تبیان، دستیار زندگی

زوجین باید با هم جفت و جو باشند

افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند

آیا شرایط و ویژگی های افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند را می دانید؟ آیا می دانید که چرا این افراد مناسب یکدیگر نیستند؟ افراد سالم و معمولی جامعه اگرچه شرایط خوبی برای ازدواج دارند اما برای یک ازدواج موفق علاوه بر سالم و نرمال بودن افراد، باید دو طرف ازدواج، برای هم متناسب باشند و اخلاق و رفتارشان به هم بخورد. به قول معروف با هم جفت و جور باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
اختلاف در ملاک ازدواج

اختلاف سنی زیاد زوجین با یکدیگر
اختلاف سنی زیاد بین زوجین آنها را جز افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند قرار می دهد. این تفاوت در سنین پایین بیشتر به چشم می آید و مشکل ساز خواهد بود چون در سنین کمتر تجربه افراد کمتر است. این اختلاف سنی زیاد تضاد در علایق و خواسته ها را به دنبال دارد و تجربیات متفاوت دو طرف، مسائل و مشکلاتی را ایجاد می کنند که به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

مثلا اگر از همسر خود بزرگتر باشید، همسرتان با مسائلی که شما مدت ها قبل پشت سر گذاشته اید درگیر است پس تعارضی در خواست ها و چالش های شما با همسرتان به وجود می آید که ممکن است برای شما حوصله سربر و خسته کننده باشد. چون تجربه شما بیش تر است به طور ناخوادآگاه سعی می کنید همسرتان را نصیحت و راهنمایی کنید. شما می دانید نحوه صحیح برخورد با مسائل چگونه است و این موضوع باعث می شود با همسرتان مثل یک بچه رفتار کنید و رابطه شما کم کم به سمت روابط والد-فرزندی می گراید و علاوه بر ایجاد خشم و عصبانیت دو طرفه، بر روابط جنسی اثر منفی می گذارد و کشش جنسی زوجین را از بین می برد. در رابطه زناشویی به دلیل تجربه بیشتر میل به کنترل همسرتان در شما پدیدار می شود و ممکن است همسرتان را از انجام کارهای مورد علاقه و متناسب با سنش که در نظر شما نسنجیده است، بازدارید. به دلیل اینکه همسرتان که بسیار جوانتر از شماست، ممکن است بخواهید خود را جوانتر نشان دهید و از خواسته ها و نیاز های مرتبط با سن خود غافل شوید.

اگر از همسر خود جوانتر باشید ممکن است همسرتان برای شما مانند یک الگو باشد. به دلیل سن بیشتر و تجربه بیشتر احتمالا از لحاظ مالی موفق تر با ثبات تر از شما است، بنابراین ممکن است در برابر او احساس ضعف و حقارت کنید. ممکن است رابطه شما به رابطه والد-کودک گرایش پیدا کنند و به طور ناخودآگاه و به خاطر تجربه بیشتر همسرتان به حرف هایش گوش داده و او برای شما تعیین تکلیف کند. ممکن است به دلیل سن بیشتر همسرتان، شما خود را مسن تر از سن واقعی خود نشان دهید و از علایق و خواسته های مرتبط با سن خود چشم ‌پوشی کنید و از آن ها غافل شوید و دچار دوگانگی در خواست ها و علایق خود شوید.

تفاوت های دینی و مذهبی
از عوامل افراد نامناسب برای ازدواج تفاوت دین و مذهب است. این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات اساسی در زندگی مشترک تان باشد. در اوایل زندگی مشترک این موضوع چندان مهم و مسئله ساز نیست اما زمانی که رابطه عمیق تر می شود، تفاوت باورهای بنیادین بین شما و همسرتان که عمدتا متاثر از باورهای مذهبی است مشکل‌ ساز می‌شود. پس این زوجین جز افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند ، هستند. در پرورش فرزندان نیز بر سر اینکه بچه ها چه مذهب و دینی داشته باشند ممکن است اختلاف ایجاد شود. این مسئله اگر قبل از ازدواج مطرح گردد و تمامی جنبه های آن را با هم دیگر مورد بررسی قرار دهید به نتیجه ای واحد برسید، قابل حل بوده و می توانید برای حل این مشکل از مشاوره روانشناسی استفاده نمایید.

