تبیان، دستیار زندگی

نکات کاربردی برای سفر هوایی با کودکان

سفر هوایی و پرواز با هواپیما برای بسیاری از افراد به اندازه کافی پراسترس است، چه برسد به اینکه همراه با کودکان خردسال هم باشیم. سفر هوایی با کودکان به ویژه در پروازهای بین المللی و در روزهای اوج شلوغی می تواند نگرانی و دغدغه بزرگی برای والدین باشد. حضور در فرودگاه پرازحام، عبور از بخش امنیتی فرودگاه، پیدا کردن گیت پرواز و در نهایت سوار شدن به هواپیما هفت خوانی است که با حضور کودک خردسال دشوارتر هم می شود. اما در این مطلب می خواهیم نکاتی به شما معرفی کنیم که به کمک آن ها می توانید بهتر و راحت تر همراه با کودکانتان سفر کنید و از پروازتان لذت ببرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفر هوایی کودکان


برای کودکتان بلیط جداگانه بخرید!

اکثر ایرلاین ها به کودکان زیر ۲ سال اجازه می دهند به طور رایگان و روی پای والدینشان سفر کنند. اما به شما پیشنهاد می کنیم برای کودک خود بلیط هواپیمای جداگانه بخرید، حتی اگر به دلیل سن و سالش می تواند رایگان و همراه با شما سفر کند. اگر کودکتان بغلتان باشد هنگام تلاطم های هوایی و ناملایمات جوی ممکن است نتوانید کودک را در بغلتان نگه دارید و امکان آسیب دیدن کودک بیشتر خواهد بود. البته خرید بلیط جداگانه شاید از نظر اقتصادی برایتان هزینه بر باشد اما در هر صورت سفر هوایی با کودکان الزامات خاص خود را دارد و خرید صندلی جداگانه باعث رفاه و راحتی شما و کودکتان در طول پرواز می شود. بسیاری از ایرلاین ها صندلی مخصوص کودک را با قیمتی ارزان تر ارائه می کنند و والدین می توانند با خرید صندلی جداگانه راحتی خود و امنیت کودکشان را بیشتر تضمین کنند. البته اگر یک بلیط جداگانه برای کودکتان خریده اید حتما به ایرلاین اطلاع بدهید که برای نوزادتان بلیط خریده اید تا صندلی ویژه نوزاد و کودک در اختیارتان بگذارند. چون اندازه صندلی و به ویژه کمربند ایمنی صندلی ها برای کودکان مناسب نیست و در صورت بروز سانحه نمی تواند از کودکتان محافظت کند.

مجهز و آماده باشید!
خودتان را آماده تاخیر یا کنسل شدن پرواز بکنید. اگر کودکتان خیلی کوچک و خردسال است به اندازه کافی پوشک، شیر، لباس، پودر بچه و … دم دست داشته باشید. علاوه بر این، کتاب های سرگرم کننده، اسباب بازی و اسنک و تنقلات مختلف همراهتان داشته باشید تا در صورت تاخیر بتوانید به خوبی از کودکتان مراقبت کنید. کودکان زود کلافه می شوند و اگر نتوانید آن ها را سرگرم کنید می توانند بسیار دردسرساز شوند.

اگر امکان انتخاب صندلی هواپیما برایتان وجود دارد به این نکته توجه کنید که همراه با کودکتان سفر می کنید. بنابراین صندلی هایی را انتخاب کنید که راحتی و آسایش بیشتری داشته باشد. صندلی های عقب هواپیما بهتر هستند چون دسترسی به سرویس بهداشتی در آن بخش راحت تر است. والدین به خوبی می دانند که نزدیک بودن به سرویس بهداشتی چه نعمت بزرگی می تواند باشد.

اکثر ایرلاین ها قانون محدودیت مایعات را در مورد لوازم کودک اعمال نمی کنند و به شما اجازه می دهند غذای کودک، شیر و داروهای مورد نیاز را همراهتان به داخل هواپیما ببرید. برای اینکه حمل لوازم کودک دست و پاگیر نباشد می توانید آن ها را داخل کوله پشتی قرار دهید تا هم دست و بالتان باز باشد و هم تمام وسایل لازم را بتوانید همراهتان داشته باشید. یکی از مزیت ها کوله پشتی این است که جیب ها و زیپ های زیادی دارد و می توانید در کوتاه ترین زمان و به راحتی به وسایل مورد نیازتان دسترسی داشته باشید.

علاوه بر این تقریبا تمام فرودگاه ها اتاقی به نام اتاق مادر و کودک دارند که امکانات لازم برای مراقبت از کودک در آن جا وجود دارد. امکان تعویض پوشک، شیر دادن به نوزاد و خواباندن او در این اتاق وجود دارد و بهتر است قبل از پرواز سری به این اتاق بزنید. به ویژه اگر پروازتان با تاخیر مواجه شد در این اتاق ها که بسیار آرام و خلوت هستند می توانید کودکتان را بخوابانید تا در طول پرواز خسته و کلافه نشود.

کالسکه همراهتان ببرید!
حتی وقتی نوزاد کم وزنتان را هم مدت زیادی بغل می کنیم احساس خستگی می کنید و نمی توانید او را برای مدت زیادی بغل کنید. از طرفی بسیاری از کودکان خردسال هم بعد از مدتی خسته می شوند و از شما می خواهند او را بغل کنید. در این صورت، بهترین راهکار همراه داشتن کالسکه است. با استفاده از کالسکه هم می توانید کودکتان را به راحتی جابجا کنید و هم قسمت های دیگر کالسکه برای قرار دادن وسیله های کودک استفاده کنید. اکثر ایرلاین اجازه می دهند کالسکه تاشو را همراه با خود به داخل هواپیما ببرید. بنابراین یک کالسکه جمع و جور و تاشو می تواند در پرواز کمک بسیار بزرگی به شما بکند. هنگامی که از بخش امنیتی فرودگاه عبور می کنید لازم است کودکتان را از کالسکه خارج کنید و او را نیز از دستگاه بازرسی بدنی عبور بدهید. در این صورت بهتر است کودک را در آغوشتان بگیرید و با هم از دستگاه عبور کنید. هنگامی که به گیت پرواز نزدیک می شوید نزدیک ترین سرویس بهداشتی را در نظر داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید به سرعت خود را به سرویس برسانید و از پرواز هم جا نمانید.

زودتر به فرودگاه بروید!
سفر با کودک نیازمند این است که همیشه آماده پیشامدهای غیرمترقبه باشید. به همین دلیل بهتر است زودتر به فرودگاه بروید تا در صورت اتفاقات ناگهانی فرصت کافی داشته باشید و بتوانید با خیال راحت از کودکتان مراقبت کنید.

ایرلاین ها خدمات و تسهیلات ویژه ای برای والدین و کودکان ارائه می کنند تا هرچه راحت تر بتوانید پرواز کنید. اگر کالسکه تاشو است در برخی ایرلاین ها به شما اجازه داده می شود آن را با خود به داخل کابین ببرید. در غیراینصورت کالسکه را به قسمت بار تحویل می دهید و در فرودگاه مقصد به محض پیاده شدن آن را تحویل می گیرید. این موضوع در پروازهای با توقف بسیار کاربرد دارد و می تواند در مدت انتظار بین دو پرواز، کودکتان را داخل کالسکه قرار دهید و راحت تر باشید.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  tripsavvy.com