تبیان، دستیار زندگی
تیم فوتبال سپاهان اصفهان برای دومین سال پیاپی قهرمان جام حذفی فوتبال كشور شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سپاهان جام حذفی را نگه داشت

سپاهان مشتری دائمی لیگ قهرمانان

تیم فوتبال سپاهان اصفهان برای دومین سال پیاپی قهرمان جام حذفی فوتبال كشور شد.

برای آنانی که سپاهان را می شناسند ، قهرمانی دیروز اصفهانی ها امری دور از ذهن و غیر قابل پیش بینی نبود.

سپاهانی که شب قبل از مسابقه را در هتل آسمان گذرانده بودند ، ظهر روز بازی هم به لحاظ ذهنی بسیار آماده و آرام بودند .

سپاهان به لطف پیروزی یک به صفر در بازی رفت ( با تک گل هادی عقیلی از نقطه ی پنالتی ) و از سویی اطمینان از حضور تماشاگران خودی در بازی برگشت ، بسیار آسوده خاطر بود.

بازی دو تیم در ورزشگاه نقش جهان به قضاوت حسن تركی آغاز شد ، صبا باتری که پیش از همه به جبران گل خورده ی بازی رفت می اندیشید ، تا بعد از آن برای برتری برنامه ریزی کند ، تنها 4 دقیقه فرصت می خواست که پشت محوطه ی جریمه ی سپاهان صاحب موقعیت شود ؛

ضربه کاشته ی سهراب بختیاری زاده مدافع صباباتری بعد از برخورد به زیر تیر افقی دروازه ی سپاهان داخل دروازه به زمین خورد اما به خاطر جایگیری نا مناسب و سرعت توپ ،  داور بازی و کمک هایش هرگز نتوانستند گل شدن توپ را ببینند . ترکی هم که نمی خواست در همین دقایق اولیه بازی یک تصمیم شبه برانگیز بگیرد ، ادعای صبایی ها را نپذیرفت و گل بختیاری زاده را تائید نکرد.

پس از این حادثه ، سپاهان ابتکار عمل را به دست گرفت ، خط هافبک و مهاجمان این تیم به مثابه یک ساعت کار خود را دقیق و منظم انجام می دادند ، سپاهان از این دقایق تا پایان بازی  پاس های رو به جلو از میان منافذ زیاد خطوط دفاعی سپاهان را در دستور کار قرار داد و در این راه نیز موفق بود .

گل های سپاهان هم با همین حربه و با اشتباهات فردی بازیکنان صبا به ثمر رسید .

كریمی در دقیقه 45 , ابراهیم لوینیان 55 و حسین پاپی 87 برای سپاهان در این بازی  گل زدند.

در این بازی هر قدر خط هافبک و مهاجمان سپاهان خوب عمل کردند ، خط هافبک و مدافعان صبا ضعیف بودند، البته یکی از دلایل اصلی این ضعف ، اشتباهات متعدد کادر فنی صبا در تعیین ترکیب و حتی آرایش داخل زمین بازیکنان بود .

به گفته ی بازیکنان صبا در این بازی بجز المیر تولیا (دروازه بان ) و سهراب بختیاری زاده هیچ یک از بازیکنان در پست های اصلی خود نبودند! مثل یحیی گل محمدی که پشت سر مهاجمان به کار گرفته شد و هرگز راهی به جایی نبرد!

قهرمانی سپاهان در جام حذفی  برای دومین سال پیاپی

اما در عوض در غیاب لوکا بوناجیچ سرمربی کروات سپاهان ( که شرکت در عروسی دخترش را به حضور در فینال جام حذفی ترجیح داد ) منصور ابراهیم زاده دستیار او ، بخوبی از شاگردانش شناخت داشت و ترکیبی ایده آل را به میدان فرستاد .

بازی خوب محمود کریمی مهاجم ریز نقش و سرعتی تیم اصفهانی ، دیروز یکی از عوامل موفقیت سپاهان بود ، او که این روزها در اوج آمادگی قرار دارد ، هر وقت اراده کرد از خط دفاعی صبا گذشت.

صباباتری در این بازی تنها در خط هافبکش یدا.. اکبری را می دید که با دوندگی و پاسهایش تلاش می کرد تا تیم را به جلو ببرد وگرنه در طول 90 دقیقه هیچ حرکت مقبولی از دیگر هافبک های این تیم دیده نشد.

بازیکنان کناری و مهاجمان صبا هم دیروز کاملا بی آزار بودند.

