تبیان، دستیار زندگی

سبک زندگی سالم برای طول عمر

عادت‌هایی که ده سال عمرتان را بیشتر می‌کنند

اگر بتوانیم پنج عادت سالم را وارد زندگی روزمره‌ی خود بکنیم می‌توانیم ده سال به طول عمر خود اضافه کنیم. خوشبختانه این عادات سخت و دست نیافتنی نیستند بلکه تغییرات ساده‌ای هستند که باید در رفتارهای خود ایجاد کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طول عمر
همه دوست دارند بیشتر عمر کنند اما خیلی از ما دقیقاً نمی‌دانیم چه باید بکنیم تا عمری طولانی داشته باشیم. مطالعه‌ای جدید از دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد اگر بتوانیم پنج عادت سالم را وارد زندگی روزمره‌ی خود بکنیم می‌توانیم ده سال به طول عمر خود اضافه کنیم. خوشبختانه این عادات سخت و دست نیافتنی نیستند بلکه تغییرات ساده‌ای هستند که باید در رفتارهای خود ایجاد کنیم.

* سیگار نکشیدن
* داشتن رژیم غذایی سالم
* انجام ورزش با شدت متوسط تا شدید دست کم 30 دقیقه در روز
* نگه داشتن وزن بدن در محدوده‌ سلامتی
* عدم مصرف الکل

طبق این تحقیقات که در آوریل 2018 در نشریه‌ی Circulation منتشر شد، این پنج عادت می‌توانند حتی در سن 50 سالگی، طی 14 سال برای خانم‌ها و طی 12 سال برای آقایان، طول عمر را افزایش بدهند.
فقط کافی است یک قدم به سمت سبک زندگی سالم‌تر برداریم. نتایج این تحقیق نشان داده، برای وارد کردن عادت‌های سالم به سبک زندگی هرگز دیر نیست.

به گفته‌ی دکتر Li سرپرست این تحقیق که از دانشمندان دانشگاه هاروارد است، بهبود متوسط و تغییر در حد نرمال در رفتارهای یک فرد می‌تواند تأثیر واقعاً بزرگی در طول عمر او داشته باشد. تغییرات توصیه شده در سبک زندگی کمک می‌کنند تا از بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس در افرادی که بیماری قلبی دارند جلوگیری شود.

وقتی صحبت از بیماری قلبی به میان می‌آید، اولین عامل مؤثر (90 درصد)، انتخاب‌ها و عادت‌های سبک زندگی است. عوامل بعدی شامل ژن و جنسیت می‌شود (تنها 10 درصد). یعنی درصد کمی از افراد به طور ژنتیکی ممکن است دچار بیماری قلبی و عروقی شوند، جوری که سبک زندگی دخالت چندانی در وضعیت سلامت آن‌ها نداشته باشد

در این مطالعه دکتر Li و همکارانش اطلاعات مربوط به 123219 آمریکایی را جمع‌آوری کردند تا ببینند عوامل سبک زندگی مانند ورزش و رژیم غذایی چگونه به مرور زمان، طول عمر فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طی یک دوره‌ی 34 ساله، 42167 مورد مرگ ثبت شد که 13953 مورد از آن در اثر سرطان بوده‌اند. 10689 مورد نیز مرگ ناشی از بیماری قلبی بوده است. این دانشمندان دریافتند آن‌هایی که طبق توصیه، تمام این پنج عادت را در سبک زندگی خود به کار گرفته و به آن‌ها پایبند بودند، طی دوره‌ی 34 ساله‌ی تحقیق و پژوهش، 74 درصد کمتر در معرض مرگ قرار داشتند. در داخل همین گروه، 82 درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی بودند، و 65 درصد نیز کمتر در معرض مرگ ناشی از سرطان قرار داشتند و همه‌ی این کاهش‌ها تنها به دلیل در پیش گرفتن این پنج عادت سالم در سبک زندگی بوده است.

متأسفانه این توصیه‌ها به زبان ساده‌ترند تا در عمل! طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، آمریکایی‌ها با وجود اینکه در یکی از سرمایه‌دارترین کشورهای دنیا زندگی می‌کنند و کیفیت زندگی‌شان بالاست اما در مقایسه با کشورهایی چون کانادا یا ژاپن، طول عمر کوتاه‌تری دارند. بیماری قلبی و سکته مغزی نقش اصلی را در مرگ زودرس دارد. در ایالات متحده آمریکا هر 38 ثانیه یک نفر در اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی از دنیا می‌رود.

وقتی صحبت از بیماری قلبی به میان می‌آید، اولین عامل مؤثر (90 درصد)، انتخاب‌ها و عادت‌های سبک زندگی است. عوامل بعدی شامل ژن و جنسیت می‌شود (تنها 10 درصد). یعنی درصد کمی از افراد به طور ژنتیکی ممکن است دچار بیماری قلبی و عروقی شوند، جوری که سبک زندگی دخالت چندانی در وضعیت سلامت آن‌ها نداشته باشد.


در نهایت بهترین توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که هر کدام از ما می‌توانیم ریسک بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهیم. این کاملاً در کنترل ماست که تغییرات سالمی در سبک زندگی خود ایجاد کنیم.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.