تبیان، دستیار زندگی
برنامه ورزشی دیدار در وقت اضافه كه روزهای جمعه از شبكه اول سیما روی آنتن می‌‏رفت پس از پنج سال فعالیت مستمر به دلایل نامعلومی تعطیل شد. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین تحولات در برنامه های ورزشی سیما

تعطیلی دیدار در وقت اضافه!

برنامه ورزشی دیدار در وقت اضافه كه روزهای جمعه از شبكه اول سیما روی آنتن می‌‏رفت پس از پنج سال فعالیت مستمر به دلایل نامعلومی تعطیل شد.

در این برنامه كه اجرای آن را محمدرضا منصوریان بر عهده داشت ،  کم و بیش برخی از واقعیت‌‏های موجود در ورزش كه سایر برنامه‌‏های تلویزیونی آنها را به تصویر نمی‌‏كشیدند ، مطرح می شد و نگاه علاقه‌‏مندان به ورزش را به سوی خود جلب كرد‌‏.

حضور علی‌‏آبادی و توضیحات وی درباره نحوه برگزاری فینال جام حذفی سال گذشته كه وی را عملا رو در روی دادكان رییس وقت فدراسیون فوتبال قرار داد ، گفته های آجرلو مدیر عامل سابق باشگاه پاس در این برنامه در مورد مافیا در فوتبال و حضور پرویز سیار داور پیشكسوت فوتبال و گفته‌‏های وی درباره دریافت رشوه توسط یكی از داوران شاغل در لیگ فوتبال كشور و معضلات داوری از جمله برنامه های مهم دیدار در وقت اضافه بود كه انتقاد بسیاری را در پی داشت.

گفته می شود این برنامه با فشار شورای هماهنگی ورزش در صدا و سیما تعطیل شده است .

البته تعطیلی برنامه خیلی بی ارتباط با برنامه های رقیب در شبکه 3 نیست چرا که ریاست شورای هماهنگی سیما بر عهده ی اصغر پورمحمدی مدیر شبكه سوم سیماست  و او بر برنامه‌‏های ورزشی صدا و سیما نظارت می‌‏كند و هر چه باشد نسبت به شبکه خودش ( شبکه سه ) تعصب دارد.

تعطیلی دو ماهه برنامه ورزش و مردم

بهرام شفیع گزارشگر فوتبال و مجری  و تهیه کننده برنامه ورزش و مردم

برنامه ورزش و مردم هم به دلیل تراكم برنامه‌‏های تابستانی تا دو ماه آینده پخش نخواهد شد.

بهرام شفیع  تهیه كننده این برنامه با اعلام این خبر و رد شایعاتی مبنی بر توقف در تولید این برنامه زنده ی شبكه اول سیما ،  گفت‌‏: با توجه به فرا رسیدن تعطیلات تابستان و اینكه شبكه‌‏های مختلف صدا و سیما در تولید برنامه های ویژه این فصل فعالیت زیادی دارند و با تراكم زیادی در پخش برنامه‌‏ها برخوردار هستیم ، این امكان وجود دارد كه تا دو ماه آینده این برنامه هفتگی پخش نشود.

وی افزود : اینكه گفته می‌‏شود این برنامه پر طرفدار ورزشی دیگر پخش نمی‌‏شود شایعه‌‏ای بیش نیست و با پایان یافتن تعطیلات تابستانی و با شروع ماه مبارك رمضان ، تولید این برنامه زنده تلویزیونی با جدیت ادامه خواهد یافت .

بی تردید برنامه ورزش و مردم که با اجرای خاص شفیع بیش از یک دهه دوام آورده ،  ثابت کرده هرگز قصد تغییر در روش و سیاق خود را ندارد و اگر بنا بود این برنامه تعطیل شود ، خیلی زودتر از اینها به خاطر بی محتوایی جای خود را به سریال های آبکی و مستند های حیات وحش  می داد ! اما این برنامه به دلایل خاص هرگز متوقف نخواهد شد!

تحولات اساسی در ورزش دو

جهانگیر کوثری مجری و کارشناس فوتبال

برخلاف برنامه ی ورزش و مردم شبکه یک ، شبکه دو برنامه ی یکنواخت و کلیشه ای« ورزش دو» را با تحولات اساسی روبرو کرد .

برنامه ی ورزش دو که در سالهای نه چندان دور با نام «ورزش از شبکه دو» هر جمعه شب پخش می شود ، این اواخر با مجریان نچسبش کم کم داشت فسیل می شد !