هر چند مربی صبا باتری در پایان بازی تنها  داور را عامل ناکامی شاگردانش توصیف کرد ، اما باید اذعان داشت عامل اصلی دور شدن این تیم تهرانی از قهرمانی جز کادر فنی اش نبوده است.

به این ترتیب سپاهان از عنوان قهرمانی خود در جام حذفی دفاع کرد تا فصل آینده هم نماینده ی ایران در لیگ قهرمانان آسیا باشد.

سپاهان در سالهای 1383 ، 1385 و 1386 قهرمان جام حذفی شده است.

در حاشیه :

* خیابانهای منتهی به ورزشگاه نقش جهان از ساعت ها پیش از آغاز مسابقه شاهد انبوه خودرو ها و موتورسیکلت هایی بود که سرنشیان آن با پرچم ها و پیراهن های زرد رنگ برای تشویق تیم سپاهان عازم ورزشگاه بودند.

* امکانات ورزشگاه نقش جهان اصفهان نسبت به 2 سال پیش تغییر و پیشرفت چندانی نداشته است . به نظر می رسد کار عمرانی این ورزشگاه از دو سال پیش متوقف شده و نیمه تمام مانده است.

* در حالی که مشخص بود قرار است فینال جام حذفی کشور در اصفهان برگزار شود ، هیات فوتبال این شهر تدارک مناسبی برای خبرنگاران ندیده بود و اکثر خبرنگارانی که از تهران به نقش جهان رفتند با مشکل کاور مواجه بودند!

* اصفهان دیروز گرمترین روز خود را از ابتدای سال تجربه کرد ؛ از بخت بد بازیکنان به هنگام برگزاری فینال دمای هوای اصفهان 39 درجه بود !

* در حالی که فینال جام حذفی کشور برگزار می شد ، تنها 60 درصد ظرفیت ورزشگاه پر شد که اکثر حاضران نیز هواداران سپاهان بودند.

* تعداد قلیل تماشاگران صباباتری موجب شد در جریان یک درگیری لفظی میان آنان و سپاهانی ها ، پلیس برای دقایقی آنها را از ورزشگاه  خارج کند و مانع هواداران تیم تهرانی برای تماشای بازی شود.

* بین دو نیمه بازی جوایز تیم سپاهان نوین قهرمان رقابتهای دسته دوم به بازیکنان این تیم اهدا شد.

* پرتاب چندین نارنجک دستی بعد از گل اول سپاهان ، موجب فرار بازیکن ها و توپ جمع کن ها به سمت میانه ی زمین  شد !

* سپاهانی ها که پیش بینی قهرمانی تیمشان را می کردند ، از مدتها قبل سکوی قهرمانی را تدارک دیده بودند که این سکو با فرش دستباف مفروش بود .

* در حالی که هنوز 6 دقیقه تا پایان بازی باقی بود ، به دستور مسوولان سپاهان ، توپهای اضافه از دور زمین جمع آوری شد ، تا در صورت به اوت رفتن توپ ، وقت بازی تلف شود!

* تصاویری از سرداران شهید اصفهان همچون حاج احمد کاظمی که زیر آن نوشته شده بود «قهرمانان واقعی شهدا هستند » در کنار سکوی قهرمانان خود نمایی می کرد .

* بعد از اینکه سپاهان با 2 گل از حریف پیش افتاد ، هواداران اصفهانی با شعار « نصف جهان دیار ماست ... سپاهان افتخار ماست » از نماینده شهرشان تقدیر کردند.

* مراسم اهدای جام قهرمانی حذفی  قدری از مراسم اهدای جام قهرمانی لیگ منظم تر بود!

* نیروی انتظامی مستقر در ورزشگاه پیش از آغاز مراسم اهدای جام ، از ورود شاه حسینی رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به محوطه ممانعت به عمل آورد. شاه حسینی نه کاور داشت و نه کارت!

این مشکل با وساطت نمایندگان فدراسیون و کیومرث هاشمی برطرف شد!

* بر خلاف بازیهای دیگر در پایان بازی محسن ترکی – داور – در مورد علت اینکه چرا گل بختیاری زاده را نپذیرفته ، به خبرنگاران تلویزیونی توضیح داد. او یکی از توپ های بازی فینال را هم به عنوان یادگار با خود برد.

محسن ترکی به خبرنگاران توضیح می دهد

مطالب مرتبط :

نصف جام زرد شد

كاوازاكی ژاپن حریف سپاهان ایران در آسیا شد