تبیان، دستیار زندگی
امروز بیست وهفتم خرداد ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 2 جمادی الثانی1428 قمری و 17ژوئن 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ(27 خرداد )

امروزدرتاریخ(27 خرداد 86 )

امروز بیست وهفتم خرداد ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 2 جمادی الثانی1428 قمری و 17ژوئن   2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، به وقوع پیوسته از این قرارند:

***

تولد جان وسلی

تاریخ

304 سال پیش در چنین روزی در سال 1703 میلادی ، جان وسلی از نویسندگان برجسته  انگلیسی دیده به جهان گشود . گفته شده است که جان وسلی به همراه  جورج وایتفیلد تاثیر عمیق اخلاقی و عقیدتی در دو کشور بریتانیا و امریکا برجای گذاردند . به طوریکه بر اثر خدمات آنها هزاران نفر زندگی خود را به مسیح سپردند و وضع اجتماعی و اخلاقی دو کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. وسلی همچنین از پایه گذراران حرکت روش گرا در حوزه ادبیات  است .

***

قتل عام كرمانی ها و خارج ساختن 20 هزار جفت چشم از مردان این شهر

تاریخ

213 سال پیش در چنین روزی در سال 1794 میلادی ، پس از خیانت حاکم کرمان به لطفعلی خان ، آقامحمد خان قاجار با سپاهیانش وارد شهر کرمان شد و پس از ورود به این شهر فرمان یک قتل عام و فاجعه بشری را صادر کرد .

او دستور داد که کوهی بلند از چشمان مردم کرمان پیش روی وی بسازند. به دستور وی تمام مردان شهر کور شدند و بیست هزار جفت چشم به‌وسیله سپاه قاجار تقدیم خان شد. همچنین آقامحمدخان سربازان خود را در تجاوز به زنان شهر آزاد گذاشت و جنایتی عظیم را رقم زد. اموال مردم به تاراج برده شد و حتی کودکان نیز به اسارت گرفته شدند. در این بین بخش هایی از شهر نیز به دستور وی تخریب شد .

محاصره شهر كرمان توسط نیروهای آقامحمدخان قاجار بیش از یك ماه به طول انجامیده بود . علت طولانی شدن محاصره، عمدتاً این بود كه قاجارها توپخانه نداشتند و نیز علاقه كرمانی ها به شخص لطفعلی خان بود كه مردی به غایت شجاع بود و رفتاری نیكو داشت.

پس از هجوم خان قاجار به کرمان ، لطفعلی خان زند به بم فرار کرد و قصد عزیمت به سیستان و بلوچستان را داشت ولی با خیانت حاکم بم دستگیر شد و در راین به فرستادگان آقامحمدخان تحویل داده شد و شاه قاجار او را به بدترین شکنجه‌ها عذاب داد. به طوریکه نخست وی را كور كرده و سپس به قتل رسانیدند.

شدت عصبانیت آقا محمدخان از اهالی کرمان و البته کینه توزی و وحشی گری او چنان بود که تا چند سال بعد اجازه نداد، خرابی های کرمان ترمیم شود، حتی تا مدت ها به مردم اجازه ی سکونت در کرمان داده نشد.

البته نظر به این كه حكومت ایران از آن پس تاسال 1925 در دست قاجارها بود و در دوران پهلوی هم عمدتا رجال عهد قاجار بر سر كار بودند به مصیبتی كه بر كرمانیان وارد آمد آن طور كه باید ، توجه نشد.

***

تولد سرویلیام کروکس

175 سال پیش در چنین روزی در سال 1832 میلادی ، سرویلیام کروکس شیمی دان و فیزیک دان برجسته انگلیسی به دنیا آمد .

وی عنصر تالیوم را کشف کرده است .

او در سال 1879 ، هنگام بررسی ویژگی‌های ماده در تخلیهٔ الکتریکی، پیشنهاد کرد که پلاسما حالت چهارم ماده است .

***

تولد ایگوراستراوینسکی ، آهنگساز مشهور روس

تاریخ

125 سال پیش در چنین  روزی در سال 1882 میلادی ،  استراوینسکی آهنگساز مشهور روس دیده به جهان گشود .

استراوینسکی در شهری کوچک نزدیک سن پترزبورگ روسیه زاده شد و در محیطی آکنده از موسیقی نشو و نما کرد. پدرش آوازخوان برجستهٔ اپرای سن پترزبورگ بود. پدر و مادر به‌رغم استعداد چشمگیر فرزندشان اصرار داشتند که او در دانشگاه سن پترزبورگ به تحصیل حقوق بپردازد، اما چندی نگذشت که او اندک اندک درس‌های دانشگاهی را نادیده گرفت و خود را وقف آهنگسازی کرد. بیست و یک ساله بود که شاگرد خصوصی نیکولای ریسمکی کورساکف شد.

