تبیان، دستیار زندگی

راهنمای سفر به گیلان

همه ما استان گیلان را به عنوان یکی از سرسبز ترین و زیباترین استان های کشور می شناسیم. استانی که هر نوع جاذبه ای را در دل خود جای داده است. از جاذبه های طبیعی همچون دریا، جنگل، رود، دریاچه و کوهستان بگیرید تا جاذبه های فرهنگی و تاریخی بسیار. گیلان یکی از پر بازدید ترین استان های کشور است که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران و طبیعت دوستان را به سمت خود می کشاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشگری گیلان

موقعیت جغرافیایی استان گیلان
استان گیلان یکی از استان های خطه سرسبز و زیبای شمال کشور می باشد. همسایگی این استان با دریای مازندران در شمال و رشته کوهای البرز در جنوب آن باعث ایجاد جاذبه های گردشگری بسیاری گشته است. این استان در همسایگی استان های اردبیل در غرب، زنجان و قزوین در جنوب و مازندران در شرق و دریای خزر و جمهوری آذربایجان در شمال آن قرار دارد. این استان از طریق شهر آستارا با کشور آذربایجان دارای مرز زمینی است.

گیلان به عنوان دهمین استان پر جمعیت و بیست و هشتمین استان پهناور کشور شناخته می شود که وسعت آن ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع برآورد شده است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این استان ۲٫۵۳۰٫۶۹۶ نفر تخمین زده شده است که در ۱۶ شهرستان آن از جمله رشت، آستارا، املش، آستانه اشرفیه، بندر انزلی، تالش، رودبار، رضوانشهر، ساهکل، رودسر، شفت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان و ماسال پراکنده شده اند. مرتفع ترین نقطه گیلان قله سماموس با ارتفاع تقریبی ۳۶۸۰ متر از سطح دریاست که در شهرستان رودسر واقع شده است.

آب و هوای گیلان
به دلیل همجواری گیلان با دریای مازندران در شمال و رشته کوه های البرز در جنوب و وجود جنگل ها و رودخانه های فراوان، آب هوای استان گیلان متنوع و از نوع معتدل مدیترانه ای است. این استان یکی از پر بارش ترین استان های کشور است و به همین خاطر رطوبت در این منطقه بسیار بالاست و در اواسط تابستان دارای هوایی گرم و شرجی می باشد.

بهترین زمان سفر به گیلان
بررسی وضع هوا قبل از سفر به هر منطقه، یکی از مهم ترین نکاتیست که باید توسط گردشگران صورت گیرد تا سفری دلچسب را تجربه کنند. در فصول پائیز و زمستان میزان بارندگی در استان گیلان بسیار زیاد است. در فصل تابستان هم اکثر مناطق این استان آب و هوایی گرم وشرجی پیدا می کنند. بنابراین، پیشنهاد الی گشت، سفر به گیلان در فصل بهار و به خصوص در بهشت ماه ها، یعنی اردیبهشت است.

البته سفر به استان گیلان در تمام ماه های سال لذت خاص خود را دارد. چه در فصل برگ های زرد و نارنجی یا برف باشد و چه در فصل تابستان

اقامت در استان گیلان
همانطور که گفتیم استان گیلان یکی از پر بازدید ترین مناطق کشور است. بنابراین گزینه های بسیار زیادی برای اقامت شما وجود دارد و نباید از این بابت نگرانی داشته باشید. اگر طبیعت گرد یا خواهان سفری ارزان و به صرفه هستید، می توانید کمپ کردن در کنار جاذبه های این استان را تجربه کنید. در غیر این صورت گزینه های زیاد دیگری همچون هتل های کوچک و بزرگ، اقامتگاه های بوم گردی و کلبه های چوبی آماده اجاره، در انتظار شما هستند.

همچنین در استان های شمالی کشور خانه ها و ویلاهای بسیاری برای اجاره کردن وجود دارند که با یک گشت نیم ساعته، به راحتی یکی از کسانی که این ویلاها را اجاره می دهند، پیدا خواهید کرد. در ادامه این مطلب، چند هتل خوب این استان را معرفی خواهیم کرد.
گردشگری گیلان

هتل های پیشنهادی در استان گیلان
هتل بزرگ گیلان(کادوس) | Kadus Hotel
این هتل در سال ۱۳۶۲ در شهر رشت افتتاح گردیده است. هتل کادوس ۴ طبقه . دارای ۹۶ اتاق می باشد. این هتل در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد و به مناطق تاریخی و جاذبه هایی از جمله ساختمان شهرداری، پل خشتی چمارسرا و دانشگاه گیلان دسترسی آسان دارد. فاصله هتل کادوس از ساحل دریای مازندران ۳۰ کیلومتر است.

