تبیان، دستیار زندگی

مدیریت اقتصای خانواده (2)

هزینه های یک خانواده معمولی

برای طبقه بندی هزینه های خانوادتا نیازی نیست که آنها را قبل از هزینه کردن دسته بندی کنید بلکه اگر یک ماه به صورت آزمایشی فاکتورهایی که پرداخته اید را جمع آوری کنید و در یک روز آنها را مورد بررسی قرار دهید میزان هزینه هایی که در بخش های مختلف زندگی می کنید را می توانید بدست بیاورید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هزینه های زندگی


 چندی پیش در فیلمی دیدم خانمی برای اینکه بتواند در هزینه های خود صرفه جویی کند، کارت اعتباری خود را در ظرف آبی در فریزر گذاشته بود تا یخ بزند و به راحتی قابل استفاده نباشد! شما هم اگر احساس می کنید نمی توانید هزینه های زندگی تان را مدیریت شده پیش ببرید در نهایت از این روش استفاده کنید! هرچند آن خانم هم طاقت نیاورد و برای خرید از حراجی مجبور شد با سشوار یخ آن را آب کند!

در مطلب پیشین در ارتباط با مدیریت اقتصادی خانواده، در ارتباط با درآمدهای مختلف که در این محیط قابل کسب است توضیحاتی را آوردیم. هر پولی که توسط اعضای خانواده کسب می شود در نقطه مقابلی هزینه می شود. برای آنکه هزینه های یک خانواده را بشناسیم ما را در این مطلب  همراهی کنید.

مطلب "راه های کسب درآمد در خانواده " در اینجا بخوایند

برنامه‌ریزی مالی برای خانواده، فرمول تعریف شده و مشخصی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بنشینید و در مورد هزینه‌ها و مخارجی که در ماه انجام می‌دهید فکر کنید؛ در آمد ماهیانه‌تان کجا می‌رود؟ قلم و کاغذی را بردارید و تمام خرج‌های ماهانه‌تان را بنویسید. از آنجایی که تمام فرآیندهای مالی و تصمیمات اقتصادی خانواده مسئولیتی دو طرفه بوده و زن و شوهر هر دو با هم در این زمینه به نسبت مساوی مسئول می‌باشند، باید در تنظیم لیست هزینه‌های ماهانه هر دو با هم حضور داشته باشند.

مسائل مالی یکی از مهم‌ترین عوامل اختلاف‌های خانوادگی می‌باشد که اهمیت کنترل روند مالی و اقتصاد خانواده را بیش از پیش روشن می‌سازد. نکته مهم در این مرحله از بودجه‌بندی خانواده، طبقه‌بندی هزینه‌های ماهانه می‌باشد. این کار آن‌قدرها که به نظر می‌آید سخت نمی‌باشد؛ بعداز چند ماه یادداشت کردن هزینه‌های انجام شده در هر ماه به یک لیست کلی از مخارج ماهانه دست پیدا می‌کنید. بعد از پیدا کردن این لیست نوبت به طبقه‌بندی آنها می‌رسد. در ابتدا محدوده طبقه‌بندی را وسیع در نظر بگیرید و بعد از بررسی چندین ماهه هزینه‌ها، می‌توانید محدوده طبقه‌بندی‌تان را محدودتر نمایید. به‌منظور داشتن گزارش به روز از وضعیت هر یک از طبقات هزینه‌ای، می‌توانید از برنامه‌های مختلف کامپیوتری و یا جدول‌هایی که به صورت دستی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند استفاده کنید.

بدین ترتیب که با وارد کردن هر هزینه جدید، گزارشی از وضعیت کلی طبقه هزینه‌یتان خواهید داشت.

- طبقه نخست هزینه‌ای‌تان شامل هزینه‌های ثابت ماهانه می‌باشد که تقریباً مقدار آنها از یک ماه به ماه دیگر خیلی تغییر نمی‌کنند.

* هزینه اجاره

* هزینه شارژ

* قبض گاز، آب، برق و تلفن (که با توجه به فصل‌های مختلف می‌توانند دچار تغییرات مختصری شوند)

* هزینه‌های نگهداری از کودک (هزینه مهد کودک، سرویس و...)

* هزینه برای بیمه‌های مختلف شامل تأمین اجتماعی و نظایر آنها

* هزینه پرداخت اقساط وام‌های بانکی و دیگر قسط‌های ماهیانه

- طبقه دوم شامل هزینه‌های جاری ضروری است که مقادیر آنها از یک ماه به ماه دیگر در حال نوسان است:

* هزینه مواد خوراکی و دیگر لوازم خانه

* هزینه‌های غذا خوردن در بیرون از منزل

* بنزین و هزینه پارک خودرو

* هزینه حمل و نقل و سفرهای شهری مثل مترو و تاکسی

* هزینه خرید انواع محصولات بهداشتی و محافظتی

- طبقه سوم هزینه‌های دوره‌ای می‌باشد که شامل هزینه‌هایی است که به صورت سالانه، 6 ماهه و یا فصلی انجام می‌شود. برای وارد کردن آنها به لیست ماهانه هزینه‌هایتان،لازم است آنها را به 12، 6 و یا 3 تقسیم کنید تا مقدار ماهیانه هر کدام از آنها را به‌دست آورید:

