تبیان، دستیار زندگی

چطور یک آژانس مسافرتی مناسب انتخاب کنیم؟

سفرهای گروهی این روزها یکی از پرطرفدارترین انواع سفرها هستند که در بین گردشگران دنیا جا افتاده است. برای اولی در سال ۱۸۴۱ بود که فردی به نام توماس کوک تصمیم گرفت تا عده ای از افراد را به طور دست جمعی به سفر ببرد. از آن به بعد دیری نگذشت که این روش از سفر کردن در بین عموم مردم جا افتاد و به نوعی یک صنعت به نام توریسم را در دنیا به وجود آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سفر رفتن

از همین رو شرکت های زیادی در دنیا و ایران خودمان در این زمینه مهم در حال فعالیت هستند و تورهای گردشگری متنوعی را برگزار می کنند. اما سوالی پیش می آید این است که چطور یک تور مناسب از بین این همه شرکتی که در حال فعالیت در زمینه گردشگری هستند، انتخاب کنیم.

حتما این موارد را در مورد آژانس مسافرتی بدانید

برای انتخاب تور از شرکت های مسافرتی باید از مدت زمانی که این شرکت در زمینه گردشگری و ارائه تورهای مسافرتی در حال فعالیت است نیز مطلع شوید. علت این امر این است که هر چه سابقه شرکت بالاتر باشد یعنی دامنه فعالیت ها و مسافران این شرکت گسترده بوده و باعث پایداری شرکت تاکنون شده است، همچنین داشتن سابقه ی طولانی در زمینه ای باعث می شود که آن شرکت تخصص ویژه ای در این زمینه بدست بیاورد. در ایران در حال حاظر تعدادی شرکت مسافرتی با سابقه ی درخشان و معتبر وجود دارد که یکی از آنها آژانس مسافرتی الی گشت با (۱۷ سال سابقه فعالیت در زمینه گردشگری) است؛ این شرکت در سال ۱۳۹۶ در روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان مفتخر به دریافت تندیس برتر حمایت از حقوق مصرف کنندگان بشود.

* ممکن برایتان سوال پیش بیاید که چطور می توان به رسمی بودن آژانس مسافرتی مورد نظر باید اعتماد کرد! برای اطمینان به این که آژانس مسافرتی که انتخاب کردید معتبر است یا خیر می تواند نام آن آژانس را در سایت agencylist.cao.ir چک بنمایید.

کدام نوع سفر را به صورت تخصصی اجرا می کند؟
یکی دیگر از مواردی که باید به آن در هنگام خرید تور از آژانس مسافرتی مورد نظر توجه ویژه داشته باشید، تخصص آن شرکت در برگزاری تور مورد نظر شما است. به طور مثال برخی از آژانس ها به طور اختصاصی بر روی شهر استانبول کار می کنند. از همین رو در برگزاری تورهای مربوط به استانبول تخصص و تبحر خاصی دارند و از تمامی جهات رفاه حال مسافران را در نظر می گیرند.

صفحات اجتماعی
این روزها استفاده از اینترنت می تواند یکی از کاربردی ترین روش ها برای شیوه کار شرکت ها باشد. از همین رو حتما صفحات اجتماعی آژانس مسافرتی که می خواهید از آن تور تهیه کنید را قبل از خرید چک بنمایید. با این کار هم می توانید از اطلاعات و تخفیف های ویژه ی آنها مطلع شوید و هم این که نظرات کاربران را در مورد آن آژانس بدانید، این بازخوردها یک دید کلی نسبت به آژانس و فعالیت هایش به شما می دهد. به طور مثال آژانس مسافرتی الی گشت تمامی تورها و تخفیف های ویژه ی خود در صفحات اجتماعی اطلاع رسانی می کند.

اطلاع از برنامه سفری در تور
همچنین سعی کنید حتما برنامه ای که آژانس برای تور مقصد مورد نظر شما در نظر گرفته را بپرسید. به طور مثال ممکن است تعداد جاذبه هایی که برای بازدید در برنامه سفری آن تور گنجانده شده به نسبت زمانی که شما در تور دارید،تنظیم نشده است و این خود یک ضعف برای آن تور محسوب می شود زیرا شما نمی توانید با خیال آسوده به سفر و گشت و گذار خود در مقصدتان بپردازید.

زمان بندی دقیق
مهمترین موضوع در سفرهای گروهی و با تور زمان است. وقتی مسافر برای مدت ۴ شب و ۳ روز هزینه می کند تا شهری مثل استانبول را برگردد انتظار دارد، دقیقا به همین مدت در استانبول باشد و به گردشگری بپردازد. اما متاسفانه برخی از شرکت های مسافرتی این موضوع را آن چنان مورد اهمیت قرار نمی دهند و مسافران باید ۴ الی ۵ ساعت در فرودگاه معطل بمانند تا نوبت پرواز آنها بشود. برای همین باید به دنبال شرکت هایی بگردید جهت خرید تور که حقوق مسافران برایش از اهمیت بالایی برخوردار باشد، آژانس مسافرتی الی گشت با توجه به تعهدی که مسافران خود دارد همیشه در این زمینه به بهترین نحو عمل کرده و مسافران این شرکت همواره از به موقع بودن پرواز و ترانسفر رضایت کافی را داشته اند.

تاخیر در پرواز
تاخیر در پرواز یکی از بدترین اتفاق هایی است که ممکن است در سفر هوایی پیش بیاید. گاهی یک پرواز با تاخیری کوتاه انجام می شود و گاهی مسافران مجبور هستند ساعت ها در فرودگاه منتظر بمانند. تاخیر در پرواز علاوه بر هدر دادن وقت مسافران، گاه می تواند منجر به خسارت های مالی و به هم ریختن برنامه های مسافران شود. در صورت تاخیر در پرواز، حقوق مسافر در پروازهای داخلی به چه صورت است و مسافران چه حقوقی دارند؟

طبق قوانینی که توسط سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی تدوین شده است در صورت تاخیر در پرواز، نماینده شرکت هواپیمایی باید در بین مسافران حضور پیدا کند و با احترام و متانت در مورد تاخیر در پرواز و راه حل های جایگزین به مسافران اطلاع رسانی کند. همچنین شرکت هواپیمایی می بایست از طریق سیستم اطلاعات پرواز، تاخیر در پرواز مربوطه را اطلاع رسانی کند تا تمام مسافران متوجه این اتفاق بشوند.

در صورتی که تاخیر در پرواز بیشتر از یک ساعت و کمتر از دو ساعت باشد ایرلاین موظف است از مسافران پذیرایی نوع اول (میان وعده) به عمل بیاورد. در صورتی که تاخیر بیشتر از ۲ ساعت و کمتر از ۴ ساعت باشد شرکت هواپیمایی باید علاوه بر پذیرایی نوع اول، امکان برقراری تماس تلفنی برای مسافران را فراهم کند. همچنین بنا به تقاضای مسافر، شرکت موظف به تغییر پرواز خواهد بود و اگر مسافر تصمیم به انصراف از پرواز بگیرد وجه بلیت باید به صورت کامل به مسافر مسترد شود.

در صورتی که به دلیل شرایط جوی و دلایل امنیتی و اضطراری پرواز با تاخیر بیشتر از ۲ ساعت یا ابطال روبرو شود شرکت هواپیمایی وظیفه دارد علاوه بر پذیرایی نوع اول، صرفا وجه بلیت را مسترد کند.

منبع: مجله گردشگری الی گشت