تبیان، دستیار زندگی
امروز چهاردهم خرداد ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 18 جمادی الاول 1428قمری و 4 ژوئن 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ(14 خرداد )

امروزدرتاریخ(14 خرداد 86 )

امروز چهاردهم خرداد ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 18 جمادی الاول 1428قمری و 4 ژوئن   2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

قارن یكی از فرماندهان ارتش ایران ، از پای درآمد

1355 سال پیش در چنین روزی در سال 652 میلادی، ده سال پس از جنگ نهاوند، قارن یكی از ژنرالهای ارتش ایران در آن جنگ، در مقاومت دیگری از پای در آمد.

قارن برای ادامه مقاومت، از نهاوند به هرات رفته بود و سپاهی از مردم هرات، فراه و كهستان برای جنگ با اعراب فراهم ساخته بود و چون در پیشاپیش این سپاه حركت می كرد در نخستین تماس دو نیرو هدف یك تیر قرار گرفت و كشته شد و سپاه بدون سردار او به ارگ هرات عقب نشینی كرد. در این جنگ، فرماندهی نیروهای عرب را «ابن خازم» برعهده داشت.

***

در گذشت کلود کرو

312 سال پیش در چنین روزی در سال  1765 میلادی کلود کلرو "یکی از مشهورترین  ریاضیدانان جهان در گذشت . این دانشمند فرانسوی که در سال 1713 به دنیا آمده بود ، خواستار اندازه گیری طو ل یک قوس نصف النهار شد و در این مسیر به موفقیت هایی هم دست یافت. وی در 18 سالگی به عضویت آکادمی علوم فرانسه پذیرفته شد.

***

كشف نخستین اسكلت كامل یك دانیاسور

114 سال پیش درچنین روزی در سال 1893 میلادی ، نخستین اسكلت كامل یك دانیاسور كشف گردید . براساس اطلاعات بدست آمده از مطالعه بر روی این اسكلت می توان نتیجه گرفت كه این حیوانات عظیم الجثه در دوران مزوزوئیك می زیسته اند بعضی از انواع این حیوان، گیاهخوار و برخی دیگر گوشتخوار بوده اند . بنا بر تحقیقات به عمل آمده، دانیاسورها حیواناتی تخم گذار بودند و هم اكنون هزاران سال است كه نسل این حیوانات منقرض گردیده است .

***

تولد محمدرضا عبدالملكیان ، شاعر معاصر

تاریخ

50 سال پیش در چنین روزی در سال 1336 شمسی ، محمدرضا عبدالملكیان در نهاوند چشم به جهان گشود. او از شاعران نوجوی معاصر و فارغ التحصیل مقطع دكترا از دانشگاه كشاورزی تهران می باشد.

محمدرضا عبدالملکیان از شاعران عصر انقلاب است که از ابتدای کار ِ شاعری ، به شیوه های شعری نو روآورد. او در انواع قالب های شعر فارسی طبع آزمایی کرده است، اما اشعار مطرح او را عمدتا قالب های نونیمائی و اشعار منثور (سپید) او تشکیل می دهد. عبدالملکیان ، در ابتدا به قالب چهارپاره های پیوسته روی آورد و در این عرصه ، اشعار قابل توجهی سرود. او در زمینه سرایش رباعی و دوبیتی های با گویش نهاوندی نیز ابتکاراتی در ترکیب عرضه می کند. اشعار نوی ِ او به سبک نیمایی و منثور، حکایت از شاعری دارد که به دنبال زبانی مستقل و خاص است.

اغلب سروده های او ، رنگی عاشقانه با درون مایه ی اجتماعی دارد که با لحنی صمیمی و زبانی ساده و خوش آهنگ و به دور از ابهام ، بیان گردیده است. انسان و احوالات درونی او و عشق به تعالی، مضامین اصلی دورن مایه ی شعری او را تشکیل می دهند که از مشخصه های شعری او نیز هستند. در اشعار او گرایش به یافتن زبانی خاص کاملا هویداست و در موفق ترین اشعار او جلوه ای محسوس دارد. اشعار او غالبا روایی است ، تا تصویری که دارای ترکیبات و تعبیرات بدیع و ابتکاری باشد . در شعر او گرایش به ساده زیستن و عشقی پاک بازتاب دارد.

از او مجموعه های مه در مه (مجموعه شعر)، ریشه در ابر (مجموعه شعر)، مهربانی، رد پای روشن باران، آوازهای آبادی (مجموعه اشعار) و رباعی امروز (مجموعه رباعی از شاعران معاصر) انتشار یافته است.

***

سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

تاریخ

18 سال پیش در چنین روزی در سال 1368 ، با انتشار خبر رحلت ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، کشور ایران اسلامی را غرق در حزن و ماتم نمود .

