تبیان، دستیار زندگی

فیلم های ستاره ساز

یک گزارش درباره فیلم هایی که سکوی پرتاب بازیگران شده اند. این گزارش به بهانه اکران «عصبانی نیستم!» تدوین شده که نوید محمد زاده را تبدیل به یک ستاره کرد. ذکر این نکته لازم است که فیلم های نه چندان مهم مد نظر نیستند، پس این نوشتار موردی چون مهناز افشار که در «شور عشق» چهره شد را شامل نمی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
عصبانی نیستم

نوید محمد زاده / عصبانی نیستم!

چطور ستاره شد؟ در جشنواره سی و دوم فجر نام و چهره نوید محمد زاده برای خیلی ها تازگی داشت. او در فیلم «عصبانی نیستم!» نقش یك پسر دانشجو را برعهده دارد كه همزمان فعالیت سیاسی می كند و عاشق هم كلاسی خود است. ستاره دار می شود و شرایط اش سخت؛ او بخاطر خصلت ذاتی اش نباید عصبانی شود. در تخیل خود عصبانی است ولی رفتارش آرام. این تضاد شخصیت را نوید محمد زاده «استادانه» جلوی دوربین به نمایش گذاشته است.

پیش از آن چه می كرد؟ محمد زاده سال ها روی صحنه نقش آفرینی كرده بود و تجربه یكی دو كارتصویری داشت اما این «عصبانی نیستم!»‌بود كه نامش را سر زبان ها انداخت.

مسیر پس از ستارگی: بازی محمد زاده در «عصبانی نسیتم!» داوران جشنواره سی و دوم را مجاب كرد سیمرغ نقش یك را به او بدهند. اعتراض برخی رسانه ها اما باعث عقب نشینی دبیر وقت جشنواره فجر و نامه فرمایشی كارگردان از انصراف در جشنواره شد. جایزه هم به رضا عطاران رسید. محمد زاده اما نومید نشد و به كارش با قدرت ادامه داد. او حالا یك ستاره است.

هدیه تهرانی / سلطان

چطور ستاره شد؟ بخوبی قدر موقعیتی كه در«سلطان»مسعود كیمیایی نصیب اش شده بود را دانست. هدیه تهرانی سال 1375 نقشی را پذیرفت كه نمونه اش را دیده بودیم؛ یك دختر عاشق پیشه كه برای رسیدن به خواسته اش پا پس نمی كشید. تهرانی اما شمایل مریم كوهساری، را جوری دیگر جان بخشید؛‌او از چهره و تیپ خاص خود به نقش افزود تا مخاطبان با دختری زیبا، سرد و مستقل روبرو شوند. به همین خاطر است كه بازیگر فیلم به اندازه خود «سلطان» مورد توجه و نقد و نظر بود.

پیش از آن چه می كرد؟ بعد از نه گفتن به «لیلا»ی داریوش مهرجویی و «روز واقعه» سعید اسدی و چند نقش دیگر، با «سلطان»مسعود كیمیایی به سینمای ایران معرفی شد.  

مسیر پس از ستارگی: هدیه تهرانی خیلی زود محبوب مخاطبان سینما شد. به طور همزمان منتقدان هم بازی اش را تحسین می كردند. او بلد بود چطور از موقعیت پیش آمده محافظت كند و اجازه ندهد به آن خدشه وارد شود.

لیلا حاتمی / لیلا

چطور ستاره شد؟ بازی خویشتن دارانه حاتمی، سكوت های منطقی او و نگاه پرسان به اطراف شمایل زنی را ترسیم می كرد كه نمونه اش را در سینما نداشتیم. او در برابر یك آزمون سخت، راهی را انتخاب كرد كه سابقه اش را در تفكر زنان سنتی دیده بودیم. لیلا سنتی نیست اما می پذیرد همسرش ازدواج دوباره كند تا صاحب فرزند شود.حاتمی برای انتقال این حس، كاری نكرد؛ یعنی همه كار كرد بدون ذره ای خودنمایی.

پیش از آن چه می كرد؟ پسرك فیلم «كمال الملك» و دختر جوان «دلشدگان» فقط در حافظه معدودی از مخاطبان حك شده بود.

مسیر پس از ستارگی: حاتمی بیش از دو دهه است در سینما فعالیت دارد و همچنان نام ستاره را یدك می كشد. او بخوبی از جایگاهی كه داشته مراقبت كرده و با زیركی تمام نقش های به ظاهر مشابه را رنگ و رویی دیگر داده.

نیكی كریمی / عروس

چطور ستاره شد؟ بهروز افخمی برای فیلم جسورانه «عروس» دنبال بازیگری می گشت كه هم چهره زیبایی داشته باشد و هم بتواند از پس نقش بربیاید. قرعه به نام نیكی كریمی افتاد او بخوبی از موقعیت بدست آمده بهره برد. كریمی از سال 69 تا امروز در صف اول بازیگری سینما ایستاده و همچنان با پیشنهادهای متعدد برای بازیگری مواجه می شود.