آدرس: استان گیلان – رشت – بلوار آزادی – منظریه – هتل بزرگ گیلان کادوس

تلفن: ۰۰۱۳ ۳۳۳۶۵۰۷۰

هتل اسپیناس آستارا | Espinas International Hotel
هتل ۴ ستاره اسپیناس آستارا، هتلی مجلل در کنار دریاچه استیل در ۵ کیلومتری آستاراست که در مقابل کوهستان اسپیناس در سال ۷۸ افتتاح گشته است. این هتل دارای شش طبقه با ۱۶۰ اتاق و سوئیت می باشد. منطقه ای که این هتل در آن قرار گرفته است، کمترین میزان رطوبت در میان شهرهای ساحلی کشور دارد. یکی از ویژگی های اصلی این هتل، طبیعت زیباییست که هتل در آن قرار گرفته است. هتل اسپیناس دارای امکاناتی نظیر استخر و سونا، جکوزی، کافی شاپ، فست فود، قایق سواری، زمین تنیس و بدمینتون، زمین فوتبال، سالن بیلیارد، گیم نت و پارکینگ اختصاصی می باشد. این هتل با دسترسی به جاذبه هایی مثل آب گرم کوته کومه، آبشار لوندویل، بازار مرزی آستارا، گردنه حیران، فاصله ۲ ساعته با آب گرم سرعین و نزدیکی به شهر اردبیل، آماده پذیرایی از گردشگران می باشد.

آدرس: آستارا، ۵ کیلومتری ورودی آستارا

تلفن: ۰۰۱۳ ۲۴۸۰۲۷۰۰

هتل الماس بندر انزلی | Almas Hotel
هتل سه ستاره الماس بندر انزلی در سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است. این هتل دارای ۳۴ اتاق است. در سال ۹۵ امکانات این هتل به روز رسانی شده است. این هتل فاصله نزدیکی با ساحل دریای خزر دارد، به همین خاطر گردشگران می توانند از چشم انداز دریا در برخی اتاق لذت ببرند.

آدرس: استان گیلان – بندر انزلی – خیابان پاسداران – نبش کوچه چهاردهم – هتل الماس

تلفن: ۰۰۱۳ ۴۴۵۰۳۹۹۶

خورد و خوراک در گیلان
شکم گردی از اصلی ترین کارهاییست که باید در گیلان به آن پرداخت! در استان گیلان ۱۰ غذا ثبت ملی شده اند. شهر رشت نیز با داشتن ۱۷۰ نوع غذای محلی، با عنوان “شهر خلاق غذا” در یونسکو ثبت جهانی شده است. پیرامون هزینه هر وعده غذایی در گیلان باید بگوییم که بسته به مکان و نوع غذایی که انتخاب می کنید، به طور میانگین بین ۲۰ تا ۵۰ هراز تومان برایتان هزینه خواهد داشت.

رستوران های پیشنهادی در استان گیلان
رستوران حسن رشتی
حسن رشتی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین رستوران های شهر رشت است. به دلیل کیفیت، طعم و محیط خوبی که این رستوران دارد در هنگام ناهار یا شام جمعیت زیادی از خود مردم رشت به این رستوران می آیند. خود حسن آقا هم در رستوران حضور دارد و در لا به لای میزها قدم می زند تا اگر کم و کسری داشتید برایتان مهیا کند.

آدرس: ایران – گیلان – رشت میدان مصلی، توشیبا، روبروی شهرداری

رستوران خاور خانم
اینجا رستورانیست که غذاهای محلی آن به وسیله شخص خاور خانم تهیه می شود. گردشگرانی که به این مکان می روند، برای اینکه دستپخت خوشمزه خاور خانم را میل کنند، حتی ساعت های طولانی منتظر می مانند. از بالکن این رستوران می توان چشم انداز بسیار زیبای جنگل های سرولات را مشاهده کرد.

