تبیان، دستیار زندگی
به گفته كارشناسان، صنایع دست بافت كهگیلویه وبویراحمد باتوجه به نقش و اهمیت اقتصادی آن در منطقه توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنایع دست بافت کهگیلویه نیازمند حمایت بیشتر است

صنایع دست بافت کهگیلویه نیازمند حمایت بیشتر است

به گفته كارشناسان، صنایع دست بافت كهگیلویه وبویراحمد باتوجه به نقش و اهمیت اقتصادی آن در منطقه توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبد.

صنایع دست بافت این استان دارای تنوع و كیفیت در نقش‌های سنتی خوبی است و در بازار معامله گران ایرانی و خارجی از رونق خاصی برخوردار است.

این رونق بازار دسترنج زنان زحمت‌كشی است كه در اتاقهای نمناك و كم نور گلی روستاها، زیباترین نقش‌هارا رقم می‌زنند.

زنانی كه علاوه بر رسیدگی به امور زندگی در كنار سایر فعالیتهای روزمره با دست بافته‌های خود نقش مهمی در اقتصاد خانواده خود ایفا می‌كنند. این عده بواسطه تماس با پشم، تنفس هوای آلوده به ذرات، نشستن مداوم و سختی كار، همواره درمعرض انواع بیماریها قراردارند و از هیچگونه تسهیلاتی برخوردار نیستند. كمبود و گرانی مواد اولیه از دیگر مشكلات هنرمندان صنایع دست بافت این استان است كه باعث شده بواسطه این مشكلات بسیاری از آنان تمایل چندانی به ادامه كار نداشته باشند.

جیران جعفری یكی از قالیبافان گفت: كمبود و گرانی مواد اولیه و پشم و نخ در حالی است كه‌این استان به عنوان یك قطب مهم دامداری در كشور مطرح است. وی افزود: در صورت برنامه ریزی واستفاده بهینه از امكانات موجود ، این استان می‌تواند تامین‌كننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع دست بافت باشد.

یكی دیگر از هنرمندان صنایع دست بافت می گوید: دلالان و واسطه‌ها با استفاده از موقعیت كمبود و گرانی مواد اولیه و عدم توان مالی هنرمندان،مواد اولیه در اختیار هنرمندان قرار می‌دهند و با پرداخت دستمزد ناچیزی حاصل ماهها تلاش آنان را در بازار به قیمت گزاف به فروش می‌رسانند.

معاون صنایع دستی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی كهگیلویه‌وبویراحمد گفت:

بی توجهی به این صنعت در منطقه در دوران قبل از انقلاب از عوامل محرومیت صنعتگران صنایع دست بافت در این استان است.

سید ولی‌الله امیری در گفت و گو با تبیان استان افزود: با اجرای برنامه‌های حمایتی در چند سال اخیر شاهد تحول كمی و كیفی در صنایع دست بافت منطقه بوده‌ایم.

وی گفت: تعدادی از این هنرمندان در قبال دریافت دستمزد ، مواد اولیه و ابزار مورد نیاز محصولات تولیدی خود را به این معاونت برای عرضه به بازار واگذار می‌كنند.

صنایع دست بافت کهگیلویه نیازمند حمایت بیشتر است

این كارشناس مسوول گفت:استعدادهای بالقوه فراوانی در زمینه صنایع دستی در این استان وجود دارد كه نیازمند حمایت و توجه جدی است.

امیری،نبود كارشناسان متخصص، جا نیفتادن هنرهای صنایع‌دستی در بین مردم، ضعف مدیریت سابق در زمینه‌ارایه هنرهای صنایع‌دستی به مردم و ناشناخته بودن صنایع دستی در بین مردم را از مهمترین كمبودهای صنایع دستی كهگیلویه و بویراحمد دانست.

وی اظهار داشت: با توجه به ادغام سازمان صنایع دستی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،صنایع دستی این استان از نظر امكانات و تجهیزات وضعیت مطلوبی دارد.

وی، دلایل ركودصنایع دستی این استان راضعف سازمان سابق در ارایه و تبلیغ این صنعت،تعطیل كردن كارگاههای‌آموزشی در سراسر این استان وارایه آموزشهای اشتباه به علاقه‌مندان عنوان كرد.

سفالگری، معرق كاری، منبت كاری، تذهیب و نگارگری جزو صنایع دستی مناطق شهری‌استان كهگیلویه وبویر احمد، جاجیم‌بافی، توربافی، كاموابافی و سبدبافی از جمله صنایع دستی مناطق روستایی این استان است.

صنایع دستی عشایر كهگیلویه و بویراحمد شامل گلیم،جاجیم، گچمه، سبدبافی، شله‌بافی و حوربافی است.

مهمترین تولیدات صنایع دستی این استان شامل گلیم، جاجیم، گچمه و گبه است.

منبع:

تبیان کهگیلویه وبویراحمد