تبیان، دستیار زندگی

مخالفان و موافقان از نمایش فوتبال بر پرده نقره‌ای می‌گویند

دوئل فوتبال و سینما

برای نخستین بار هنگام برگزاری فوتبال جام جهانی ۲۰۱۰ بود که پای بازی‌های فوتبال به سینماهای ایران باز شد. حالا در آستانه جام جهانی2018 دوباره این طرح مطرح شده است. بیشتر مخالفان این طرح از میان سینماگران و موافقان از سینماداران هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوئل فوتبال و سینما

کِی پای فوتبال به سینما باز شد؟

برای نخستین بار هنگام برگزاری فوتبال جام جهانی 2010 بود که پای بازی های فوتبال به سینماهای ایران باز شد، که البته استقبال بسیار خوب از این بازی ها تا آنجا بود که باعث شد کافه ها و پارک ها نیز از این قافله عقب نمانند و طعم لذت دیدن بازی دسته جمعی را تجربه کنند. بنابراین پخش بازی های فوتبال علاوه برهیجان ذاتی اش فضایی مفرح و شاد را هم برای مردم در پارک ها و سینما ها کشور به وجود آورد.

این تمام ماجرا نبود چرا که با نزدیک شدن بازی های جام ملت های آسیا در سال 2011 به میزبانی قطر بار دیگر پخش بازی های فوتبال در سینما ها قوت گرفت، اما این بار به سرعت اعلام شد که پخش بازی های فوتبال در سینما ممنوع است. در همان زمان سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا در بیان علت آن گفت مشکلاتی که در دفعات گذشته در پخش فوتبال در سینماها رخ داد، اصلا خوشایند نبود و بر همین اساس برای پیشگیری از عوارض اخلاقی پخش فوتبال از سینماها ممنوع شد.

سال 91 پردیس سینمایی ملت با کسب مجوز‌های لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به نمایش بازی‌های «یورو 2012» کرد. نمایشی که با استقبال خوبی روبه‌رو شد و همین امر موجب شد تا سالن دیگری از این پردیس برای نمایش این سری رقابت‌ها اختصاص پیدا کند. اما بلافاصله بعد از چند روز نمایش، درست در زمانی که مخاطبان به تماشای فوتبال نشسته بودند، به یکباره توسط ماموران نیروی انتظامی بیرون رانده شدند و هر دو سالن نمایش دهنده فوتبال در پردیس سینمایی ملت پلمب شد.

ماجر ا تمام نشد و این طرح در جام جهانی 2014 مجدد مطرح شد؛ طرحی که با مخالفت برخی از نهاد‌های حاکمیتی روبرو شد و دست آخر هم به صورت بسیار محدود در چند سینما به نمایش درآمد. این نمایش‌های محدود توسط موسسه تصویر شهر صورت گرفت. موسسه تصویر شهر با راه‌اندازی باشگاهی کوچک در بازه زمانی جام جهانی 2014 اقدام به نام‌نویسی علاقه‌مندان تماشای فوتبال در سالن‌های سینما کرد و این طرح با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد. اما همین موضوع هم مخالفان خود را داشت و یکی از مخالفان سرسخت این طرح نیروی انتظامی بود. حالا جام جهانی 2018 نزدیک است و بازهم اجرایی شدن این طرح موافقان و مخالفان خودش را دارد.

رضایت سینماگران جلب شود

چهارشنبه هفته گذشته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش آخرین جزییات از نمایش فوتبال در سینماهای کشور را اینگونه تشریح کرده است: شنیدیم که نیروی انتظامی با نمایش فوتبال در سینماها موافقت کرده ولی اگر قرار است فوتبال در سینماها پخش شود باید مجوزهای قانونی رسما صادر شود. انجمن سینماداران باید سینماهایی که شرایط پخش فوتبال را دارند به نیروی انتظامی معرفی کنند تا مجوزهای لازم در این زمینه از سوی نیروی انتظامی صادر شود. علاوه بر آن سینماداران باید از صاحبان فیلم هایی که سانس نمایش آثارشان همزمان با نمایش فوتبال است، مجوز گرفته و رضایت آنها را کسب کنند.


اکران ‌را بیش‌ از این ‌آشفته ‌نکنید

انتشار خبری مبنی بر احتمال پخش مسابقات فوتبال جام جهانی، در سالن‌های سینما باعث حواشی و بحث‌هایی شده است.

محمد قاصداشرفی رئیس انجمن سینماداران ایران در اینباره می‌گوید: طرح نمایش فوتبال در جام جهانی 2014 آزمایشی بود و به هیچ عنوان در آن سال به صورت جدی قصد نمایش فوتبال در سالن‌های سینمایی را نداشتیم؛ اما با این حال استقبال مخاطبان از اندک سالن نمایش‌دهنده بازی‌های جام جهانی بسیار بود؛ ولی آمار دقیق و متقنی از تماشاگران یا سینماهای نمایش‌ دهند وجود ندارد.