حضرت امام خمینی ( ره ) درساعت بیست ودودو بیست و شش دقیقه روزسیزدهم خرداد سال 1368 ه ش جان به جان آفرین تسلیم کردند و خبرارتحال ایشان درروزچهاردهم خرداد ازطریق رسانه های عمومی  اعلام گردید . میزان تأثیرات و تألمات مسلمانان ایران و جهان در پی این رویداد تلخ به جدی بود كه رسانه ها و مطبوعات سراسر دنیا رحلت حضرت امام خمینی(ره) را بزرگترین فاجعه و رویداد تاریخ معاصر جهان ذكر كردند . نشریه الكفاحُ العربی، در این باره نوشت امام خمینی آخرین تاریخ ساز قرن حاضر بود كه قدرت غرب را درهم شكست . بنا به تأیید كلیه رسانه های خبری میلیونها انسان در سوگ پرافتخارترین و مردمی ترین رهبر جهان به ماتم نشسته بودند .

زندگی سیاسی امام خمینی نیز بر هیچ کس پوشیده نیست و فعالیت های ایشان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بر همگان واضح و مبرهن است . فعالیت جدی امام خمینی در اعتراض به رژیم و ماهیت شاهنشاهی پهلوی از زمان ارایه لایحه انجمن هایی ولایتی وایالتی که شرط مسلمان  بودن و سوگند به قرآن کریم  انتخاب شوندگان مجلس شورای ملی  را حذف می کرد ، آغاز شد . ایشان در نشست های بعدی رژیم شاه را آغازگر اصلاحات  دروغینی چون رفراندوم و انقلاب سفید دانستند ومراجع عظام قم را برای چاره جویی و قیامی جدی در این باره فراخواندند  . پس ازقیام پانزدهم خرداد 1342  ماموران رژیم شاه ،  امام خمینی (ره) را تحت الحفظ به منزلی در قیطریه منتقل کردند. امام خمینی از آن زمان ساکت ننشستند و به اعتراض علیه اعمال رژیم شاه ادامه دادند که ازآن جمله می توان به مساله کاپیتولاسیون اشاره کرد . رژیم شاه سیزدهم آبان سال 1343 امام خمینی( ره)  را بازداشت کرد و درسیزدهم دی ماه همان سال ایشان را به ترکیه تبعید کرد . رژیم چندی بعد امام ( ره)  را در تاریخ 13 مهر ماه 1344 از ترکیه به عراق تبعید کرد . امام درهمان دوران مراحل انقلاب اسلامی را رهبری  می کردند . ایشان درروز دوازدهم مهرماه سال 1357 نجف را به سمت کویت ترک گفتند ، اما کویت به دلیل زد و بند با رژیم پهلوی ، حضورایشان را در این کشور نپذیرفت و امام درچهاردهم مهرهمان سال به نوفل لوشاتوی پاریس هجرت کردند . امام خمینی دردوازدهم بهمن سال 1357 به وطن بازگشتند وتا پایان عمرپربرکتشان رهبری انقلاب اسلامی را به عهده داشتند .

ایشان در طول زندگی پرثمر خود تالیفات گرانبهایی از خود به یادگار نهادند که ازمیان آنها می توان به شرح دعای سحر ، شرح حدیث راس الجالوت ، سر الصلوه ، تحریر الوسیله ، کتاب الطهاره ، مکاسب محرمه ، کشف الاسرار ، رساله الاستصحاب ، رساله الاجتهاد و التقلید ، آداب نماز ، حاشیه بر اسفار کتاب البیع ، تفسیر سوره حمد و..اشاره کرد  .

***

انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران

تاریخ

18 سال پیش در چنین روزی در سال 1368 ،  پس ازارتحال جانسوز امام خمینی (ره) ، مجلس خبرگان رهبری درهمان روزبا تشکیل اجلاس فوق العاده به اتفاق آرا حضرت آیت الله خامنه ای را به عنوان رهبرنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند .

اگر چه در آن روز بارعظیم سوگ از دست دادن بزرگمردی چون امام خمینی ( ره ) به شدت بر شانه جهان اسلام و مردم داغدیده ایران سنگینی می کرد ، اما انتخاب بجا و شایسته حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب و نهضت بزرگی که توسط امام خمینی به بار نشسته و ثمر داده بود ، تا اندازه ای دل دردمندان و سوگواران را به آرامش خواند ، چرا که فرزند به حق و همراه صدیق امام خمینی ، به عنوان رهبرو جانشین آن حضرت در هدایت جامعه اسلامی انتخاب شده بود ، کسی که بارها تلویحا و تصریحا مورد عنایت امام خمینی واقع شده بود که عبارات ،  دست نوشته هاو سخنانی نیز از حضرت امام خمینی در مورد  حضرت آیت الله خامنه ای  اکنون به یادگار باقی مانده است .

