تبیان، دستیار زندگی

روایتی از جنگ در اروپای پس از جنگ‌جهانی دوم در «خداحافظ سارایوو»

روایتی تکاندهنده و جذاب از شجاعت، امید و مهربانی باورنکردنی انسان‌ها در میانه خونین‌ترین جنگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم در «خداحافظ سارایوو» ترجمه و منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ سارایوو

کتاب «خداحافظ سارایوو» اثر آتکا رید و هانا اسکوفیلد با ترجمه عابده میرزایی از سوی نشر کتابستان معرفت منتشر شده است.

«خداحافظ سارایوو» روایتی تکاندهنده و جذاب از شجاعت، امید و مهربانی باورنکردنی انسان‌ها در میانه خونین‌ترین جنگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم است.

«هانا دوازده سال داشت که آتکای 21 ساله، او و خواهر دیگرشان، نادیای 14 ساله، را سوار اتوبوس مخصوص پناهندگان کرد که زنان و بچه‌ها را از شهر جنگ زده خارج می‌کرد. آتکا در شهر ماند تا مراقب پنج خواهر و برادر دیگرش باشد؛ آن ها تصور می‌کردند جنگ چند هفته بیشتر دوام نخواهد آورد اما...»


آتکا رید در 1970 در سارایوو به دنیا آمد. در زمان شروع جنگ بوسنی، دانشجوی علوم سیاسی بود. در طی جنگ، به عنوان گزارشگر برای ایستگاه رادیویی محلی و مترجم خبرنگاران خارجی‌، کار می‌کرد. بعد از رسیدن به نیوزیلند در سال 1993، به عنوان خبرنگار در کریسچرچ مشغول به کار شد. او و اندرو، عکاس-خبرنگاری که در سارایوو ملاقات کرده بود، به همراه دو پسرشان در نیوزیلند زندگی می‌کنند.

هانا اسکوفیلد در 1979 در سارایوو متولد شد. در زمان محاصره سارایوو دو سال به عنوان پناهجو در کرواسی زندگی کرد. در 1994 به همراه خانواده‌اش به نیوزیلند آمد؛ درحالی‌که انگلیسی بلد نبود. در سال 2002 از دانشگاه کانتربری با رتبه برتر در رشته‌های حقوق و زبان روسی فارغ‌التحصیل شد. از آن زمان به عنوان وکیل مشغول به فعالیت است. او به همراه همسرش جیمز، در نیوزیلند زندگی می‌کنند.

کتاب «خداحافظ سارایوو» با ترجمه عابده میرزایی در ۴۴۸ صفحه با قیمت ۲۹ هزار تومان از سوی نشر کتابستان معرفت منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران به مخاطبان عرضه خواهد شد.

منبع:فارس