علی سرتیپی، رییس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران نیز در این خصوص اعلام کرده: امیدواریم برای پردیس‌های سینمایی که بیش از 6 سالن سینما دارند، شرایطی را فراهم کنیم تا بازی‌های حساس فوتبال به خصوص بازی‌های ایران به صورت محدود نمایش داده شود. برای اجرای این طرح به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادات لازم ارائه شده است تا ببینیم چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.

از طرفی رییس پلیس تهران در خصوص پخش مستقیم مسابقات جام جهانی فوتبال در سالن‌های سینما، گفته است: من شخصاً این موضوع را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ام و به طور رسمی درخواستی در این خصوص نداشتیم ولی به هر حال ما منتظریم تا در صورت جدی بودن این درخواست، موضوع با ما هماهنگ شود. وی در پاسخ به این سؤال که درصورت ارائه درخواست این موضوع از سوی متولیان امر، پلیس با پخش مستقیم دیدارهای جام جهانی فوتبال در سالن‌های سینما موافقت خواهد کرد یا خیر گفت: به هر حال در صورتی که شرایط مورد نظر ما برای پخش، این مسابقات مهیا شود دلیلی برای مخالفت وجود ندارد.

ورزشگاه‌ آزادی‌ هم‌ فیلم‌ پخش‌ کنند!

این طرح موافقان و مخالفانی دارد که هرکدام نظرات خاص خودشان را دارند، اما اکثر سینماگران مخالف این طرح هستند:

مصطفی کیایی، کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» که فیلمش درحال اکران است درباره پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما می‌گوید: من اصلاً با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست چون فوتبال و سینما هرکدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود که اگر این طور باشد استادیوم آزادی را هم به ما بدهند تا در آن فیلم اکران کنیم.

سیدامیرپروین حسینی تهیه‌کننده فیلم «خجالت‌نکش» هم اکنون فیلمش در حال اکران است، موافق پخش مسابقات جام جهانی در سالن‌های سینما نیست و در اینباره می‌گوید: ایده این کار خوب است اما زمانش مناسب نیست. وقتی آیین‌نامه جدیدی برای اکران داری و به طور همزمان حدود14 یا 15 فیلم، آن هم در این تعداد سالن محدود به روی پرده است؛ طبیعتاً به مشکل برمی‌خورید. الان به هرفیلم دو یا سه سانس در یک سینما می‌رسد، پس چگونه مسابقات را هم در آن پخشش کنند؟ به نظرم کار غلطی است.

اگر من تصمیم گیرنده بودم اجازه پخش مسابقات در سینما را نمی‌دادم. این مسابقات را در سالن‌های مدیریت بحران شهرداری و امثال آن پخش می‌کردم؛ فوتبال مثل فیلم سینمایی نیست که لزوماً به صدای دالبی نیاز داشته باشد. سینماهای سیار به سرعت می‌توانند پابرجا شوند و این مسأله را حل کنند. به نظرم بهتر است اکران سینمای ایران را بیش از این آشفته نکنیم.

سعید خانی تهیه‌کننده سینما از دیگر مخالفان این طرح است: این اتفاق به نفع سینمادار است و به نفع ما نیست. اگر مورد استقبال قرار بگیرد، همه سینمادار‌ها و سینما‌ها قصد انجام آن را دارند و با این شرایط حق صاحبان فیلم چندین برابر ضایع خواهد شد. این نمونه طرح‌ها در صورتی برای همه سودمند خواهد بود که در چارچوب قانونی محکم و در سینما‌های بالای هفت سالن پیش برود..

البته حوزه مدیریت این نمونه قوانین بسیار مهم است؛ چراکه می‌تواند در اجرای قوانین در حد حرف باقی بماند و به خروجی منفی برسد. در کل امیدواریم اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد، با تدوین قانونی درست و مدیریتی صحیح در سینما‌هایی که شرایط مناسب دارند، صورت بگیرد؛ در غیراین‌صورت درست نخواهد بود.

 چند سوال:
در صورت اجرایی شدن این طرح، فیلم‌هایی که در اکران هستند چه وضعیتی پیدا می‌کنند؟

مخاطبان سینمای ایران در سال 97 با وجود تلویزیون‌های بزرگ، تبلت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که به راحتی می‌توان با آنها بازی‌های فوتبال را تماشا کرد، چه میزان از این طرح استقبال می‌کنند؟

امکان تماشای فوتبال در سالن‌های سینما برای بانوان نیز به وجود خواهد آمد؟ اگر این امکان فراهم آید، بار دیگر ماجرای پلمب دو سالن پردیس سینمایی ملت تکرار نمی‌شود؟و...

منابع: صبح نو/ ایرنا/ باشگاه خبرنگاران جوان/ فارس/ تبیان