در مورد این برنامه و عوامل آن هم این اواخر حرف و حدیث زیاد شده بود و گویا از همین رو مدیران شبکه دو با تغییر عوامل تولید برنامه ، هم به گروه قبلی و هم به مخاطبانشان خدمت بزرگی کردند!

این برنامه با گروه و شکل و شمایل جدید از 3 هفته ی پیش کار خود را آغاز کرد ، اجرای سبک جدید این برنامه را با عنوان «ورزش از نگاه  دو» را کارشناس توانای ورزش و مجری متبحر سالهای گذشته ی تلویزیون جهانگیر کوثری بر عهده دارد که با پیگیری های او صدرالدین کاظمی خبرنگار ، گزارشگر و کارشناس کشتی هم او را در اجرا یاری می کند.

برنامه نود بدون تغییر

نمایی از استودیوی برنامه 90

اما برنامه ی نود همچنان با اجرای همیشگی عادل فردوسی پور به کار خود ادامه خواهد داد.

عادل اگر چه در مواردی با محدودیت هایی مواجه می شود اما گاهی هم نوک پایی از خط های قرمز می گذراند!

با این حال وقتی موضوعات حساسی در حوزه فوتبال کشور رخ می دهد ، مدیر شبکه سه و مدیر پخش این شبکه دایم با تلفن استودیویی که فردوسی پور در آن برنامه اجرا می کند ، در تماسند.

مسایلی مثل تعلیق فوتبال ایران ، واگذاری امتیاز پاس به همدان و عموما مسایل فوتبالی که با مسایل سیاسی قرابت دارند ، با حساسیت مدیر شبکه 3 مواجه می شود و او خود شخصا تذکرات لازم را در زمان پخش میان برنامه های نود به فردوسی پور انتقال می دهد .

نود این روزها مشکلات دیگری هم دارد  و آن محدود شدن دایره ی کارشناسان آن به عده ای خاص و کلیشه شدن است .

دعوت همیشگی از چند نفر خاص و یا تماس های تلفنی همیشگی با شاه حسینی ، مایلی کهن و ... که اهل صحبتهای جنجالی هستند و ...

اما با همه ی اینها و هر چند هم که نود بسیاری از خاک خورده های فوتبال را گاهی با نگاه های غیر کارشناسی خود آزرده خاطر می کند ، هنوز یکی از برنامه های ورزشی  محبوب سیماست.

شبکه خبر و افت عجیب

پیمان اسدیان گوینده و مجری به همراه ساسان نجات پور سردبیر خبر  ورزشی شامگاهی شبکه خبر

اما برنامه های ورزشی شبکه خبر در چند ماه اخیر افت فاحشی داشته اند. این شبکه که البته نگاهش به مسایل ورزشی بیشتر خبری است تا تحلیلی ، در اندک برنامه های خود در زمینه ورزش هم طی ماههای اخیر افت محسوس و حتی عجیبی داشته است.

پخش تصاویر گلهای هفته ی بیست و پنجم لالیگا در میان برنامه های این شبکه  در حالی که رقابتهای هفته ی بیست و ششم هم به پایان رسیده ، از شبکه خبر و افراد توانمندی در گروه ورزش آن سراغ داشتیم ، بعید است!

برنامه ی تاثیر گذار «در ورزش» این شبکه هم در یکی ، دو سال اخیر به شدت افت کرده و همچون دیگر برنامه های ورزشی زنده ی این شبکه معمولا با میهمانان فرمایشی پر می شود که کمتر به بررسی ضعف های ورزش و عوامل آن می پردازد. این برنامه هم اکنون با نام «ورزش ما» هر روز حدود ساعت 13 و 30 دقیقه روی آنتن می رود.

چندی پیش هم برنامه ای با عنوان سکوی برتر از این شبکه پخش می شد که در واقع همان ورزش ما بود با زمان بیشتر و  به همان سبک! تنها نقطه ی قوت این برنامه ها شاید مجریان آن و به خصوص پیمان اسدیان باشند که به نظر می رسد گاهی  سوالاتی را که به ذهنش می رسد ، جسورانه می پرسد.

دوربین خبرساز شبکه خبر هم که زمانی در ورزش جریان ساز بود ، پس از درخواست آشکار و صریح مهندس علی آبادی از عزت اله ضرغامی ، برای بازنگری در ساخت آن ، تقربیا از آن دید نقادانه ی خود قدری فاصله گرفت.

مطالب مرتبط :

علی دایی در شب شیشه ای

موسیقی تیتراژ فوتبال برتر

گفت و گو با بهرام شفیع تهیه کننده و مجری  ورزش و مردم