تبیان، دستیار زندگی
برای آموزش خودپذیری ، اغلب از یک تمرین ساده استفاده می‌کنیم که می‌تواند به یادگیری کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینه دروغ نمی گوید

خودپذیری(2)

آینه دروغ نمی گوید

مقاله ی اول ( خود را بپذیر! )

یک تمرین

برای آموزش خودپذیری ، اغلب از یک تمرین ساده استفاده می‌کنیم که می‌تواند به یادگیری کمک کند.

رو به روی یک آینه ی قدی بایستید و به چهره و بدن خود نگاه کنید. در حال انجام دادن این کار به احساسات خود توجّه کنید. نمی‌گویم که به لباس یا آرایش خود نگاه کنید. به خودتان دقیق شوید. آیا از انجام دادن این کار ناراحت می‌شوید؟

ممکن است بیش از اندازه چاق یا لاغر باشید. ممکن است در بدن خود به نشانه‌هایی از سن و سال بربخورید و ناراحت شوید. به همین جهت تشویق به فرار می‌شوید، می‌خواهید از آگاهی بگریزید و در کل، منکر خود شوید.

با این حال توصیه من این است که لحظات بیشتری به خود نگاه کنید. به خود بگویید: «همه نقص‌ها و اشکالات بدنم را می‌پذیرم.» نفس عمیقی بکشید و یکی، دو دقیقه‌ای به همین حال باقی بمانید.

امّا ممکن است احساس کنید که می‌خواهید در مقام اعتراض حرفی بزنید.ممکن است بگویید: «امّا من از برخی از جنبه‌های بدنم راضی نیستم. چگونه می‌توانم آن را بپذیرم؟» امّا به خاطر داشته باشید که پذیرفتن، هرگز به معنای دوست داشتن نیست. پذیرفتن هرگز بدین معنا نیست که نمی‌توانیم در اندیشه اصلاح خود باشیم. پذیرفتن به مفهوم تجربه کردن است، بدون انکار و بدون اجتناب. باید توجّه داشت که واقعیت در هر حال واقعیت است. به همین شکل وقتی به چهره و اندام خود در آینه نگاه می‌کنید  به خود بگویید این چهره و بدن من است. همان است که هست.

با آن ‌که ممکن است وقتی در آینه نگاه می‌کنید از همه آنچه می‌بینید راضی نباشید، به خود بگویید: «این من هستم و این حقیقت را کتمان نمی‌کنم. این را می‌پذیرم» این احترام گذاشتن به واقعیت‌هاست.

وقتی متعهد می‌شوید که مدت دو هفته روزی یکبار در صبح و یکبار در شب و هر نوبت دو دقیقه این کار را بکنید به رابطه ی میان خود‌پذیری و عزّت‌نفس پی می‌برید. به راستی چگونه ممکن است در شرایطی که از جسم خود بدمان می‌آید، به عزّت‌نفس برسیم؟ چگونه ممکن است عزّت‌نفس در این شرایط خدشه‌دار نشود؟ آیا می‌توانیم در حالیکه از آنچه در آینه می‌بینیم بدمان می آید، خودمان را دوست داشته باشیم؟

افرادی که این تمرین را انجام داده اند، به نکته ی مهم دیگری هم برخورد می کنند. نه تنها با خود به ارتباط بهتری می‌رسند. نه تنها به باور خودتوانمندی بیشتری می‌رسند، نه تنها حرمت نفس بیشتری پیدا می‌کنند، بلکه اگر احساس کنند چیزی در آن‌ها هست که آن را دوست ندارند، راحت‌تر می‌توانند آن را در خود تغییر دهند. تغییر دادن اموری که منکر وجود آن‌ها هستیم هرگز ساده نیست.

در مقاله ی بعد به ذکر یک مثال شخصی و یک تجربه در رابطه با بحث خود پذیری می پردازیم.

ادامه دارد...

منبع : تغییر و تلخیص از کتاب روان شناسی عزت نفس - مترجم: مهدی قراچه داغی

مقالات مرتبط:

بزرگ ترین حامی زندگی من

تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس برای یک عمر

تصویر ذهنی خوبی از خود بسازید

فقط آدمهای موفق ، معتبرند

عشق،ایمان،برنامه ریزی،....