تبیان، دستیار زندگی

رنج صنایع دستی از نبود خلاقیت تا نبود حمایت

یک هنرمند و کارشناس صنایع دستی گفت: امروز هنرمندان اصیل بیمه نیستند و بخاطر گذر سن بیمه هم نمی‌شوند. همانطور که از برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای مختلف از آنها هیچ حمایتی نمی شود و مشکلات متعددی برای صادرات محصولاتشان پیش پایشان قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنایع دستی اصفهان

اسدالله شاه میوه اظهار کرد: صنایع دستی اصفهان بیشتر تشریفاتی است. این در حالی است که صنایع دستی در کشورها و شهرهای دیگر جهان کالاهایی مصرفی هستند و به همین منظور هم توانایی ارائه خلاقیت در آنها وجود دارد و هم هر روز پیشرفت می کنند. 

وی با بیان اینکه اگر خلاقیت با زیبایی همراه باشد ابتکار نام می گیرد، افزود: خلاقیت اگر تقلید یک اتفاق از شخص یا کار دیگر شهرها و کشورها باشد، نه تنها خلاقیت نیست و زیبایی ندارد بلکه هیج جذابیتی هم نخواهد داشت. 

این هنرمند صنایع دستی به موضوع بسته بندی صنایع دستی اشاره کرد و ادامه داد: بسته بندی و جعبه شکیل برای هنرمند ایرانی فقط یک هزینه اضافی محسوب می شود و بسته بندی شکیل صرفه اقتصادی ندارد.

شاه میوه با بیان اینکه بازدید و خریداری صنایع دستی توسط توریست ها بهترین حالت برای یک هنرمند صنایع دستی و خود صنعت دست محسوب می شود، تصریح کرد: صنایع دستی هنگام صادرات دارای بسته بندی است، اما در حوزه صادرات نیز باید تحقیقات انجام و تجربه کسب شود. اینکه کدام کشور چه محصولی را نیاز دارد باید در اولویت باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز هنرجویان رشته های هنری به خصوص در دانشگاه های علمی کاربردی به دنبال مدرک اند و تجربه و یادگیری را کنار گذاشته اند، گفت: امروز هنرمندان اصیل بیمه نیستند و بخاطر گذر سن بیمه هم نمی‌شوند. همانطور که از برگزاری نمایشگاه ها در کشورهای مختلف از آنها هیچ حمایتی نمی شود و مشکلات متعددی برای صادرات محصولاتشان پیش پایشان قرار دارد.

این هنرمند و کارشناس صنایع دستی تاکید کرد: در فرودگاه ها به جای حمایت از صنایع دستی داخلی مدام موانع ایجاد می کنند و می گویند بیش از 30 کیلو بار نمی توان جا به جا کرد چگونه یک هنرمند با این همه مانع می تواند در نمایشگاه ها شرکت کند و هنر دست ایرانی را به نمایش بگذارد؟

شاه میوه خاطرنشان کرد: یک هنرمند صنایع دستی هنگامی که با همه این مشقت ها در یک نمایشگاه حضور می یابد تا صنعت دست ایران و تولید داخل را به نمایش بگذارد، دوباره آنجا به دلیل مشکلات بانکی دچار چالش می شود و خریداران جهانی با کارت های بانکی در غرفه های ایرانی سرگردان می شوند چراکه جابه جایی پول امکان پذیر نیست.

منبع: ایسنا