آدرس: استان گیلان، ۳ کیلومتری چابکسر، روستای سرولات
گردشگری گیلان

رستوران کشتی رامسر
رستوران کشتی، همانطور که از نامش پیداست درون یک کشتی قرار دارد. ماهی اینجا به دلیل پخت خاص خودش، یکی از معروف ترین ماهی هاست. ناهار خوردن در یک کشتی قطعا خاطرات خوشی را در کنار دریا برایتان رقم خواهد زد.

آدرس: امسر – میدان شهید رجایی (دریاپشته) – نرسیده به تلکابین رامسر

غذاهای معروف استان گیلان
گیلان غذاهای خوشمزه زیادی دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

باقلا قاتق
باقلا قاتق از غذاهای معروف خطه شمالی کشور است. در تهیه این غذا از موادی مثل باقلای رشتی، شوید، سیر و تخم مرغ استافده می شود.

کته کباب
در تمام شهرهای استان گیلان می توانید کته کبابی هایی را پیدا کنید که این غذای خوشمزه را به بهترین نحو سرو می کنند. برنجی که به صورت کته پخته می شود و با انواع کباب مانند کباب ترش میل می گردد.

ترشه تره، مرغ ترش، شامی، کال کباب و اناربیج از جمله غذاهای معروف دیگر گیلان هستند که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آن ها می توانید به مطلب غذاهای معروف گیلان مراجعه کنید.

جاذبه های معروف استان گیلان
قلعه رودخان
قلعه رودخان، دژیست بسیار باشکوه که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن قرار گرفته است. این قلعه زیبا که مربوط به دوره سلجوقیان است، بر بلندای ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن قرار گرفته است. در سفر به این منطقه هم طبیعت گردی می کنید و هم از جاذبه ای فرهنگی و ارزشمند دیدار خواهید کرد. این قلعه نمونه ای ارزشمند از یک قلعه کوهستانی است که در فضای جنگلی بسیار زیبا پذیرای گردشگران خواهد بود.

آدرس: آدرس : استان گیلان، شهرستان فومن، روستای رودخان

مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از قلعه: ۴ ساعت

هزینه ورود شهرورندان ایرانی: ۲۵۰۰ تومان

هزینه ورود اتباع خارجی: ۱۵۰۰۰ تومان

ییلاقات ماسال
ییلاقات ماسال از زیباترین مکان های طبیعی استان گیلان هستند. عکس های ییلاقات ماسال از جمله ییلاق معروف اولسبلنگاه در فضای اینترنت به وفور یافت می شوند. ماسال جاییست بر فراز ابرها که در فصول بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از طبیعت دوستان است. برای اقامتتان در ییلاق اولسبلنگاه، هم هتل وجود دارد و هم کلبه های چوبی بسیار زیبای جنگلی.

آدرس : گیلان، شهرستان ماسال ،۲۷ کیلومتری غرب ماسال

هزینه ورودیه: حدود ۵۰۰۰ تومان

روستای ماسوله
روستای پلکانی ماسوله در شهرستان فومن استان گیلان قرار دارد. ماسوله فاصله زیادی با قلعه رودخان ندارد، بنابراین اگر کمی تیز و بز باشید هر دو جاذبه را می توانید در یک روز بازدید کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که هر کدام را سر فرصت و در یک روز مجزا بازدید کنید. در ماسوله هم از فرهنگی غنی و بافتی تاریخی بازدید خواهید کرد و هم طبیعتی بکر و زیبا.

آدرس: گیلان، فومن، روستای ماسوله

پارک جنگلی و ساحل گیسوم
پارک جنگلی گیسوم یکی از زیبا ترین جنگل های گیلان است که در نهایت توسط جاده ای بسیار زیبا در میان درختان سر به فلک کشیده این پارک، به ساحل زیبای گیسوم ختم می شود. در هنگام تعطیلات، ساحل گیسوم پذیرای تعداد بسیار زیادی گردشگر است. پس اگر میانه خوشی با شلوغی ندارید روزهای غیر تعطیل را برای سفر به آن انتخاب کنید. در ساحل گیسوم، زیرساخت های مناسبی برای تفریحات آبی مهیا شده است.

