تبیان، دستیار زندگی
تعداد كدهای مخرب و بدافزارهای رایانه‌ای از ابتدای سال 2000 میلادی تاكنون افزایش چشمگیری داشته به طوری كه تعداد و تنوع ویروس‌های فعال تنها در عرض هفت سال، 260 برابر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس‌ها در 7 سال 260 برابر شدند

افزایش حمله ویروس‌ها در سال‌های اخیر

تعداد كدهای مخرب و بدافزارهای رایانه‌ای از ابتدای سال 2000 میلادی تاكنون افزایش چشمگیری داشته به طوری كه تعداد و تنوع ویروس‌های فعال تنها در عرض هفت سال، 260 برابر شده است.

به عقیده بسیاری از كارشناسان امنیتی، مشكل نگران‌كننده‌تر، استمرار این روند با بهره‌گیری فزآینده از روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته برای نفوذ و ایجاد تخریب در رایانه‌های سراسر جهان است، روند افزایش چشمگیر كدهای مخرب با ایجاد تغییرات عمده در تعداد انواع آنها نیز همراه بوده است.

بنابر گزارش شركت پاندا، ویروس‌های معمول رایانه‌ای كه در سال 2000 میلادی، 81 درصد از كل كدهای مخرب را تشكیل می‌دادند، اكنون تنها یك‌درصد از مجموع آنها را تشكیل می‌دهند و این در حالی است كه تروجان‌ها با 14درصد مجموع بدافزارها در هفت سال گذشته، اینك 53 درصد كل آمار را به خود اختصاص داده‌اند و این امر به دلیل محبوبیت حملات خاموش و خزنده در بین خرابكاران اینترنتی است كه بیشتر توسط اسب‌های تروا انجام می‌شوند.

براساس این گزارش جاسوس‌افزارها (Spyware) نیز كه تا قبل از سال 2002 میلادی، هیچ سهمی در بین انواع كدهای مخرب نداشتند، اكنون با اختصاص بیش از 20 درصد مجموع آنها، یك معضل جدی در امنیت جهانی اطلاعات محسوب می‌شوند، این كدها اغلب برای سرقت اطلاعات محرمانه و كسب درآمد مستقیم یا غیرمستقیم توسط مجرمان اینترنتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بنابر اعلام، كرم‌های رایانه‌ای با اینكه هنوز هم تهدید نسبتا جدی برای كاربران رایانه تلقی می‌شوند، رفته‌رفته از دوران سلطه و حكمرانی مطلق خود بر اینترنت، در سال‌های 2002 تا 2005 میلادی، فاصله می‌گیرند و جای خود را به بدافزارهایی می‌دهند كه به نحوی سرقت پول و كسب درآمد را تسهیل می‌كنند.

آزمایشگاه‌های امنیتی پاندا، تنها راه كاهش تهدیدات اینترنتی را افزایش و ارتقای آگاهی كاربران، استفاده از برنامه‌های امنیتی به روز شده و فناوری‌های پیشرفته حفاظتی و نیز به روزرسانی برنامه‌های كاربردی مهم، برای ترمیم حفره‌های امنیتی جدید، می‌دانند.

منبع: هموطن سلام

مطالب مرتبط:

به‌ دنبال‌ تعریفی‌ جامع‌ از هرزنامه (SPAM)

كرك ویستا، یك تروجان است

آشنایی با کرم Dref-AF

آماری از آسیب پذیری ضد ویروس ‌ها!

به نرم‌افزار امنیتی خود اطمینان دارید؟

SPAM, WORM, TROJAN چه فرقی با هم دارند؟