تبیان، دستیار زندگی

بزرگداشت مرحوم حمید سبزواری در چهارمین شنبه شعر و ادب انقلاب

مردم با اشعار پدر شعر انقلاب زندگی می‌كنند

محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی در چهارمین شنبه شعر و ادب انقلاب با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری بر سرود «بانگ آزادی» از اشعار مرحوم حمید سبزواری با عنوان اشعاری كه مردم با آنها زندگی می‌كنند، نام برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بزرگداشت مرحوم حمید سبزواری

چهارمین شنبه انقلاب جنبش مردمی پاسداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با حضور چهره‌های ادبی و شاعران انقلاب اسلامی در منزل مرحوم حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب برگزار شد. در این مراسم، علاوه بر بزرگداشت مقام ادبی حمید سبزواری بر نقش این شاعر خراسانی در پیدایش و قوام شعر انقلاب اسلامی تأكید شد.

شخصیت سبزواری بعد از فوتش شناخته شد

منزل مرحوم حمید سبزواری دیروز محل دیدار شاعران سرشناس شعر انقلاب با خانواده این شاعر فقید بود. در ابتدای جلسه بررسی شعر و ادبیات انقلاب اسلامی، علیرضا قزوه، حمید سبزواری را شاعر بزرگی دانست كه تازه بعد از مرگش شخصیت وی شناخته شد.
قزوه افزود: مرحوم سبزواری با شور انقلابی در مراسمات شب‌شعر انقلاب شركت می‌كرد و همیشه پا در ركاب این انقلاب بود. قاسم صرافان از دیگر شاعران حاضر در این جلسه نیز قطعه شعری را در وصف مقام حمید سبزواری قرائت كرد: من انقلابی‌ام یعنی دلاورم/ همدرد مردمم همراه رهبرم/ سبز است هر قلم از خون جاری‌ام/ سرخ است دفترم من سبزواری‌ام

سبزواری پای انقلاب ماند

محمدرضا سنگری، نویسنده و شاعر شناخته شده ادبیات انقلاب اسلامی نیز درباره شخصیت مرحوم سبزواری، گفت: افراد بسیاری در امتحان و آزمون الهی راه را گم كردند ولی استاد سبزواری توانست با سرافرازی از امتحان انقلاب اسلامی بیرون بیاید.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب عده‌ای در زمان لازم این جریان را همراهی نكردند اما كسانی مانند مرحوم استاد سبزواری پای شعر انقلاب ماند.
سنگری با استناد به مفاهیم و آیات قرآنی ادامه داد: كسی كه به راه مستقیم برود هیچ گاه گُم نمی‌شود. همه اساتید شعر و هنر انقلاب از جمله استاد سبزواری درختان تنومند و تناور فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی بودند.
مسئول شعر آیینی كشور ادامه داد: استاد سبزواری در وجود همه ما هست و هیچ گاه رنگ نمی‌بازد.
استاد سنگری در پایان تأكید كرد: استاد سبزواری برای انقلاب متحمل زجر‌های زیادی شد و در مواردی كتك خورد، حتی از طرف دوستان خود هم با نكوهش هایی همراه بود ولی هیچ زمان راه را گُم نكرد و همیشه پیروز بود.

رهبر معظم انقلاب پرچمدار خیزش ادبی

مجتبی رحماندوست، شاعر و نویسنده نیز در این نشست، بر نقش مؤثر مقام معظم رهبری در حمایت از شاعران انقلاب اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب پرچمدار خیزش ادبی ایران در دوره معاصر هستند. ایشان همواره به شاعران نسبت به موضع‌گیری در مسائل روز گوشزد می‌كنند تا شعرشان از این توانمندی خالی نباشد. بر همین اساس استاد سبزواری نمونه عملی توصیه‌های مقام معظم رهبری بود.
وی افزود: جهش خیره‌كننده در فراگیری زبان فارسی در جهان مدیون انقلاب اسلامی است به صورتی كه در حال حاضر شاهد تأسیس بیش از 200 مركز و 52 كرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های جهان و همچنین آموزش زبان فارسی به بیش از 77 هزار دانشجو و طلبه مقیم ایران هستیم.