پیش از آن چه می كرد؟ نخستین نقش سینمایی نیكی كریمی در سال ۱۳۶۸ با فیلم «وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری رقم خورد. او در این فیلم دیده نشد و «عروس» را باید سراغاز درخشش كریمی بدانیم.

مسیر پس از ستارگی: نیكی كریمی سال ها سفت و سخت از موقعیت بدست آمده مراقبت كرد. شاید مسیر كنونی نیكی كریمی را دوست نداشته باشیم اما نمی توانیم جایگاه او را به عنوان یك ستاره باثبات را نادیده بگیریم.

ابوالفضل پورعرب/ عروس

چطور ستاره شد؟ سال 1369 یكی از مهم ترین فیلم های سینمای ایران ساخته شد:«عروس» به كارگردانی بهروز افخمی. او نقش اول مرد فیلمش را  ابوالفضل پورعرب سپرد كه چهره و رفتارش مردان نیمه سنتی نمیه مدرن را یادآور می شود. فروش خیره كننده فیلم و توجه منتقدان به آن باعث شد پورعرب راه صد ساله را یك شبه برود.

پیش از آن چه می كرد؟ پورعرب در سال ۶۰ کارمند تلویزیون شد و تا سال ۶۴ در صداوسیما دستیار کارگردان بود.

مسیر پس از ستارگی: در دهه هفتاد ستاره بی بدیل سینمای ایران بود.حاشیه های زندگی و بعد از آن بیماری این بازیگر خوش نقش را به گوشه ای راند.

محمد رضا فروتن / مرسدس

چطور ستاره شد؟ «مرسدس» مسعود كیمیایی مخاطبان را با جوانی آشنا كرد كه خوش تیپ بود و صدایی زیبا داشت. حتی اكت و خصلتش آدم را یاد قهرمان هایی كیمیایی می انداخت و این گونه نام محمد رضا فروتن رفت گوشه ذهن علاقمندان سینما؛ به سال 1376.

پیش از آن چه می كرد؟ محمدرضا فروتن با بازی در نقش های کوچک وارد سینما شد. او در فاصله سال های 73 تا 76 چهار فیلم بازی كرد كه آورده ای برایش نداشتند و آن طور كه باید به چشم نیامدند.

مسیر پس از ستارگی: فروتن كه با «مرسدس» یكی از جوان اول های موفق و بیادماندنی مسعود كیمیایی را رقم زد، مورد توجه این كارگردان باقی ماند و باعث شد همکاری در «فریاد» و «اعتراض» ادامه یابد. موفقیت او یك دهه ادامه یافت تا این كه فیلم هایی چون «پای پیاده» ‌فریدون حسن پور و «خاک سرد» برای فروتن حکم دست انداز داشت. فروتن می تواند بار دیگر به صف اول بازگردد؟

هانیه توسلی / شام آخر

چطور ستاره شد؟ سال 1380 فریدون جیرانی برای دختر عاشق پیشه و زخم خورده «شام آخر» سراغ بازیگری رفت كه مخاطبان هیچ تصویر ذهنی از او نداشتند. قرعه به نام هانیه توسلی افتاد و او چه خوب نقش ستاره مشرقی را به باور مخاطبان نشاند. دختری كه بر سر معشوق (محمد رضا گلزار) با مادر (كتایون ریاحی) دوئل می كند و او را به قتل می رساند!

پیش از آن چه می كرد؟ برای ورود به سینما همیشه راه هایی آسان وجود ندارد. گاهی باید مثل هانیه توسلی بپذیری در جمع هنروان فیلم «سگ كشی» بهرام بیضایی بازی كنی. توسلی اما به توان خود ایمان داشت و آینده خود را روشن می دید. او در «آخر بازی» همایون اسعدیان نیز دستیاری كارگردان را تجربه كرده و در چند فیلم كوتاه حضور داشته است.

مسیر پس از ستارگی: توسلی 17 سال است كه در سینما حضور دارد؛ خیلی زود تبدیل به بازیگری مطرح شد و توانایی اش را به رخ كشید با این حال هیچ گاه ردای ستارگی به تن نكرد و در میانه ایستاد.

پیمان معادی / درباره الی...

چطور ستاره شد؟ اصغر فرهادی سال 1387 او را به عنوان یكی از بازیگران «درباره الی ...» انتخاب كرد و این گونه مسیر حرفه ای پمان معادی تغییر كرد.

