آشنایی با اصطلاحات اصول فقه؛
آشنایی با اصطلاح تکلیف بعثی
تکلیف بعثی به امر و نهی کردن به غرض تحقق متعلَّق در خارج به وسیله مکلَّف اطلاق میشود. تکلیف بعثی، مقابل تکلیف تسجیلی است. وقتی مولا مصلحتی را در فعلی تشخیص میدهد، مکلّفان را به انجام آن در خارج تکلیف میکند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : شنبه 1397/02/15 ساعت 19:54
تکلیف بعثی به امر و نهی کردن به غرض تحقق متعلَّق در خارج به وسیله مکلَّف اطلاق میشود.
تعریف:
تکلیف بعثی، مقابل تکلیف تسجیلی است. وقتی مولا مصلحتی را در فعلی تشخیص میدهد، مکلّفان را به انجام آن در خارج تکلیف میکند؛ حال اگر مولا بداند که برخی مکلّفان به این تکلیف عمل میکنند، غرض وی از تکلیف نسبت به این عده، بر انگیختن آنها برای انجام متعلق تکلیف در خارج است؛ این تکلیف را «تکلیف بعثی» میگویند. اما اگر مولا بداند که عدهای از مکلّفان به این تکلیف عمل نخواهند کرد، غرض وی از تکلیف نسبت به آنها، حصول فعل مامورٌ به در خارج نیست، زیرا نسبت به عدم حصول آن علم دارد، بلکه غرض او، تسجیل و اتمام حجّت بر آنها است؛ این تکلیف را «تکلیف تسجیلی» میگویند.
نکته:
ظاهر کلام صاحب معالم در بحث « مقدمه واجب » این است که وجوب مقدمه واجب بر مکلف، مشروط به اراده ذی المقدّمه توسط او است. در توجیه ظاهر این کلام که دیگران آن را باطل دانستهاند نظریاتی بیان شده است. و صاحب کتاب « بدایع الافکار » این تقسیم بندی (تکلیف یا بعثی است یا تسجیلی) را ارائه کرده است. [۱][۲]
ـــــــــــــــــــــ
پانویس
۱. ↑ رشتی، حبیب الله بن محمد علی، بدایع الافکار، ص۳۴۱.
۲. ↑ جزایری، محمدجعفر، منتهی الدرایة فی توضیح الکفایة، ج۲، ص (۲۸۳-۲۸۲).
منبع: پایگاه اینترنتی ویکی فقه
تعریف:
تکلیف بعثی، مقابل تکلیف تسجیلی است. وقتی مولا مصلحتی را در فعلی تشخیص میدهد، مکلّفان را به انجام آن در خارج تکلیف میکند؛ حال اگر مولا بداند که برخی مکلّفان به این تکلیف عمل میکنند، غرض وی از تکلیف نسبت به این عده، بر انگیختن آنها برای انجام متعلق تکلیف در خارج است؛ این تکلیف را «تکلیف بعثی» میگویند. اما اگر مولا بداند که عدهای از مکلّفان به این تکلیف عمل نخواهند کرد، غرض وی از تکلیف نسبت به آنها، حصول فعل مامورٌ به در خارج نیست، زیرا نسبت به عدم حصول آن علم دارد، بلکه غرض او، تسجیل و اتمام حجّت بر آنها است؛ این تکلیف را «تکلیف تسجیلی» میگویند.
نکته:
ظاهر کلام صاحب معالم در بحث « مقدمه واجب » این است که وجوب مقدمه واجب بر مکلف، مشروط به اراده ذی المقدّمه توسط او است. در توجیه ظاهر این کلام که دیگران آن را باطل دانستهاند نظریاتی بیان شده است. و صاحب کتاب « بدایع الافکار » این تقسیم بندی (تکلیف یا بعثی است یا تسجیلی) را ارائه کرده است. [۱][۲]
ـــــــــــــــــــــ
پانویس
۱. ↑ رشتی، حبیب الله بن محمد علی، بدایع الافکار، ص۳۴۱.
۲. ↑ جزایری، محمدجعفر، منتهی الدرایة فی توضیح الکفایة، ج۲، ص (۲۸۳-۲۸۲).
منبع: پایگاه اینترنتی ویکی فقه