تبیان، دستیار زندگی
پیشتر به مناسبت فرا رسیدن ایام جانگداز " فاطمیه " نخست، به ذکر پاره ای از فضایل و محامدحضرت زهرا (س) از منظر قرآن پرداختیم. اینک در آستانه فرا رسیدن ایام غمبار "فاطمیه"دوم، همچنان که از پیش وعده کرده بودیم، به تماشای پرتوی دیگر از سیمای ملکوتی آن بانوی مک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاطمه (س) در آیینه وحی(2)

فاطمه (س) در آیینه وحی

پیشتر به مناسبت فرا رسیدن ایام جانگداز " فاطمیه " نخست، به ذکر پاره ای از فضایل و محامدحضرت زهرا (س) از منظر قرآن پرداختیم. اینک در آستانه فرا رسیدن ایام غمبار "فاطمیه"دوم، همچنان که از پیش وعده کرده بودیم، به تماشای پرتوی دیگر از سیمای ملکوتی آن بانوی مکرمه در آیینه وحی خواهیم نشست.

فاطمه‏ علیها السلام از «ابرار»

در سوره « انسان» كه در شأن فاطمه، امام على، امام حسن و امام حسین‏علیهم السلام نازل شده است، آن حضرت به عنوان یكى از "ابرار" معرّفى شده و مورد تمجید قرارگرفته است. «انّ الأبرار یشربون من كأس كان مزاجها كافورا» (1)

فاطمه ‏علیها السلام در قیامت‏

فاطمه‏علیها السلام، فرزندان و شیعیان او از وحشت روز قیامت در امان مى‏باشند و در بهشت آنچه از خدا بخواهند، بدان نائل مى‏شوند و براى همیشه در بهشت ماندگارند. «لایحزنهم الفزع الأكبر و هم فیما اشتهت انفسهم خالدون» (2)

فاطمه‏ علیها السلام و  نعمت‏هاى بهشتى‏

خداوند در سوره « انسان»  نعمت‏هاى بسیارى را بر مى‏شمارد كه حضرت فاطمه‏علیها السلام و دیگر ابرار به آنها متنعّم مى‏شوند. و البته این نعمت‏ها تنها به جهت پاداش كارهاى خیر آن حضرت است و بدین گونه، خداوند خواسته تا در دنیا و آخرت از او تقدیر نموده باشد.

از نظر قرآن، حضرت زهراعلیها السلام كسى است كه نسبت به عهد الهى وفادار است: «یوفون بالنّذر» (4)

اخلاص فاطمه‏ علیها السلام‏

خداوند در سوره «انسان» ضمن اشاره به قصّه اطعام مسكین، یتیم و اسیر از جانب امیرمؤمنان، فاطمه و حسنین‏علیهم السلام، این عمل آنان را ستوده و آنها را به عنوان كسانى كه از روى اخلاص و بدون هیچ چشمداشتى از غذاى مورد نیاز خود گذشتند و نیازمندانِ بى‏پناه را بر خود مقدّم داشتند، معرّفى مى‏كند.

صبر فاطمه‏ علیها السلام‏

از نظر قرآن صبر فاطمه‏علیها السلام شایسته پاداش نعمت‏هاى بهشتى است، نعمت‏هایى كه ابدى و سرمدى هستند: «... و جزاهم بما صبروا جنّة و حریرا...» (3)

وفاى به عهد فاطمه‏ علیها السلام‏

از نظر قرآن، حضرت زهراعلیها السلام كسى است كه نسبت به عهد الهى وفادار است: «یوفون بالنّذر» (4)

ایثار فاطمه علیها السلام‏

مفسّران بر این نكته تأكید دارند كه عبارت «یطعمون الطّعام على حبّه»(5) برخصلت پسندیده ایثار حضرت زهراعلیها السلام توجّه و اشاره دارد.

نماز حضرت زهرا علیها السلام‏

در روایات آمده است كه نماز حضرت فاطمه ‏علیها السلام چهار ركعت است و در ركعت اوّل و دوم آن 50 بار سوره «قل هواللّه احد» خوانده مى‏شود. به این نماز، نماز «اوّابین» (نماز بسیار توبه كنندگان) نیز گفته مى‏شود. (6)

تسبیح حضرت فاطمه ‏علیها السلام‏

حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام فرموده است: «تسبیح فاطمه‏علیها السلام» از جمله «ذكر كثیر» خداوند است؛ چنانكه خداوند مى‏فرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اذكروا اللّه ذكراً كثیراً» (7)

محبّت فاطمه‏ علیها السلام‏

خداى متعال محبّت فاطمه ‏علیها السلام را عوض مزد همه تلاش‏هاى پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم در امر رسالت قرار داده است و تأكید نموده كه این محبّت خواسته خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم است. لذا در حدیثى آمده است كه وقتى آیه «قل لا اسئلكم علیه اجراً الاّ المودّة فى القربى» نازل شد، عده‏اى پرسیدند: یا رسول اللّه! «قُربى‏» چه كسانى‏اند كه محبّت آنها بر ما واجب است؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «فاطمه ‏علیها السلام و فرزندان او.(8)

در سوره « انسان» كه در شأن فاطمه، امام على، امام حسن و امام حسین‏علیهم السلام نازل شده است، آن حضرت به عنوان یكى از "ابرار" معرّفى شده و مورد تمجید قرارگرفته است. «انّ الأبرار یشربون من كأس كان مزاجها كافورا» (1)

پاكدامنى فاطمه ‏علیها السلام‏

روایت شده است: مراد از آیه «التى احصنت فرجها...» (9) حضرت زهراعلیها السلام است.

خشنودى فاطمه ‏علیها السلام‏

زمانى پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم نزد دخترش فاطمه علیها السلام آمد و بر تن او لباسى بافته از پشم شتر بود كه بسیار مشقّت‏آمیز بود و در آن حال سرگرم آسیاب كردن گندم بود. پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم با مشاهده این صحنه، گریست و فرمود: «اى فاطمه! سختى و تلخى دنیا را در ازاى نعمت‏هاى بزرگ آخرت تحمّل مى‏كنى.»، در این وقت این آیه نازل شد: «ولسوف یعطیك ربّك فترضى»؛(10) و البته به زودى پروردگارت آنقدر به تو از نعمت‏هاى بهشتى عطا مى‏كند كه خشنود شوى.(11)

عصمت فاطمه ‏علیها السلام‏

آیات زیادى از قرآن كریم بر مقام عصمت حضرت فاطمه‏ علیها السلام دلالت مى‏نماید همانند آیه تطهیر كه به حسب آن، اراده و مشیّت خداوند بر پاكى و طهارت آن حضرت از هرگونه پلیدى و آلودگى، تعلّق گرفته است: «انّما یرید اللّه لیذهب عنكم الرّجس اهل‏البیت و یطهّركم تطهیراً» (12)

پیوند به:

فاطمه در آیینه وحی (1)

----------------------------

پی نوشت ها:

1. دهر / 5.

2. انبیاء / 103.

3. دهر / 13.

4. همان / 7.

5. همان / 9.

6. تفسیر عیاشى، ج 2، ص 286.

7. احزاب / 41؛ تفسیر عیاشى، ج 1، ص 68.

8. شواهد التنزیل، ج 1، ص 193.

9. انبیاء / 91.

10. ضُحى‏ / 5.

11. شواهد التنزیل، ج 2، ص 444.

12. احزاب / 33.

------------------------------

منبع:

خیر خواه، احمد، فصلنامه كوثر، شماره 58