پیش از آن چه می كرد؟پیمان معادی به عنوان فیلمنامه نویس شناخته می شد كه معروف ترین آن «آواز قو» و «كما» است.«عطش»، «كافه ستاره» و «شام عروسی» دیگر فیلمنامه هایی است كه پیمان معادی نوشت و غالبا هم پرفروش شدند.

مسیر پس از ستارگی: معادی محبوب جماعت زیادی از مخاطبان ایرانی است؛‌هر چند شمایل او با ستاره به مفهوم رایج آن فاصله دارد.

ترانه علیدوستی / من ترانه 15 سال دارم

چطور ستاره شد؟ سال 1380 رسول صدرعاملی بعد از گشت وگذارهای زیاد بالاخره از طریق حبیب رضایی به ترانه علیدوستی می رسد. او در نقش ترانه فیلم «من ترانه 15 سال دارم» به سینما معرفی شد؛ ‌فیلمی كه خاص و عام تحسینش كردند و بازی بازیگرش را به خاطر سپردند.

پیش از آن چه می كرد؟ «من ترانه 15 سال دارم» نخستین تجربه ترانه علیدوستی به حساب می آید.

مسیر پس از ستارگی: علیدوستی یكی از ستاره های محبوب این روزها است كه برای خود شان منتقد اجتماعی هم قائل شده و معمولا نسبت به وقایع مختلف از طریق صفحه اینستاگرام خود واكنش نشان می دهد.

حمید فرخ نژاد / عروس آتش

چطور ستاره شد؟ 19 سال پیش، مخاطبان با بازیگری روبرو شدند كه گمان می كردند از استعدادهای تازه خطه خوزستان است.او چنان به شخصیت متعصب اما مهربان فرحان كه دلباخته دختر عمویش بود جان داد كه همچنان جزو شاه نقش های كارنامه اش محسوب می شود.

پیش از آن چه می كرد؟ فرخ نژاد به امید كارگردان شدن وارد سینما می شود و حتی تحصیلاتش كارگردانی تئاتر است اما همزمان كه دستیار سینایی بود، جلوی دوربین رفت و مسیرش به طور كلی تغییر كرد.

مسیر پس از ستارگی: بخت از ابتدا همنشین حمید فرخ نژاد بود. بلافاصله بعد از دیده شدن در «عروس آتش» با پیشنهاد ابراهیم حاتمی كیا مواجه شد و او یكی از نقش های مهم دیگر را با «ارتفاع پست» رقم زد. در چند سال اخیر كم كم داشت محبوبیت پیشین را از دست می داد كه دو فیلم «خوب،بد،جلف» و «گشت 2» به دادش رسیدند. او بازیگر پول ساز سال 96 لقب گرفت.

ساره بیات/ جدایی نادر از سیمین

چطور ستاره شد؟ نقش راضیه سراغاز درخشش خانم بیات بود؛ زنی متعلق به طبقه پایین جامعه كه عقاید محكم مذهبی دارد و به خاطر رفتارش با پدر نادر گرفتار دوگانگی شده است. حركات آرام و با طمانینه به همراه استرسی كه مدام در چشمانش دو دو می زند، تصویر راضیه را با گذشت سال ها همچنان در حافظه مخاطبان سینما زنده نگه داشته است.

پیش از آن چه می كرد؟ ساره بیات در سریال های «تباهی»، «بی گناهان» و «یك مشت پر عقاب»  بازی كرده بود. در فیلم «مقلد شیطان» هم بازی داشت اما كمتر كسی تصویرش را به یاد می آورد.

مسیر پس از ستارگی: بیات توانسته از خود یك بازیگر مطرح بسازد كه اگرچه وارد دایره «ستارگی» نشده ولی به عنوان یكی از بازیگران محبوب و شاخص سینمای ایران از او یاد می شود.

علی دهكردی / از كرخه تا راین

چطور ستاره شد؟ ابراهیم حاتمی كیا در پنجمین فیلم سینمایی خود دست روی سوژه ای خاص گذاشت: جانبازان شیمایی كه برای درمان به كشور آلمان می روند و در غربت با چالش ایمان مواجه می شوند. حاتمی كیا برای نقش اول فیلم «از كرخه تا راین» بازیگری می خواست كه چهره ای سمپات داشته باشد.

پیش از آن چه می كرد؟ دهكردی پیش از آن در یك فیلم نیمه بلند و چند تئاتر بازی كرده بود.

مسیر پس از ستارگی: او نتوانست از موقعیت بدست آمده مراقبت كند. دهكردی به نقش هایی پاسخ مثبت می داد كه عمدتا قابل دفاع نیستند و غالب آن ها ،‌سعید فیلم حاتمی كیا را به یاد می آورد. دهكردی گویی فقط مناسب نقش های مثبت است و او از همین منظر ضربه خورد. شاید هم این بازیگر قابلیت عبور از فیلم «از كرخه تا راین» را نداشت.

منابع: هفت صبح/ تبیان