در 1909 زندگی استراوینسکی ناگهان متحول شد و این زمانی بود که سرگی دیاگیلف، مدیر برجستهٔ بالهٔ روس، موسیقی او را در کنسرتی در سن پترزبورگ شنید. بالهٔ روس که در پاریس شکل گرفت نه فقط بر استراوینسکی که بر سراسر عرصهٔ فرهنگ اروپا در فاصلهٔ سال‌های 1909 تا 1929 نیز تأثیری نیرومند داشت.

او برای باله روس سه اثر خلق کرد که استقبال چشمگیری از آنها شد . یکی از شنوندگان پس از مشاهده سومین باله وی نقل کرده بود که کسی با هیجان تمام "با مشت بر سرم ضرب گرفته بود هیجان من چنان شدید بود که ضربه‌های مشت او را حس نمی‌کردم".

با آغاز جنگ جهانی اول استراوینسکی به کشور بی‌طرف سوئیس رفت و شش سال با همسر و فرزندانش در آنجا زندگی کرد . پس از جنگ به فرانسه رفت و با آغاز جنگ دوم جهانی به امریکا کوچ کرد . موسیقی استراوینسکی همراه با تغییر ملیت ها و خط سیر پر فراز و نشیب زندگیش، دچار تحولات قابل توجهی بود.

استراوینسکی بر خلاف شونبرگ و بارتوک، دو آهنگساز بزرگ هم عصرش، برای آفرینش آثار خود سفارش‌هائی پول‌ساز می‌گرفت و در کسب‌وکار زیرک بود. او کار آهنگسازی‌اش را چنین توصیف کرده است: "هر روز به‌طور منظم، مثل کارمند بانک" عشق استراوینسکی به نظم و انضباط در حال‌وهوای کارگاهش نیز بازتاب یافته بود، کارگاهی که یکی از دوستانش آن را چنین توصیف کرده است: "دارای تمام لوازم نوشتن، نسخه‌برداری، طراحی، رنگ‌آمیزی، برش، الصاق، دسته‌بندی، تراشیدن و چسباندن، ترکیبی از مغازهٔ نوشت‌افزار و ابزارفروشی".

ایگور استراوینسکی حتی پیش از مرگش در هشتاد و هشت سالگی نیز به مردی افسانه‌ای بدل شده بود و بزرگ‌ترین آهنگساز زندهٔ جهان به شمار می‌آمد. آثار اولیه و انقلابی‌اش ساخته‌هائی کلاسیک - مدرن بودند: او بدعت‌گذاری خستگی‌ناپذیر بود که بر سه نسل از آهنگسازان تأثیر گذاشت و الهام‌بخش بسیاری از نقاشان، نویسندگان و طراحان رقص و باله شد. غول‌هائی فرهنگی مانند پیکاسو و تی‌. اس. الیوت دوستانش بودند و جان اف. کندی در هشتادمین سال روز تولدش با برپائی ضیافت شامی در کاخ سفید از او تجلیل کرد.

***

زادروز جان هرسی ، نویسنده حامی آموزش وپرورش

93 سال پیش در چنین روزی در سال 1914 میلادی ، جان هرسی روزنامه نگار ، مولف و مدرس آمریكایی و نویسنده كتاب موثر و پر خواننده « هیروشیما » ، چشم به جهان گشود و 79 سال عمر كرد.

وی در كشور چین به دنیا آمده بود. كتاب او « یك زنگ برای آدانو » برنده جائزه پولیتزر سال 1945 شد. « جان » كه در دوران جنگ جهانی دوم برای رسانه های آمریكا از جمله مجله تایم اخبار جبهه ها را تهیه می كرد با مشاهده آن همه كشتار و ویرانی از جنگ بیزار شده بود و هیروشیما را نوشت تا با تقویت انزجار مردم ، از جنگ هسته ای جلوگیری شود . از وی 26 داستان باقی مانده است كه همه آنها در رعایت جان و احوال بشر و تامین نیاز انسان ها است. « جان » در مقالات سیاسی اش از آزادی فكر ، استقلال فرد و حمایت از ابتكار برای پیشرفت حمایت كرده است. او در زمینه تدریس معتقد به هرچه بیشتر سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بود و این اصل كه بهترین سرمایه گذاری یك ملت هزینه كردن در راه آموزش و پرورش نوجوانان و جوانانش است از اوست. وی گفته است كه از بررسی جوانان یك ملت می توان آینده این ملت را پیش بینی كرد. جان هرسی یك دوره رئیس جامعه مولفان آمریكا بود. او در سال 1993 درگذشت .