سبزواری از سال 32 انقلابی بود

همسر و فرزند مرحوم سبزواری نیز در این نشست در سخنانی به زندگی و شخصیت شعری مرحوم سبزواری اشاره كردند. همسر مرحوم سبزواری با بیان اینكه شاعر انقلاب در سال 32 به خاطر مخالفت با حكومت چهلوی و مبارزه علیه شاه از دبیری مدرسه اخراج شده بود، گفت: گفت: شایسته نیست كه نامی از اساتید همچون سبزواری پس از مرگشان باقی نماند. ایشان شخصیتی بود كه زندگی خود را به پای مردم و انقلاب گذاشت.
پسر مرحوم سبزواری نیز با انتقاد از نبود آثار پدر شعر انقلاب در نمایشگاه كتاب امسال گفت: تصور نمی‌كردم در نمایشگاه كتاب، كتابی از اسطوره شعر انقلاب وجود نداشته باشد. متأسفانه من به عنوان فرزند استاد اگر بخواهم كتابی از ایشان هدیه كنم، كتاب ایشان در منزل خودمان نیست.
محسن ممتحنی ادامه داد: من از شما شاعران و اساتید شعر انقلاب درخواست دارم اگر انقلاب برایتان مهم است برای این موضوع كاری كنید.
وی افزود: تصور نشود خواسته من برای پدرم است، این موضوع شامل سایر اساتید مرحوم و دیگر شاعران زنده نیز می‌شود، همچون استاد شاهرخی كه آثار و كتب ایشان نیز به راحتی در اختیار نسل جوان قرار نمی‌گیرد.

انقلاب اسلامی احیاگر شعر

محمد گلریز خواننده سرود‌های انقلابی نیز انقلاب اسلامی را احیاگر شعر دانست و با اشاره به همكاری با حمید سبزواری گفت: اشعار ایشان به گونه‌ای بود كه مردم با آن زندگی می‌كردند.
گلریز ادامه داد: بر همین اساس در جلسه‌ای كه مقام معظم رهبری حضور داشتند تأكید كردند كه باید به گونه‌ای شعر گفت كه مانند شعر بانگ آزادی مرحوم سبزواری باشد؛ شعری كه مردم آن را زمزمه می‌كردند.
وی عنوان كرد: شهامت و شجاعت از ویژگی‌های شاخص مرحوم سبزواری بود، ایشان قبل از انقلاب و حتی در فضای ترور سال‌های ابتدایی انقلاب ترسی از شعر گفتن نداشت و در یك كلام ایشان فدایی انقلاب بود و در سرودن هر شعری بی‌پروا بود.
این خواننده با تأكید بر اینكه انقلاب اسلامی زبان فارسی را زبان رایج انقلابیون جهان كرد، گفت: هنر رژیم پهلوی قتل و زندانی‌كردن شعرای تراز اول بود؛ میرزاده عشقی، فرخی یزدی و... از قربانیان عرصه فرهنگ در رژیم پهلوی بودند.

نظیر استاد سبزواری كم پیدا می‌شود

راضیه تجار نویسنده نیز با گرامیداشت یاد مرحوم حمید سبزواری، تصریح كرد: بر كسی پوشیده نیست كه نظیر استاد سبزواری كم پیدا می‌شود.
اكنون كه دل و ظاهر استاد سبزواری در بین ما نیست اما یاد و خاطر ایشان و اشعار وی در جان مخاطبان قرار دارد كه هر شعر او گویی هزاران بار حیات شاعر را تداعی می‌كند. وی عنوان كرد: خانواده استاد سبزواری از اینكه نام ایشان به فراموشی سپرده شود نگران نباشند. ایشان ظاهراً در دیده‌ها پنهان شده اما همواره آثارشان جاری و ساری است. وی در پایان خاطر نشان كرد: انجمن قلم وظیفه خود می‌داند كه گزیده اشعار استاد سبزواری را چاپ كند. بر همین اساس این انجمن برای تجدید چاپ گزیده اشعار این استاد فقید، آمادگی دارد.
مجموعه نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» به بررسی شعر و ادبیان انقلاب اسلامی خواهد پرداخت. این برنامه فرهنگی از سوی جنبش مردمی پاسداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود
 

منبع: روزنامه جوان