تبیان، دستیار زندگی

وقتی یک کشتی‌گیر نقاش می‌شود

رضا شفاهی که در زمان تختی کشتی‌گیر بوده حالا مدتی است که نقاشی می کند و می گوید تابلوهایش را با الهام از طبیعت و اشعار خیام و مولانا به تصویر کشیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رضا شفاهی نقاش


رضا شفاهی نقاش خودآموخته‌ای که اولین نمایشگاه انفرادی‌اش با عنوان «یادداشت های یک کشتی‌گیر» در گالری دلگشا برپاست درباره این نمایشگاه گفت: من نقاشی را از سال ۹۳ با تشویق پسرم آغاز کردم. در ابتدا روی کاغذ با مداد رنگی نقاشی می کردم و بعد به مرور روی بوم و مقوا و با رنگ روغن و اکریلیک کارم را ادامه دادم و این نمایشگاه نیز متشکل از آثاری است که در این مدت کار کرده ام.

وی درباره عنوان نمایشگاهش توضیح داد: علت نامگذاری این نمایشگاه به این دلیل است که من دبیر بازنشسته هستم و در زمان زنده یاد تختی کشتی می گرفتم و مربی کشتی بودم و این نقاشی ها ریشه در دنیای شخصی و خاطراتم دارد.

شفاهی، نقاشی هایش را متاثر از فرهنگ و محیط اطرافش دانست و گفت: منابع الهام من در نقاشی، ارتباط انسان و طبیعت، ادبیات، اشعار خیام، مولانا و فروغ فرخزاد، سینما، تلویزیون، تضادهای موجود در جامعه و اخبار روز کشور بوده است.

وی در مورد مواد استفاده شده در نقاشی هایش بیان کرد: نقاشی هایم روی کاغذ و مقوا با رنگ روغن، اکریلیک و ماژیک کار شده است.

این نقاش خودآموخته در پایان در مورد علاقه اش به هنر و نقاشی گفت: در گذشته به هنر نگاهی سطح پایین می شد و به همین دلیل با وجود اینکه استعداد هنری داشتم ولی از هنر دور شدم، اما در سال های اخیر به تشویق پسرم به نقاشی گرایش پیدا کرده ام.
نقاشی رضا شفاهی

رضا شفاهی متولد ۱۳۱۸ است و نمایشگاه نقاشی «یادداشت های یک کشتی‌گیر» به عنوان اولین نمایشگاه انفرادی او در ایران برگزار شده است. وی پیش از این نمایشگاه «از آب تا آبلیمو» را سال ۹۵ در گالری اراتیوم برلین داشته و در چهار نمایشگاه گروهی نقاشی در ایران، آمریکا، امارات متحده عربی و ایتالیا نیز شرکت کرده است.

نمایشگاه نقاشی «یادداشت های یک کشتی‌گیر» تا روز ۲ خردادماه در گالری دلگشا به آدرس خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر پلاک ۳۰ برپاست. ساعت بازدید از این نمایشگاه در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۴ تا ۲۲ است. همچنین گالری دلگشا روزهای شنبه تعطیل است.

منبع: مهر