تبیان، دستیار زندگی

شرط‌بندی در محوطه جریمه

ورزش و خصوصا فوتبال در دنیای امروز به صنعتی تبدیل شده که نه تنها گردش مالی بسیار بالایی دارد، بلکه شادی و نشاطی را در جامعه به همراه دارد که به هیچ وجه نمی‌توان برای آن قیمت تعیین کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فوتبال
در کنار صنعت فوتبال بازارهای غیررسمی مانند شرط‌بندی نیز شکل گرفته است. شرط‌بندی در ورزش اگر چه در خارج از کشور رونق دارد، اما در ایران نیز چندان بی‌رمق نیست. برخی گزارش‌ها حاکی از گردش مالی میلیاردی سایت‌های شرط‌بندی در ایران است.

مینا یک دختر تهرانی است که مدتی به فعالیت شرط‌بندی علاقه داشته است. وی در مورد اینکه چگونه به شرط‌بندی علاقمند شد، راستش را بخواهید اگر بحث حلال و حرام بودنش نبود، حتما ادامه می‌دادم. تعداد زیادی از بچه‌ها در این کار بودند. یکی از دوستانم یک بار یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان برنده شد. حتی برخی‌ بودند که ۵۰ میلیون تومان برنده می‌شدند.

در این زمینه می‌توان سقف‌هایی را گذاشت که محدود باشد. به عنوان مثال، در حد ۱۰ هزار تومان جنبه درآمدی ندارد و بیشتر افرادی که در قیمت‌های پایین شرط‌بندی می‌کنند، به لحاظ هیجانی این کار را انجام می‌دهند. شاید بتوان روش‎‌هایی مانند شرکت در مسابقات پیش‌بینی با یک مبلغ ورودی محدود جایگزین کرد.


من که بر حسب شانس خودم شرط‌بندی کرده بودم، اولین شرط را بردم و پولم تنها در ظرف ۵ دقیقه، ۱۸۰ هزار تومان شد. خیلی دلچسب بود. به این کار ادامه دادم. خیلی وقت‌ها برنده می‌شدم. ولی باخت هم داشتم.


شرط‌بندی در فضای مجازی

آریا دانشجوی اصفهانی یک سال است که به شرط‌بندی در فوتبال علاقه پیدا کرده است. وی در مورد نحوه شرط‌بندی می‌گوید: به عنوان مثال، فرض کنید که امروز بازی استقلال و پرسپولیس است. شما به یکی از سایت‌های شرط‌بندی مراجعه می‌کنید. قیمت شرط‌بندی‌ها خیلی متفاوت است. از قیمت هزار تومان تا چند میلیون تومان می‌توانی شرط‌بندی کنی. من با توجه به توان مالی که دارم معمولا در حد مبالغ پایین شرط‌بندی می‌کنم. ابتدا باید پول را به حساب سایت شرط‌بندی واریز کنی.

اکنون فعالیت شرط‌بندی در فضای مجازی رونق زیادی گرفته است. به عنوان مثال، خودم در یک گروه شرط‌بندی عضو بودم که حدود ۱۰ هزار نفر عضو داشت. برخی روزها بود که بر روی یک بازی ۲۰ میلیون تومان شرط می‌بستند. هر بار که این گروه‌ها و کانال‌ها را می‌بستند، دوباره یکی دیگر درست می‌کردند.

اما یکی از ابهامات شرط‌بندی از طریق وب‌سایت‌های خارجی مربوط به چگونگی رد‌و‌بدل شدن پول و تبدیل پول است. مهرداد یکی از افرادی است که در شر‌بندی دستی بر آتش دارد. وی می‌گوید: به تازگی برخی از وب‌سایت‌های خارجی امکان رد‌و‌بدل شدذن پول را برای کاربران ایرانی به راحتی فراهم کرده‌اند.

یک وب‌سایت روسی وجود دارد که از طریق یک صرافی آنلاین امکان تبادل پول را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. به صورتی که برای واریز پول، در سایت این صرافی پول را به ریال واریز می‌کنید و یک کد دریافت می‌کنید که اصطلاحا به آن کد فوچرز می‌گویند.

سپس این کد را در سایت روسی و در قسمت مربوطه وارد می‌کنید. اگر کد درست باشد، پول به دلار به حساب شما می‌آید. برای برداشت نیز به همین صورت است و پول را به صورت ریال به شما می‌دهد.

جنبه‌ سرگرمی شرط‌بندی

شکی نیست که شرط‌بندی فوتبال در کشور از منظر اقتصاد غیررسمی، گردش مالی زیادی دارد. اما چندان مشخص نیست که چگونه شرط‌بندی جای خود را در دل جوانان ایرانی باز کرده است. واقعیت این است که شاید از همان ابتدا که فوتبال و ورزش به وجود آمده‌اند، شرط‌بندی نیز وجود داشته است. اما با رشد فناوری اطلاعات و راه‌اندازی وب‎سایت‌ها، بازار این حوزه بسیار داغ شد.

صنعت شرط‌بندی در دنیا بسیار بزرگ است و بنگاه‌هایی با گردش مالی بسیار بالا را شامل می‌شود. نام برخی از بنگاه‌های شرط‌بندی را می‌توان بر روی لباس تیم‌های مشهور خارجی دید. به عنوان مثال، قبلا نام کمپانی شرط‌بندی bwin بر روی پیراهن رئال مادرید بود.

این صنعت در دنیا طرفداران زیادی دارد و قطعا جام‌جهانی و سایر رویدادها نیز می‌تواند باعث رونق گرفتن بیشتر آن شود. به نظرم باید در ایران به فکر ساماندهی این موضوع بود. چون به هر حال تقاضای بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد.

باید دست‌اندرکاران در این زمینه به یک اجماع کلی برسند. از منظر شریعت و احکام اسلامی باید علما نظر بدهند. با این حال، این موضوع در سطح قیمتی پایین جنبه سرگرمی دارد و بحث کسب درآمد مطرح نیست.

در این زمینه می‌توان سقف‌هایی را گذاشت که محدود باشد. به عنوان مثال، در حد ۱۰ هزار تومان جنبه درآمدی ندارد و  بیشتر افرادی که در قیمت‌های پایین شرط‌بندی می‌کنند، به لحاظ هیجانی این کار را انجام می‌دهند. شاید بتوان روش‎‌هایی مانند شرکت در مسابقات پیش‌بینی با یک مبلغ ورودی محدود جایگزین کرد.

به هر حال مخاطب فوتبال جوانان بوده و دارای هیجان هستند. بنابراین رونق گرفتن این شرط‌بندی‌ها نیز طبیعی است. تا زمانی که نیازی در جامعه وجود داشته و تقاضا برای آن باشد، به راحتی نمی‌توان آن را حذف کرد.
منبع: تجارت نیوز