آدرس : ایران، گیلان، ۱۷ کیلومتری تالش

هزینه ورودی: رایگان

موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان، یکی از معروف ترین موزه های فضای باز کشور است که در پارک جنگلی سراوان در ۱۸ کیلومتری جاده رشت-تهران قرار گرفته است. در این موزه شما فضای سنتی و قدیمی روستایی در گیلان آشنا خواهید شد. اینجا نمونه کوچکی از نحوه زندگی کردن گیلانیان در زمان های گذشته است. در این موزه کارگاه ساخت صنایع دستی، محصولات و خوراکی های محلی هم یافت می شود.

آدرس: کیلومتر ۱۸ جاده رشت – تهران

هزینه ورودیه برای شهروندان ایرانی: ۳۰۰۰ تومان

هزینه ورودیه برای اتباع خارجی: ۲۰۰۰۰ تومان
گردشگری گیلان

تالاب انزلی
به اعتقاد اکثر کارشناسان محیط زیست کشور، یکی از بزرگترین و ارزشمندترین تالاب های دنیا از نظر تنوع زیستی، تالاب انزلیست. اگر اهل طبیعت گردی هستید تماشای این تالاب را از دست ندهید چرا که یکی از زیباترین مناظر آبی کشور را در این منطقه می توان مشاهده کرد. این تالاب محل سکونت موقت و تخم گذاری بسیاری از پرندگان نادریست که در سر راه خود به این مکان سر می زنند. بنابراین پرنده نگری هم در این تالاب رونق زیادی دارد. قایق سواری در میان نیلوفرهای آبی این تالاب لحظات مفرحی را در سفر به انزلی برایتان رقم خواهد زد.

آدرس: گیلان، ساحل جنوب غربی دریای مازندران در بندر انزلی، تالاب انزلی

گردنه حیران
گردنه حیران از مکان هاییست که هم می توان به آن به چشم یک مقصد اصلی نگاه کرد و هم به عنوان محلی برای استراحت در میان راه. در میانه های جاده زیبای آستارا – اردبیل منطقه ای وجود دارد که از بلندای آن می توان مناظر بسیار جذاب و چشم نوازی را مشاهده کرد. در گردنه حیران، می توان چشم انداز جنگل های ایران و کشور آذربایجان را درحالی که غرق در مه هستند مشاهده کرد.

آدرس: آدرس : جاده اصلی اردبیل به آستارا، ابتدای تونل اردبیل تا ۵ کیلومتری آستارا

شیطان کوه
یکی از جاذبه های زیبا و اصلی شهر لاهیجان، منطقه ای سرسبز و خوش آب و هواست به نام شیطان کوه. منطقه ای که در دل آن، هم دریاچه وجود دارد، هم جنگل و هم آبشار. برای دیدن طبیعت این منطقه می توانید از تله کابین موجود در آن هم استفاده کنید که بر فراز جنگل های این منطقه پرواز می کند. این مکان به بام لاهیجان هم شهرت دارد و تماشای این شهر از بالای آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

آدرس: گیلان، شرق شهر لاهیجان.

دیگر جاذبه های گردشگری گیلان

جواهردشت، آبشار ویسادار، پارک جنگلی سراوان رشت، آبشار زیبای لونک، طبیعت زیبای تالش و سوباتان، ارتفاعات دیلمان، آبشار لاتون، دریاچه سقالکسار و شهرهای توریستی جذابی مثل رامسر و… هم نمونه هایی از جاذبه های ناتمام استان گیلان هستند.

سوغات گیلان
در بازارهای سنتی شهرهای مختلف استان گیلان، اقلام جذاب زیادی برای خرید وجود دارند. در این بازارها می توان طراوت و سر زندگی مردمان خطه گیلان را به وضوح مشاهده کرد. شاید معروف ترین سوغاتی که می توان از گیلان تهیه کرد، کلوچه معروف فومن و انواع زیتون هستند که در تمامی بازارهای این منطقه به وفور یافت می شوند.


بادام زمینی آستانه اشرفیه، چای و برنج گیلان و انواع و اقسام صنایع دستی این استان از جمله حصیربافی می توانند گزینه های دیگر شما برای خرید سوغات از گیلان باشند.

فاصله مرکز این استان از تهران: ۳۲۷ کیلومتر

مدت زمان مورد نیاز برای سفر به رشت: در شرایط عادی و بدون ترافیک حدود 4 ساعت
منبع: مجله گردشگری الی گشت