تفاوت های اجتماعی، قومیتی و تحصیلی
برای ایجاد رابطه خوب و با ثبات وجود نقاط مشترک لازم است. بهتر است با همسرتان علایق و خواسته های مشابه و باورهای مشترک داشته باشید این نقاط مشترک باعث تسهیل زندگی زناشویی و کاهش تنش و فشارهای ناشی از تفاوت ها می شود. اما هیچ انسانی همانند دیگری نیست و گفته های ما به این معنی نیست که شما و همسرتان باید کاملاً شبیه یکدیگر باشید و در همه مسائل هم نظر و هم راستا عمل کنید. بلکه مقصود تفاوت‌های زیاد در مسائل و باورهای بنیادین که باعث و بانی ناسازگاری و از بین رفتن تفاهم می شود، است.
همانند تفاوت های زیاد در طبقه اجتماعی وضعیت اقتصادی که ممکن است زمینه ساز تضاد و مشکلات باشد. کشور ایران از قومیت ها و نژادهای مختلفی تشکیل شده است و احتمال آشنایی با قومیت های مختلف زیاد است. باید بدانیم هرچه تفاوت قومیت‌ها و طبقه اجتماعی کمتر باشد سازگاری بهتری بین شما و همسرتان به وجود خواهد آمد. سلایق و خواسته های متفاوت زوج ها که به پیشینه فرهنگ، سطح تحصیلات و تجارب فرد بستگی دارد سبب دوری و تضاد می شود. البته گاهی می‌توان از تفاوت‌ها آموخت و به نفع خود استفاده کرد زیرا کشور عزیزمان ایران غنای فرهنگی زیادی دارد که می توان از آن آموخت.

دختر دادن و دختر گرفتن از یک خانواده
در فرهنگ برخی مناطق کشورمان این مسئله به اصطلاح بده بستان وجود دارد که شرایط پیچیده‌ای به وجود می‌آورد. در این نوع از ازدواج اعضای درجه یک از یک خانواده مانند خواهر و برادر یا دو خواهر و دو برادر به طور مشابه با اعضای درجه یک خانواده دیگر وصلت می کنند یا اعضای درجه یک از یک خانواده با اعضای درجه دو مانند دایی، خاله، عمه و ... از خانواده دیگر و یا اعضای درجه دو خانواده ها با هم ازدواج می کنند. این ها افراد نامناسب برای ازدواج هستند حال می گویییم که چرا آن ها افراد نامناسب برای ازدواج هستند در این ‌گونه فرهنگ‌ها با ایجاد مشکل برای یک خانواده این مشکل به خانواده دیگر سرایت می‌کند. در این وضعیت امکان دخالت خانواده ها در زندگی همدیگر و فرزندان شان بسیار زیاد است. لازم است در حد امکان از اینگونه ازدواج ها دوری کنید و با وسواس بیشتری به آنها به بنگرید. به همین دلایل جز افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند قرار میگیرند.

افرادی که از یکدیگر دور هستند
وقتی که یکی از دو طرف در شهر یا کشور دیگری باشد و امکان ملاقات و آشنایی قبل از ازدواج محدود باشد، ممکن است برای رابطه زوجین مشکل ساز شود. زیرا شما نمی توانید جزئیات رفتار و اخلاق طرف مقابل را بشناسید. برخی ویژگی های روابط راه دور در ادامه آمده است که آن ها را افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند تبدیل می کند.

در روابط راه دور هدف عاشق و معشوق دیدن دوباره همدیگر است و کمتر جنبه های مهربانی و صمیمیت که هدف اصلی زندگی مشترک است، دیده می شود. فرصت شناخت واقعی وجود ندارد و چون فرصت دیدار کوتاه است مشکلات و مسائل حل نشده می مانند و گاهی دو طرف متوجه وجود آن ها نیز نمی شوند. طلقی و شناخت زوجین از یکدیگر غیر واقعی است. در مدت زمان دیدار بیشتر وقت زوجین صرف رفتن به گشت و گذار، رستوران و خوشگذرانی می شود. تازه بعد از ازدواج است که دو طرف به مشکلات و چالش های اصلی پی می برند. برخی از شغل ها نیز که ماموریت های طولانی مدت دارند مثل کار کردن در کشتی نیز بر ازدواج اثر منفی می گذارند و تنها اشخاص خاصی می توانند با همچین شرایطی کنار بیایند. این دسته از ازدواج ها نیز برای اکثریت معمولی جامعه مناسب نیست.


منبع: هنر زندگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.