تبیان، دستیار زندگی

اتاق جنگ ایالات متحده آمریکا

نهان‌خانه‌ی پنتاگون

پنتاگون مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است. این بنا نماد نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا و نیز اتاق فرمان جنگ در سراسر جهان محسوب می‌شود و از این رو حائز اهمیت خاصی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پنتاگون
به دنبال تهدیدات نظامی آمریكا در خلیج فارس، ناوچه ایرانی جوشن در روز 28 فروردین 1367 ش بندر بوشهر را به قصد دریا و حراست از مرزهای آبی جمهوری اسلامی و صیانت از آب‏های خلیج فارس ترك كرد. در روز 29 فروردین، كشتی‏های نظامی آمریكایی در تجاوزی آشكار به كیان جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی به سكوهای نفتی ایرانی سلمان، نصر و مبارك حمله برده و آنها را به آتش می‏‌كشند.

با حضور ناوچه ایرانی در اطراف سكوهای نفتی ایران، فرمانده ناوگان آمریكایی از نیروهای ناوچه جوشن می‏خواهد كه هر چه سریع‏تر كشتی را ترك كنند و از محل دور شوند. فرمانده ناوچه جوشن در پاسخ رَجَزخوانی‏های آمریكایی‏ها با قاطعیت تمام اعلام می‏كند كه هرگونه حركت تجاوزكارانه آنها با واكنش كوبنده روبه‏رو خواهد شد. از این رو، هلی‏كوپترها و هواپیماهای آمریكا، ناوچه جوشن را در محاصره خود می‏گیرند و پس از دقایقی، درگیری شدیدی بین دو طرف واقع می‏شود. سرانجام پس از اصابت چهار موشك لیزری هاریون و سیصد گلوله توپ به ناوچه جوشن، این كشتی قهرمان غرق می‏گردد.

مقاومت این ناو با یازده شهید و سی و سه مجروح، برگ زرّین دیگری به پرونده حماسه‏های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‏افزاید و خاطره ناوچه حماسه آفرین جوشن را برای همیشه زنده نگاه می‏دارد.



در نخستین روزهای اردیبهشت 1367، پنتاگون اعلام كرد رئیس جمهور آمریكا شخصاً فرمان آتش به سوی ناوچه های ایرانی را به ناو هواپیمابر كشورش در خلیج فارس داده است.

پنتاگون کجاست؟

پنتاگون مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است. این بنا نماد نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا است. کلمه پنتاگون معمولاً بیشتر به عنوان وزارت دفاع استفاده می‌شود. پنتاگون در زبان یونانی معنای پنج‌ضلعی می‌دهد.در واقع پنج ساختمان به هم چسبیده است و این ساختمان ها شامل ستاد نیروی زمینی ،ستاد نیروی هوایی،ستاد نیروی دریایی ،ستاد کل ارتش و وزارت دفاع می باشد.

نظرات و ترس های پنتاگون در مقابل ایران

مقام‌های آمریکایی به یک رسانه این کشور گفته‌اند پنتاگون بعد از پایان داعش، موضع نظامی خود را تا اندازه زیادی بر مقابله با نفوذ ایران در سوریه قرار داده است.

یک مقام ارشد آمریکایی به پالیتیکو گفت «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا علی‌رغم عدم اظهار علنی در این باره، کماکان نگرانی دسترسی زمینی ایران به سوریه است.

این مقام گفت: «او به سنت‌کام (ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده) دستور داده تا اطمینان حاصل شود که ما در موضع مناسبی برای بر هم زدن این قرار داریم. به موازاتی که از شکست داعش فاصله می‌گیریم، موضع‌ نظامی ما در اینجا قرار خواهد داشت... مقابله با نفوذ ایران بخش زیادی از آن محاسبات است.»

پالیتیکو در این گزارش مدعی شده، نگرانی مشترک تحلیلگران مسائل دفاعی در واشنگتن این است که ایران در تلاش برای ایجاد یک «پل زمینی» از ایران به داخل عراق و از آنجا به داخل مناطق تحت کنترل دولت سوریه است.

پی نوشت:
1- مشرق نیوز
2- موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی