تبیان، دستیار زندگی

بدن ما راه‌های هوشمندانه‌ای برای اعتراض کردن دارد!

علائمی که نشان می‌دهند تغذیه‌ی درستی ندارید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بفهمید رژیم غذایی‌تان سالم نیست تغییرات و مشکلاتی است که در بدنتان به وجود می‌آید؛ مثلا دهانتان بدبو می‌شود، موهایتان نازک می‌شود، گوارشتان به هم می‌ریزد، خسته و بی‌انرژی می‌شوید و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه سالم
یک راه بسیار آشکار وجود دارد که می‌توانید بفهمید رژیم غذایی‌تان سالم نیست و آن، افزایش وزن است، اما مطمئناً این تنها راهی نیست که بدن پیام می‌دهد باید تغذیه‌تان را اصلاح کنید. اما مسئله این است که این راه‌های دیگر چندان آشکار نیستند.

1. بد بو شدن دهان: به اندازه‌ی کافی نمی‌خورید

تنفس بد بو می‌تواند نتیجه‌ی یک پروسه‌ی متابولیکی به نام کتون زدگی باشد. وقتی بدن گلوکز کافی برای تأمین انرژی ندارد، سراغ چربی‌ها می‌رود و در نتیجه اسیدهایی به نام کتون‌ها در بدن جمع می‌شوند. کتون‌ها می‌توانند دهان را بد بو کنند؛ چیزی شبیه بوی استون یا همان لاک پاک کُن!
آن‌هایی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند بیشتر در معرض بد بو شدن دهان هستند. یک نکته؛ اگر فرد مبتلا به دیابت نوع اول دچار کتون زدگی شود باید به پزشک مراجعه کند زیرا می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که بدن او به میزان کافی انسولین ندارد.
چه باید کرد؟ افزایش مصرف غذا و تأمین انرژی کافی برای بدن باید مشکل را برطرف کند. باید یادآوری کنیم که کتون‌ها تنها عامل بد بو شدن دهان نیستند؛ قهوه، سیگار و بهداشت ناکافی دهان و دندان نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند و این عوامل ارتباطی با میزان غذایی که می‌خورید ندارند.

2. نازک شدن موها: کمبود آهن دارید

آهن مسئول تولید سلول‌های قرمز خون است که به ذخیره و انتقال اکسیژن در خون کمک می‌کنند. اگر آهن خونتان کم باشد موهایتان شروع می‌کنند به نازک شدن و احساس کسالت و خستگی خواهید داشت.
چه باید کرد؟ می‌توانید با مصرف سبزیجات سبز مانند اسفناج و بروکلی، بنشن‌هایی چون نخود آبگوشتی و عدس و لوبیا قرمز و گوشت قرمز میزان آهن بدنتان را بالاتر ببرید. زنان در دهه‌های 20 و 30 و 40 زندگی خود باید رژیم غذایی سرشار از آهن داشته باشند زیرا عادت ماهیانه می‌تواند روی سطح آهن خون اثر بگذارد.

3. اسهال مداوم: بیماری سلیاک

معمولاً بعد از خوردن کربوهیدرات‌های ساده احساس کم انرژی بودن و بی‌حالی می‌کنید زیرا قند در ابتدا سطح انسولین خون را بالا می‌برد اما بعد از آن فوراً قند خون افت می‌کند که می‌تواند موجب احساس خستگی و بی‌حالی شود. اغلب افراد به اشتباه، کمبود انرژی خود را با خوردن مواد قندی ِ بیشتر جبران می‌کنند و بنابراین چرخه‌ی معیوب افت و خیز قند خون ادامه پیدا می‌کند

بیماری سلیاک یک واکنش ایمنی نسبت به خوردن گلوتن است که در گندم و جو و چاودار موجود است و ممکن است به درستی تشخیص داده نشود اما یکی از علائم متداول آن، اسهال مداوم است.
در بیماری سلیاک، خوردن گلوتن موجب واکنشی در روده‌ی کوچک می‌شود که می‌تواند موجب اسهال، نفخ، کاهش وزن، بدهضمی و شکم درد شود.
چه باید کرد؟ این علائم در صورت حذف کامل گلوتن از تغذیه برطرف می‌شوند. یادآوری می‌کنیم که بیماری سلیاک با مقاومت به گلوتن کاملاً متفاوت است، هر چند که علائم آن‌ها مشابه هستند.

4. یبوست: به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

اگر برای اجابت مزاج مشکل داشته باشید معمولاً این‌گونه برداشت می‌شود که نیاز به مصرف فیبر بیشتر در رژیم غذایی دارید که درست هم هست اما مهم‌تر از آن یبوست شما می‌تواند نشانه‌ی کم آبی بدنتان باشد.
هم فیبر و هم آب برای دفع منظم روده‌ها ضروری‌اند. فیبر، آب را جذب می‌کند که برای عبور ضایعات از روده مفید است.
چه باید کرد؟ اگر دچار یبوست هستید، بیشتر آب بنوشید و در کنار آن مصرف غذاهای فیبردار را هم بیشتر کنید مانند غلات سبوس‌دار، میوه‌های خشک شده، حبوبات و مغزها.

5. ترک گوشه‌های دهان: کمبود آهن دارید

تورم گوشه‌های دهان زمانی روی می‌دهد که ترک‌ها یا بریدگی‌ها در کناره‌های دهان به وجود می‌آیند. این می‌تواند علامت کمبود آهن یا عفونت باکتریایی یا قارچی باشد.
چه باید کرد؟ به توصیه‌ی پزشکان باید چند روز از وازلین یا بالم لب استفاده کنید و اگر بعد از یک هفته مشکل برطرف نشد یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.

6. خستگی و بی انرژی بودن: زیاد مواد قندی می‌خورید

معمولاً بعد از خوردن کربوهیدرات‌های ساده احساس کم انرژی بودن و بی‌حالی می‌کنید زیرا قند در ابتدا سطح انسولین خون را بالا می‌برد اما بعد از آن فوراً قند خون افت می‌کند که می‌تواند موجب احساس خستگی و بی‌حالی شود. اغلب افراد به اشتباه، کمبود انرژی خود را با خوردن مواد قندی ِ بیشتر جبران می‌کنند و بنابراین چرخه‌ی معیوب افت و خیز قند خون ادامه پیدا می‌کند.
چه باید کرد؟ اگر مصرف شیرینی‌جات را کاهش دهید خواهید دید انرژی‌تان تثبیت می‌شود. بهتر است اسنک‌هایی را انتخاب کنید که به آرامی در بدن انرژی آزاد می‌کنند، مانند موز و آجیل.

7. نیاز مکرر به ادرار کردن: بدنتان دهیدراته شده است

بله گیج کننده است! چون فکر می‌کنید باید دقیقاً برعکس باشد، اما واقعیت این است که مثانه‌ی پُر تنها یکی از انگیزه‌هایی است که باعث می‌شود مغز فرمان نیاز به ادرار کردن را صادر کند، عاملی دیگر نیز زمانی است که ادرار شما بسیار غلیظ است.
اگر این اتفاق مکرراً روی بدهد مثانه متورم شده و نیاز به ادرار کردن بیشتر خواهد شد. جالب است بدانید کافئین هم می‌تواند همین اثر را روی گیرنده‌های شیمیایی مثانه بگذارد و آن را متورم و حساس کند.
چه باید کرد؟ به اندازه‌ی کافی آب و مایعات بنوشید و نگذارید بدنتان کم آب شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.