حضرت آیت الله خامنه ای  پس از پیروزی انقلاب اسلامی درحوزه های مختلف به انجام خدمت به مردم و نظام اسلامی مشغول شدند که برخی از این  موارد ، به این شرح است :

پایه گذارى «حزب جمهورى اسلامى» با همکارى و همفکرى علماى مبارز و هم رزم خود: شهید بهشتى، شهید باهنر، هاشمى رفسنجانى و... دراسفند 1357.  - معاونت وزارت دفاع در سال 1358.  - سرپرستى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، 1358.  - امام جمعه تهران، 1358 - نماینده امام خمینی«قدّس سرّه» در شوراى عالى دفاع ، 1359.  - نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى، 1358.   - حضور فعّال و مخلصانه در لباس رزم در جبهه هاى دفاع مقدس - ریاست جمهورى؛ در دو دوره . - ریاست شوراى انقلاب فرهنگ، 1360.  - ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1366.  - ریاست شوراى بازنگرى قانون اساسى، 1368.

پس از رحلت جانسوز رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، خبرگان ملت، طی اجلاس ویژه ای، تصمیم تاریخی و تعیین کننده خود را درباره جانشینی حضرت امام خمینی (ره) و انتخاب رهبر جدید اتخاذ کردند و حضرت آیت الله خامنه ای را به این سمت خطیر برگزیدند.

با اعلام خبر رهبری معظم له، دل های مسلمانان شاد و دشمنان اسلام و انقلاب مایوس شدند.

حضرت آیت الله خامنه ‏اى، در تشریح و توضیح توطئه دشمنان براى پس از رحلت امام بزرگوار (ره)، به فکر و تقواى مردم و معجزه الهى در خنثى كردن این توطئه ‏ها اشاره مى‏كنند و مى‏فرمایند:

«با رحلت امام خمینى (ره) طیف وسیع دشمنان اسلام - كه در صفوف مقدم معارضه با جمهورى اسلامى بودند - این امید را پنهان نكردند كه جمهورى اسلامى در غیاب پدید آورنده و پروراننده‏ خود، نیروى دفاع و رشد را از دست ‏بدهد و چون كودكى بى‏صاحب، احساس ضعف و درماندگى كند، یا به كلى از پاى درآید و یا به ناچار به دامان این و آن پناه برد! در محاسبات تنگ نظرانه‏ دشمنان - كه همه بى استثناء اسیر محاسبات صددرصد مادى بوده و از فهم روابط معنوى و بركات ایمان و تقوا بى‏نصیبند - نمى‏گنجد كه معجزه‏ الهى در طلیعه‏ قرن پانزدهم، یعنى حكومت صلاح و دین و حیات دوباره ارزشهاى اسلامى، آن قله‏ مرتفعى باشد كه دست آلوده‏ بندگان هوا و هوس به آن نرسد و دیپلماسى زر و زور از به دام افكندن آن، عاجز بماند.»

***

قرائت وصیت نامه عبادی ـ سیاسی حضرت امام (ره) در مجلس

تاریخ

18سال پیش درچنین روزی در سال 1368 هجری شمسی ،  وصیت نامه عبادی ـ سیاسی حضرت امام خمینی(ره) در مجلس خبرگان قرائت شد . درپی ارتحال جانسوز حضرت امام، مجلس خبرگان به ریاست آیت الله مشكینی و باحضور رئیس جمهور و مقامات كشوری و لشكری در ساعت 9 صبح تشكیل جلسه داد و وصیت نامه امام توسط رئیس مجلس از مهر و موم باز و آن گاه متن آن توسط حضرت آیت الله خامنه ای قرائت گردید . این وصیت نامه شامل یك مقدمه شش صفحه ای ، بیست و نه صفحه متن اصلی و یك برگ ضمیمه می باشد .

در این جلسه حضرت آیت الله خامنه اى بنا بر وصیت حضرت امام «قدس سره»، در مجلس خبرگان و در برابر دیدگان مصیبت زده و حیرت آلود میلیونها ایرانى و  خارجى وصیت‏نامه سیاسى - الهى حضرت امام را قرائت نمودند و توانمند و رسا، آخرین توصیه ‏هاى جاودانه امام را به اطلاع همگان رساندند.

***

درگذشت آیت الله ادیب حبیب آبادی

15 سال پیش درچنین روزی در سال 1371 هجری شمسی ، آیت الله ادیب حبیب آبادی عالم جلیل القدر و چهره سرشناس حوزه های علمیه اصفهان درگذشت . ایشان تدریس را پس از اجتهاد از حوزه های علمیه اصفهان آغاز كرد و ازجمله فعالیتهای علمی و فقهی وی تعیین ساعات شرعیه در اصفهان بود كه به صورت اَحسنُ التقویم موجود است . همچنین دیگر اثر او قطبیه نام دارد كه درآن شرایط نماز و روزه در مناطقی كه خورشید چند روز درآنجا غروب نمی كند مشخص شده است .

***

منابع:

1- مهر

2- روزنامک

3- صداوسیما

4- irib

5- شفیقی

6- ویکی پدیا