تبیان، دستیار زندگی

نمایش بدبینی‌های یک نقاش در «سایه‌ها و متروکه‌ها»

علی انصاری هنرمند نقاش می گوید نسبت به شرایط اجتماعی و وضعیت جامعه بدبین است و این موضوع در نقاشی هایش نیز نمود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نقاشی های  علی انصاری


علی انصاری نقاش جوان که نمایشگاه نقاشی هایش با عنوان «سایه‌ها و متروکه‌ها» تا ۳۱ اردیبهشت در گالری میرمیران خانه هنرمندان ایران برپاست درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۱۵ کار با تکنیک رنگ روغن روی بوم دارم که اکثر آنها فضای حومه شهر تهران مثل هشتگرد، کردان و مناطق زاغه نشین را نمایش می دهد.

وی با بیان اینکه رویکردش در این نمایشگاه به مصائب و سختی های زندگی در وضعیت کنونی جامعه است، توضیح داد: از فضاهای متروکه‌ای که زمانی آباد و کارخانه بوده و بستر صنعتی داشته است، برای ارجاع به فضای ذهنی این روزهای مردم استفاده کرده و نقاشی هایم را با این رویکرد کشیده ام.

انصاری در پاسخ به اینکه چرا بُعد منفی و تاریک نقاشی هایش زیاد است، گفت: من کلاً نسبت به شرایط اجتماعی و وضعیت جامعه آدم بدبینی هستم، البته سعی کردم در کارهایم متعادل باشم اما به هر حال این بدبینی وارد کارهایم نیز می شود. در این نقاشی ها سعی کردم زیاد به بیان واقعی احساساتم نپردازم و نوعی فانتزی در فضای درونی و ذهنی آنها وجود دارد.

وی اظهار کرد: با این نقاشی ها نخواستم هیچ پیامی برای کسی داشته باشم و نکته مهم این است که این تابلوها، فقط نقاشی هستند و همان قدر که نشان می دهند، هستند و امیدوارم تاثیرگذار باشد.

انصاری در پایان در پاسخ به اینکه آیا فضای باقی نقاشی هایش نیز با رویکرد مذکور است یا خیر، گفت: نقاشی های این نمایشگاه، کارهای دو سال پیش من است اما اتمسفر ذهنی من همین است و بیشتر به کار روی طبیعت بی جان علاقه دارم و اکثر کارهایم فضای بسته تر و خفه تری دارند.
نقاشی های  علی انصاری

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «در اندرون تاریک کانتینرها/ اندوهی سنگین رسوب کرده/ بوی ماسیدن دود و گرد و غبار مشام را پر می کند/ کانتینرهای زنگ زده/ رها شده در برهوت ناکجای زمین/ آسمانی گرفته و خاکستری/ زمینی هموار و عاری از هر چیز/ تا افق دوردست/ و در این میان کانتینرهای و سایه هایشان و سوسوی نوری که معلوم نیست از کجای این آسمان/ ابری راهی به سوی این بیابان پیدا کرده/ پنجره هایی رو به تاریکی/ اتقک های فلزی/ سایه هایی ملایم/ زمینی تهی، آسمانی تهی و کانتینرهایی تهی/ تهی بودن/ جوابی نیست/ سوالی هم نیست/ این یک وهم فانتزی هم نیست/ اینها توصیفاتی پیرامون تهی شده از هر چیزی همین امروز است.»

علی انصاری ۲۲ ساله، سال سوم رشته نقاشی دانشگاه سوره است و نمایشگاه «سایه‌ها و متروکه‌ها» اولین نمایشگاه انفرادی او محسوب می شود. او پیش از این، در ۵ نمایشگاه گروهی نیز شرکت کرده است.

منبع:ایسنا