* پوشاک

* هزینه بیمه اتومبیل و تعمیرات آن

* هزینه خرید هدیه

* هزینه انواع سرگرمی‌های خانوادگی و مسافرت‌ها

* هزینه تحصیلات

* هزینه‌های درمانی

* هزینه خرید کتاب، مجله، روزنامه و لوح فشرده و دیگر اقلام فرهنگی

سعی کنید که در یادداشت هزینه‌های ماهانه، آمار خریدها و هزینه‌های انجام شده توسط تک تک اعضای خانواده را در نظر بگیرید تا بتوانید تصویر واضح‌تری از چگونگی اداره پول توسط خانواده به‌دست آورید. حسن این مطلب آن است که شما می‌توانید بلافاصله بعداز نگهداری آمار یک ماهه، اقدام به قطع بعضی از هزینه‌های غیرضروری نمایید؛ برای مثال شما باید اجاره ماهانه را پرداخت کنید ولی آیا هزینه برای داشتن کانال‌های اضافی ضروری و واجب به نظر می‌آید؟ و یا شاید با نگاه کردن به این لیست به این نتیجه برسید که می‌توانید با دوچرخه سواری یا پیاده روی برای رسیدن به محل کارتان در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنید. بعد از چند ماه یادداشت هزینه‌ها و نگهداری آمار طبقات مختلف هزینه‌ای و پرداخت بدهی‌هایتان، می‌توانید به هزینه‌های غیرضروری لیست‌تان بپردازید، البته تا اندازه‌ای که شما همچنان بدون بدهی بمانید و امنیت مالی‌تان حفظ شود. اگر با نگاه کردن به لیست طبقات به این نتیجه رسیدید که جایی برای پس‌انداز وجود ندارد از روش‌های صرفه‌جویی مشابهی استفاده کنید. به عبارتی تا وقتی از بار بدهی خلاص نشده‌‌اید و مقادیری برای پس‌انداز در میان هزینه‌های ماهانه‌تان پیدا نکرده‌اید از فکر هزینه‌های غیرضروری بیرون بیایید.

نکته اصلی و مهم در طبقه‌بندی هزینه‌ها، تشخیص و تعیین طبقات معنادار هزینه‌ای برای خودتان است؛ یعنی شاید الزاماً طبقات گفته شده در مورد شما صدق نکند. مهم این است که هزینه‌هایتان را به طبقاتی که برایتان با مفهوم و شناخته شده است تقسیم کنید. هم‌چنین در تعیین طبقات نیازی نیست که دسته‌بندی‌تان خیلی دقیق و جزء به جزء و یا خیلی کلی باشد یک تعادل میان این دو حالت که برایتان بامعنا بوده و مطابق شرایط‌تان باشد کافیست.


بین سرمایه‌گذاری و پس‌انداز تفاوت است

سرمایه‌گذاری با پس‌انداز متفاوت است، در سرمایه‌گذاری شما با توجه به قدرت فکری‌تان، مبلغی از درآمد خود یا همسرتان را در انجام کاری به گردش درمی‌آورید که نه‌تنها به وسیله آن کسب درآمد می‌کنید بلکه در سود و زیان آن کار نیز شریک می‌شوید و بی‌شک سرمایه‌گذاری در درازمدت فواید خود را نشان می‌دهد، این در حالی است که پس‌انداز همیشه قابل دسترس است، با آن نمی‌توان کسب درآمد کرد و همیشه برای روز مبادا اندوخته می‌شود. پس انداز ها بسته به جایی که آن را قرار داده اید پس از مدتی کم یا زیاد نمی شود فقط در مواقع ضروری با سهولت بیشتر از پول سرمایه گذاری شده به آن دسترسی دارید.

 این سوال مطرح است که آیا با درآمد کم هم می‌شود پس‌انداز کرد؟

فرقی نمی‌کند که جزو خانواده‌های کم‌درآمد باشید یا پرآمد، اگر حساب دخل و خرج‌تان را نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید پس‌انداز کنید، اما با یک برنامه‌ریزی دقیق و بودجه‌بندی درست، نه‌تنها شرایط اقتصادی تان را مدیریت می‌کنید بلکه می‌توانید پس‌اندازی هم داشته باشید. اگر فرد آینده‌نگری باشید، قطعا برای مدیریت شرایط اقتصادی‌تان پس‌انداز خواهید کرد تا در روز مبادا و به هنگام وقوع حوادث پیش‌بینی نشده دچار مشکل نشوید و بتوانید براحتی حل مشکل کنید یا کمتر دچار زحمت شوید.

شما می‌توانید با نادیده گرفتن بخشی از درآمد خود یا همسرتان، پس‌انداز کنید. به کم و زیاد بودن پس‌اندازتان توجه نکنید، چه‌بسا با همین پس‌اندازهای کوچک در درازمدت است که می‌توانید یک سرمایه قابل توجهی داشته باشید و اندک اندک به خواسته‌های درازمدت‌تان دست یابید. قناعت، صرفه‌جویی و چشم و هم‌چشمی نکردن رموز موفقیت حتمی شماست. یادتان باشد قطره قطره جمع شود وانگهی دریا شود و این هنری است که هم باید خودتان یاد بگیرید و هم به فرزندانتان آموزش دهید. با خرید یک قلک کوچک از هم‌اکنون می‌توانید فرزندانتان را با نحوه پس‌انداز و قناعت آشنا کنید.


منابع: برگرفته از کتاب " خانواه موفق" سازمان ملی جوانان، بیتوته
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.