تبیان، دستیار زندگی

عملیات مسلم بن عقیل؛ گرفتن امتیاز از دشمن

این عملیات با رمز یا ابوالفضل العباس (ع) در محور سومار به صورت نیمه‌گسترده با همکاری سپاه و ارتش به اجرا درآمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رزمندگان

هدف از انجام عملیات مسلم بن عقیل، تصرف همه ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی عراق بود. این منطقه با توجه به توقف و ناکامی در عملیات رمضان در شرق بصره و شیوه‌ای که برای حمله از مناطق کوهستانی اتخاذ شده بود، انتخاب شد تا نقاط قوت و ضعف نیروهای هر دو طرف برای جنگ کوهستانی به دست آید. هدف دوم تامین مرزهای جبهه میانی، آزادسازی بخشی از خاک ایران و پس زدن عراق از غرب شهر سومار بود .

در مرحله نخست این عملیات، نیروهای ایرانی بخوبی پیش رفتند و در مرحله بعدی از سرعت پیشروی‌شان کاسته و با وجود پاتک‌های سنگین دشمن، سرانجام مواضع فتح شده تثبیت شد.

در این عملیات که به مدت هفت روز و در دو مرحله انجام شد، 150 کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و حدود 30 کیلومتر مربع از خاک عراق تصرف شد. نیروهای خودی ضمن تامین دشت سومار، روی ارتفاعات گیسکه و کهنه ریگ مستقر و بر تنگه‌های مرزی مسلط شدند .

شهر مندلی نیز در دید و تیررس آنان قرار گرفت و امکان پیشروی به عمق خاک عراق فراهم و آسان شد. نیروهای عراقی در جریان این عملیات و پاتک‌های خود 4275 نفر کشته و زخمی به جا گذاشتند.

همچنین یک دستگاه رادار، یک دستگاه ردیاب صوتی توپخانه، سه دستگاه بولدوزر و بولدوزر دی-8 و چند قبضه توپ صد میلیمتری آنان به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد و 79 دستگاه تانک و نفربر از جمله چند دستگاه تانک پیشرفته، 20 دستگاه خودرو، سه دستگاه لودر و سه قبضه کاتیوشا به همراه هفت فروند هواپیمای دشمن منهدم و ساقط شد .

منبع: جام جم