم. بمب‌افکن‌های آن روزها دید کمی را در اختیار خلبان قرار می داد و تنها قادر به حمل چند بمب کوچک بودند. قدرت کشتار: ۲۲۹۲۰۰

بمب اتمی ۲۰ کیلوتن

قدرتمندترین بمب اتمی که تاکنون در میادین نبرد استفاده شده است بمب ۲۰ کیلوتن پلوتونیوم است که بر سر مردم بیگناه ناکازاکی در ۱۸ مرداد سال ۱۳۲۴ انداخته شد .این بمب اتم در همان لحظه برخورد با زمین جان ۴۰ هزار نفر را گرفت و انسان‌های زیادی نیز بر اثر پرتوهای مرگبار این بمب اتم کشته شدند .قدرت کشتار: ۴۸۵۵۰۰۰۰

اسلحه کور کننده

این سلاح عجیب کسی را نمی‌کشد، بلکه تنها با اشعه لیزر موقتا هدف را کور می‌کند. این اسلحه که PHASR نام دارد، برای این طراحی شده تا به چشم تابانده و موجب کوری موقتی شود. هدف از این کار متوقف کردن خلافکارها و یا هر کسی که به اندازه کافی برای دستگیر کردن خطرناک باشد است. البته این سلاح یک مشکل کوچک دارد و آن هم این است که سازمان ملل بر اساس کنوانسیون ژنو استفاده از تسلیحات کور کننده را منع کرده است!

بمب خفاشی

در زمان جنگ جهانی دوم، ایده یک سلاح عجیب به تفنگداران دریایی آمریکا پیشنهاد شد و آن آموزش دادن خفاش‌ها به عنوان عامل انتحاری بود. این ایده برای اولین بار توسط یک دندان پزشک ساکن پنسیلوانیا ارائه شد که آن را از غارهای پر از خفاش در پارک ملی حفره‌های کارلزبد در نیومکزیکو الهام گرفته بود. هدف این بود که این موجودات را به مواد منفجره مجهز کنند و برای پیدا کردن اهداف با استفاده از توانایی فرستادن و دریافت امواج صوتی‌شان، آن‌ها را آموزش دهند. پس از این که ارتش از هزاران خفاش دم‌آزاد در آزمایشات خود استفاده کرد، مقامات آمریکا این پروژه را به نفع ساخت بمب اتم کنار گذاشتند.

بمب ۲۵ مگاتنی هیدروژن

بمب B-41 هیدروژنی را اولین بار در سال ۱۳۳۹، این بمب قوی‌ترین سلاحی است که تاکنون توسط آمریکا ساخته شده است، بیشترین قدرت تخریب بمب B-41 برابر با ۲۵ مگاتن است. قدرت کشتار این بمب نیز ۴ هزار بار بیشتر از بمب اتمی است که در ناکازاکی استفاده شد. خوشبختانه این سلاح مرگبار به سرعت کنار گذاشته شد.(2)

کلام آخر

باتوجه با پیشرفت روزافزون انواع تجهیزات و سلاح‌های جنگی و نیز بالاگرفتن تنش‌های سیاسی و نظامی بین کشورهای مختلف جهان، باید منتظر ظهور و ابداع تجهیزاتی با سرعت و دقت بالاتری باشیم، تجهیزاتی که هم‌اکنون تصور آن‌ها نیز دور از ذهن است اما نباید در این میان از نفوذ، دقت و قدرت رسانه‌ها نیز چشم‌پوشی کرد چرا که رسانه‌ها در دنیای امروز حرف اول را می‌زنند و گاه قدرتی که آن‌ها در دنیای سیاست دارند، هزاران سلاح هوشمند و قدرتمند نظامی ندارد.

منابع:

1- یکی از مرگبارترین اختراعات بشر که تاریخ را دگرگون کرد +تصاویر، باشگاه خبرنگاران جوان، 9 اردیبهشت 1397
2- سلاح عجیب ساخته بشر، خبرگزاری علم و فناوری، آذر ماه 1396