تبیان، دستیار زندگی

جاذبه های شهر دیدیم ، بهشت دیدنی ترکیه

در کرانه های دریایی اژه شهر زیبای دیدیم قرار گرفته است. شهری که یک مقصد گردشگری فوق العاده برای سپری کردن تعطیلات است. جاذبه های دیدیم در کشور ترکیه توانست در کمتر از ۱۰ سال به یک مرکز مهم گردشگری برای مردم منطقه و سایر کشورهای جهان تبدیل شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جاذبه های شهر دیدیم

 این شهر علاوه بر زیبایی های طبیعی فوق العاده دارای قدمتی کهن آثار باستانی متعدد، حیات وحش خاص و زمستان های گرم است. در این شهر فعالیت های زیادی برای انجام دادن وجود دارد به نحوی که اگر استراحت کردن در ساحل برایتان خسته کننده است می توانید روزهای پرجنب و جوشی را داشته باشید.

آفتاب و سواحل ماسه ای

سواحلی از ماسه های طلایی و آب هایی آرام که به خصوص در فصل تابستان می تواند یک بهشت رویایی را برایتان رقم بزند و تبدیل به یکی از خاطره انگیزترین سفرهای شما شوند. سواحل طولانی همراه با آب هایی کریستالی در کنار دریای اژه که زیر آفتاب گرم می درخشند. استراحت در کنار دریا همراه با شنیدن صدای آرامش بخش امواج لذتی است که می تواند خستگی کار و زندگی پرهیاهو را کاملا برطرف کند. همچنین انواع سرگرمی های آبی و تفننی در کنار ساحل انجام می شود. قدم زدن در شب های ساحل نیز حس و حالی متفاوت و منحصر به فردی دارد. شب هایی زنده و شاد در هوایی مطبوع کنار دریای بی کران.
جاذبه های شهر دیدیم

غواصی در دیدیم
دریای دیدیم یک محل عالی برای غواصی هستند. سواحلی مانند آلتینکوم، Yesilkent، Akbuk، مکان های شگفت انگیزی برای کشف دنیای زیر آب هستند. همچنین می توانید سوار بر قایقی تفریحی شوید و در طول سفر علاوه بر لذت قایق سواری بر روی آبی بی پایان و جنگل ها و کوه های اطراف به خلیجی بکر برسید و در آن به شنا کردن یا غواصی بپردازید که تجربه ای فراموش نشدنی خواهد شد. برخی از قایق ها مجهز به امکانات لازم و غذا و نوشیدنی نیز هستند و برخی دیگر نه، هنگام انتخاب قایق متناسب با بودجه و شرایطی که دارید موردی که می خواهید را انتخاب کنید.

دریای اژه آرام و برای غواصی مطلوب است، هیچ گونه جزر و مد یا جریانی در سواحل آن وجود ندارد. خارج از سواحل دیدیم، نقاط جالب زیادی برای غواصان با تجربه و مبتدیان وجود دارد که می توانند در آن لذت ببرند و از جاذبه های شهر دیدیم استفاده کنند.

طیف گسترده ای از زندگی دریایی در منطقه وجود دارد که از جمله آن ها می توان به طوطی ماهی، مهاجران گروهی، ماهی قزل آلا دریایی، دجله مورا، هشت پا، ماهی تن، عنبر ماهی، نیزه ماهی و … اشاره کرد و اگر شما کمی خوش شانس باشید، ممکن است بتوانید یک فک مدیترانه ای را از نزدیک ببینید.

رستوران های دیدیم
در شهر دیدیم صرف شام تنها خوردن غذا نیست و جاذبه های زیادی به همراه دارد. در این شهر تعداد بسیار زیادی رستوران و کافی زیبا و هیجان انگیز قرار دارد که غذاهای متنوع و لذیذ را سرو می کنند. منو رستوران ها از غذاهای سنتی ترکیه تا یک سینی چینی متغیر است. البته یکی از خاص ترین و معروف ترین خوراکی های شهر، غذای دریایی است. موقعیت قرار گرفتن شهر در کنار ساحل موجب شده تا در تمام طول سال ماهی های تازه در آن صید شوند. آب آن بسیار شفاف است به نحوی که به طور میانگین می توان تا عمق ۲۰ یا ۳۰ متری پایین تر از سطح آن را مشاهده کرد.
جاذبه های شهر دیدیم

جاده مقدس یا جاده پادشاهان
یکی از دیدنی های تاریخی شهر دیدیم جاده ای است که بنای آپولو را به بنای آرتمیس متصل می کند و نام جاده پادشاهان را به آن داده اند. راه پادشاهان از یک گودال کوچک عبور می کند که بعضی از مقامات معتقدند ممکن است محل غار مقدس که توسط Strabo نامیده می شود را نشان دهد. جاده مقدس که با سنگ ساخته شده بود، از دویدیما به میلتس می رفت و کسانی که می خواستند از آپولو یا اواکل دیدن کنند می توانستد طی چهار روز پیاده این مسیر را طی کنند. در هر دو طرف این جاده، مجسمه های سنگ مرمر قرار داده شده بود.

۱۲ مجسمه در طی این جاده پیاده رو قرار داشت و تمامی شان نمونه هایی خوبی از هنر باستان بودند. ۸ مورد از آن ها مرد، ۲ مورد از آن ها زن و ۲ مجسمه دیگر شیر بودند که در سال ۱۸۵۸ به موزه انگلستان برده شدند. گروه دیگری که تقریبا همان عناصر نام برده شده را شامل می شد چند سال بعد یافت شد که، امروزه موزه های باستان شناسی لوور، برلین و استانبول را تزئین می کنند. چهار نمونه کوچکتر در موزه Miletus یافت می شود.

شهر باستانی میلتوس | Miletus
قدمت این شهر به سال های بسیار دور باز می گردد که به علت بالا آمدن آب دریا و تشکیل رسوبات دسترسی به آن ها امکان پذیر نیست. از قرن ۱۳ قبل از میلاد مسیح مردمی از آناتولی به این شهر آمدند و ۷۵۰ سال قبل از میلاد مسیح شهر به اوج شکوفایی خود رسید و تبدیل به یکی از بزرگ ترین شهرهای تجاری دنیا شد. تالس دانشمند بزرگ قرن ششم بعد از میلاد نیز در این شهر تحصیل کرده است. امروز از شهر باستانی به خوبی محافظت می شود و از جاذبه های دیدیم به شمار می آید. تئاتر قدیمی دارد که دیدنش خالی از لطف نیست.
شهر باستانی پریه ‌نه

شهر باستانی پریه ‌نه | Ancient city of Priene
پریه نه یکی از ۱۲ شهر ایونیا در آسیا بود. این آکلان شهر در پای تپه های Mycale، حدود ۶ متری شمال Maeander ساخته شد. هنگام ساخت پریه نه در کنار ساحل بود اما امروزه چندین کیلومتر با دریا فاصله دارد. قدمت شهر به حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. خرابه هایی که در تراسهای پی در پی قرار دارند، هدف مأموریت های انجمن انگلیسی دیستی تانتینی در سال های ۱۷۶۵ و ۱۸۶۸ است و توسط Theodor Wiegand (1899-1895) برای موزه برلین برده شدند. هنگام قدم زدن در آن شهری با خیابان کشی های منظم را می بینید که یادآور شهرهای مدرن امروزی است. در هنگام قدم زدن در آن ها علاوه بر جنبه تاریخی می توانید از آب و هوای مطبوع و مناظر دیدنی فوق العاده نیز بهره مند شوید.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  yesdidim.com