***

تشکیل كنفراس پوتسدام در آلمان

62 سال پیش درچنین روزی در سال 1945 میلادی ، سران كشورهای انگلیس ، آمریكا و شوروی سابق كنفراس پوتسدام را در شهری به همین نام در آلمان تشكیل دادند .

در این كنفرانس وزیران خارجه این كشورها معاهده پوتسدام را منعقد كردند كه در آن اختیاراتی به شورای نظارت متفقین و فرماندهی نظامی سه كشور شركت كننده در كنفرانس و همچنین فرانسه واگذار شد. بر طبق این اختیارات ،هر یك از این كشورها موظف به اداره امور مناطق تحت اشغال خود در آلمان بودند؛ هم چنین لغو قدرت سیاسی و نظامی آلمان؛ كنترل نظارت بر اقتصاد و تولید آلمان از دیگر موارد این موافقت نام بود . سرانجام اختلافات میان شوروی سابق و دول غربی مانع از اجرای كامل موافقت نامه پوتسدام گردید .

***

برکناری عبد الرحمن عارف رئیس جمهور عراق ، و به قدرت رسیدن حزب بعث در عراق

تاریخ

39 سال پیش درچنین روزی در سال 1968 میلادی ، حزب بعث عراق به رهبری احمد حَسنُ البَكر قدرت را در این كشور به دست گرفت و عبد الرحمن عارف رئیس جمهور عراق از كار بركنار شد .

این اتفاق بر اساس یک کودتا در این کشور صورت گرفت و آغازی شد بر حکومت حزب بعث عراق . مبانی نظری این حزب بر پان‌عربیسم، نوسازی اقتصادی و سوسیالیسم استوار بود. صدام حسین تکریتی یکی از اعضای برجستهٔ حزب بعث محسوب می‌شد.

در پی روی كار آمدن حزب بعث، تصفیه های خونین مخالفان آغاز شد و كُردهای مخالف این حزب، مورد تهاجم وحشیانه عُمّال رژیم بعث واقع شدند . این حزب كه در ظاهر مخالف سیاستهای استعماری آمریكا و رژیم اشغالگر قدس بود در جنگ عرب ها و رژیم صهیونیستی ماهیت واقعی خود را آشكار كرد .

حزب بعث كه قدرت حاكمه مطلق در عراق به شمار می رفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با تجاوز به نقاط مرزی ایران ، جنگ گسترده 8 ساله را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل كرد و این خود دلیل بارز دیگری برای وابستگی و سر سپردگی حزب بعث عراق به آمریكا بود .

***

روز جهاد سازندگی

تاریخ

28 سال پیش در چنین روزی در سال 1358 حضرت امام خمینی (ره) فرمان تشکیل جهاد سازندگی را صادر کردند . هدف تشکیل این نهاد در جهت مبارزه با فقر و محرومیت به جا مانده از رژیم ستمشاهی، توسعه و عمران روستایی، رشد و گسترش كشاورزی و حركت به سمت استقلال و خودكفایی كشور بود .

در پی صدور این فرمان از سوی حضرت امام(ره) جهادگران مخلص و پرتلاش تمام توان و قابلیت های خود را در مسیر این هدف عظیم قرار دادند. بدین ترتیب حركتی نوین و سازنده در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری ایجاد شد.

وظایف اصلی جهاد سازندگی رساندن اولیه ترین امكانات مانند آب، جاده و امكانات بهداشتی به روستاها بود. غالب اعضای جهاد سازندگی جوانان داوطلب و دانشجویان بودند كه به صورت افتخاری كار می كردند همین موضوع باعث شده بود تا جهاد سازندگی در سراسر كشور مورد اسقبال و علاقه مردم روستاها قرار گیرند. در مناطق مرزی كه ضد انقلاب فعالیت گسترده تری داشت، علیرغم عدم وجود امنیت جهاد سازندگی همچنان به فعالیت خود ادامه می داد.

خدمات ارزنده جهاد سازندگی علاوه بر سازندگی و آبادانی مناطق محروم کشور در طول هشت سال دفاع مقدس، از نقش مؤثر این نهاد انقلابی در حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران حکایت دارد. جهاد سازندگی در زمینه های صنایع روستایی، کشاورزی، دامداری، سدسازی، منابع طبیعی، آبخیزداری و ده ها مورد دیگر فعالیت گسترده ای در سطح ایران و برخی کشورهای آفریقایی انجام داده است.

جهاد سازندگی در سال 1362 تبدیل به یک وزارتخانه شد و پس از آن در سال 1379 در وزارت کشاورزی ادغام گردید، و  وزارتخانه جهاد کشاورزی به وجود آمد.

حضرت امام خمینی در بخشی از پیامشان به مناسبت تأسیس جهادسازندگی فرموده بودند: "ان شاء الله خداوند به همه ملت و به همه كسانی كه در این راه تشریك مساعی می كنند و این وظیفه اخلاقی ـ شرعی را ادا می كنند توفیق عنایت كند. همه موفق باشند كه در این جهاد شركت كنند و این خرابه ها را بسازند و برادران خودشان را كمك كنند كه شاید هیچ عبادتی بالاتر از این عبادت نباشد..."

***

روز اتحاد درآلمان

تا پیش از سال 1990 میلادی ، همه ساله چنین روزی به عنوان روز اتحاد درآلمان گرامی داشته می شد. ازسال 1990 میلادی و پس از فرو ریختن دیوار برلین ، چنین تاریخی به سوم اکتبر انتقال یافت .

پس از جنگ جهانی دوم و  شکست  آلمان دراین  جنگ ، بلوک شرق و غرب تصمیم گرفتند کشوری را که مایه و پایه راه اندازی دو جنگ گسترده جهانی بوده است ، به دو قسمت  شرقی و غربی تقسیم کنند . بر همین اساس  و درچنین روزی در سال 1949 میلادی ، آلمان شرقی تاسیس شد و نماد این جدایی دیوار برلین بود که شهر به دو بخش کرده بود . آلمان شرقی با قرار گرفتن  تحت سیاست های رایج بلوک شرق ، اقتصاد سوسیالیستی را پیشه خود ساخت اما با این حال نتوانست به پیشرفت های گسترده اقتصادی آلمان غربی دست یابد . اما دو آلمان پس از 45 سال در سال 1990 مجددا یکپارچه شدند . در اکتبر 1989 اریک هونکه رهبر آلمان شرقی سقوط کرد و پس از آنکه در اثر فشار مردم آلمان شرقی مرز آن کشور با چکسلواکی باز شد ، هزاران نفر توانستند اجازه خروج خود را در نهم نوامبر 1989 کسب کنند . در همین روز نیز دیوار برلین  توسط جوانان هر دو سوی دیوار فروریخت و اهالی برلین شرقی توانستند خود را در میان هموطنان غربی شان پیدا کنند . به دنبال این مساله حکومت آلمان شرقی نیز فرو ریخت . ادغام رسمی دو آلمان در سوم اکتبر 1990 عملی شد و چنانچه ذکر شد از آن پس این روز ( سوم اکتبر) به عنوان روز اتحاد در آلمان گرامی داشته می شود .

***

روزجهانی بیابان زدایی

تاریخ

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بیابان زدایی درکشورهای مختلف گرامی داشته می شود. بیابان اگر چه به ظاهر دارای طبیعتی خشك و خشن و زیست بومی شكننده و ناپایدار است ولی در نهان خود زیبایی های منحصر به فرد و بكری دارد كه البته ناشناخته و مهجور مانده است. بنابراین باید زیبایی های آن را به عنوان یکی از مظاهر محیط زیست شناخت و از آن بهره برد و بر بروز پیامدهای بیابان‌زدایی که فقر مهاجرت و نابودی عناصر مهم منابع زیستی است ، هشدار داد.

بیابان زدایی مساله ای جهانی بوده و تنها به مناطق جغرافیایی خاص محدود نمی باشد. جهت پیشروی بیابان ها تنها هنگامی معكوس می گردد كه تغییرات شگرف در گرایش ها و رفتار های محلی و بین المللی پدید آید. این تغییرات قدم به قدم ما را به بكار گیری پایدار زمین و امنیت غذایی برای جمعیت در حال رشد جهان رهنمون می سازد.

به این ترتیب بیابان زدایی به معنای واقعی تنها بخشی از هدفی به مراتب عظیم تر است و آن عبارتست  از توسعه پایدار كشورهای متاثر از خشكسالی و پیشروی بیابان ها.

مساحت زیادی از خاک کشور ایران را بیابان ها پوشانده اند. اگرچه منابع طبیعی تجدید شونده در این میان نقش بسزایی دارند؛ حفاظت از منابع آب و خاک و ذخایر گیاهی و جانوری، همچنین افزایش منابع طبیعی خاک ها و بهره بردای مناسب و صحیح از منابع طبیعی و احیای منابع طبیعی تجدید شونده همراه با توسعه پوشش گیاهی مناطق بیابانی و کویرهای وسیع کشورمان گامی بزرگ در راستای توسعه منابع طبیعی و رسیدن به هدف نهایی بیابان زدایی میباشد.

***

منابع :

Irib

 توسعه پایدار

مهر

روزنامک

صدا و سیما

ویکی پدیا

آفتاب

گفتگوی هارمونیک

سازمان جهادکشاورزی استان گیلان

هفته نامه نسیم جنوب