تبیان، دستیار زندگی

بررسی آرمان‌های انقلاب و جایگاه آن‌ها در عصر کنونی

جای خالی روحیه مسئولین دهه شصت

بسیاری از دست‌های خارجی و داخلی در صدد هستند تا با استحاله‌ی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، مسیر مبارزه مردم را منحرف کرده و ایران را بار دیگر به دامن تحجر باز گردانند. آن‌ها می‌خواهند استقلال و آزادی را مطابق قرائت‌های غربی خود نهادینه کنند و ما باید در برابر این تجاوز، با تمام توان مبارزه کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دهه شصت

شما آقایان و بعضی از خواهرهایی که اینجا هستند! خیلی از شماها از اوایل انقلاب در میدان فعالیت‌های انقلابی بوده‌اید، یعنی دهه‌ی ۶۰ را به خوبی درک کرده‌اید. [آیا] یادتان هست احساسات خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست رفتار خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست بی‌اعتنایی به مال را که در آن دهه داشتید؟ اهتمام به خدمت را که در آن دهه داشتید؟ یادمان می‌رود؛ این اشکال کار است.(1)

اگر کمی دقت کنیم، متوجه می‌شویم که مقام معظم رهبری در دو دیدار اخیر خود تاکید قابل تاملی درباره حفظ ارزش‌ها و روحیه انقلابی در مسئولین داشته‌اند. توصیه‌های ایشان نشان از این دارد که مسئولین برای توفیق در خدمت نیاز به تذکر و مراقبه‌ی بیشتر، برای حفظ ارزش‌های انقلاب دارند.

انقلاب اسلامی ایران؛ ارزش‌های بسیاری را وارد هویت و سبک زندگی مردم کشور ما کرد از جمله گسترش معنویت، عدالت، آرمان‌گرایی، اخلاق‌مداری، ظلم‌ستیزی، استقلال، آزادی و دستگیری از مستمندان. ارزش‌هایی که به سختی و با مبارزه به دست آمده‌اند. در واقع مردم به رهبری امام خمینی(ره)، توانستند نظام شاهنشاهی را کنار زده و ارزش‌های جدیدی را حاکم کنند. قومی که توانست با اراده، سرنوشت خود را تغییر دهد می‌بایست برای تعالی این ارزش‌ها به مبارزه و حفظ و احیای آن‌ها کمر همت بندد.

آنچه که در این راه، مؤید و مهم است اخلاق‌مداری و حفظ ارزش‌هاست. متاسفانه مراقبت نکردن از روحیهd انقلابی و مراقبه نفسانی باعث شده تا برخی از مسئولین از روحیات و ویژگی‌های رفتاری رایج در دهه‌ی 60 فاصله گرفته و بعضا دچار پاره‌ای انحرافات شده باشند.

دوری از دنیا طلبی، مراقبه و رعایت اخلاق و تقوای سیاسی در مسئولین الگو و زمینه ساز یک جامعه اسلامی و محرک خواهد بود. کشور در وضعیت فعلی بیش از گذشته نیاز به حفظ و احیای ارزش ها دارد.


آرمان خواهی

داشتن آرمان و تلاش؛ از آن جهت دارای اهمیت است که جامعه را به سمت و سویی مشخص و هدف‌دار، حرکت می‌دهد، نشاط آفرینی می‌کند و موجب استحکام و پیشرفت می‌شود. شکل‌گیری انقلاب اسلامی هم برای "رسیدن به جامعه‌ای عادل، آزاد، پیشرفته، مؤمن، متعبّد، متّحد، مستحکم و به‌طور کلی مستقل بود. آرمان‌هایی که "ارزش دارد انسان جانش را در راه این آرمان‌ها، برای خاطر خدا [بدهد]."

در این میان بسیاری از دست‌های خارجی و داخلی در صدد بودند تا با استحاله‌ی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، مسیر مبارزه مردم را منحرف کرده و ایران را بار دیگر به دامن تحجر باز گردانند. این جریان به دنبال القای این مسئله هستند که با رفتن امام راحل، دوران آن بزرگوار تمام شده است، آن‌ها می‌خواهند استقلال و آزادی را مطابق قرائت‌های غربی خود نهادینه کنند.

بی‌شک، سست شدن مسئولین و مردم نسبت به آرمان‌ها و تشکیک در آن ضربات سهمگینی به حرکت رو به جلو و عزت‌طلبانه‌ی ملت وارد خواهد کرد.

دنیا طلبی

در دستورات دینی ما دنیا‌طلبی، آغاز انحرافات و ریشه‌ی بسیاری از گناهان است. روحیه‌ی دهه‌های اول انقلاب؛ روحیه‌ی مادی‌گرایی نبود و خدمت به مردم، اخلاص در راه خدا و ساده‌زیستی از روحیات حاکم بر مسئولین و مردم محسوب می‌شد.
متاسفانه هر چه از سال‌های اول انقلاب و دوران دفاع مقدس فاصله گرفتیم، روحیه‌‌ی اشرافی‌گری، قدرت طلبی، مصرف‌گرایی و تکبر‌ ورزی در سبک رفتاری و زندگی‌مان بیش از پیش نمایان شد و رشد روز افزون این روحیه را زمانی متوجه می‌شویم که رهبر انقلاب در درس خارج فقه خود، ضروری می‌دانند که به طلبه‌ها تذکر دهند تا استفاده از ماشین 200 میلیونی، در زی طلبگی نمی‌گنجد و حرام است.


رهبر معظم انقلاب؛ در مذمت روحیه‌ی دنیا‌طلبی و آفات آن می‌فرمایند: "ضعف ما گرایش به دنیاطلبی بود که گریبان بعضی از ماها را گرفت. بعضی از ما مسئولین دچار دنیاطلبی شده‌ایم، دچار مادی‌گرایی شده‌ایم؛ برای ما ثروت، تجمل، آرایش، تشریفات و اشرافی‌گری یواش یواش از قبح افتاد. وقتی ما اینجور شدیم، این سرریز میشود به مردم"(2)

اهمیت این هشدار زمانی مشخص می‌شود که فراگیر شدن اشرافی‌گری در جامعه با الگوسازی برخی از مسئولین، قربانگاه آرمان‌هایی چون عدالت‌طلبی و دستگیری از مستمندان می‌شود.

وحدت و انسجام ملی

امام امت، دو رمز پیروزی انقلاب را ایمان و وحدت کلمه عنوان کردند. وحدت میان مسئولین و میان آنان با مردم امری لازم و ضروری در جهت استحکام ارزش‌ها و پیشرفت کشور است.

تاثیر وحدت بر موفقیت دولت و ملت را در برهه‌هایی چون سال‌های مبارزه و پیروزی انقلاب و همچنین دوران دفاع مقدس، مشاهده کرده‌ایم. متاسفانه امروزه فاصله گرفتن از روحیه برادری و برابری در برخی از مسئولین و رشد منفعت‌طلبی و حزب‌گرایی، زمینه‌ساز قربانی شدن حقیقت به پای مصلحت‌ها و جناح بازی‌ها شده است.

در دستورات دینی ما دنیا طلبی آغاز انحرافات و ریشه گناهان است. روحیه دهه های اول انقلاب روحیه مادی گرایی نبوده و خدمت به مردم، اخلاص در راه خدا و ساده زیستی از روحیات حاکم بر مسدولین و مردم بوده است.



اصلاح‌طلبی و اصول‌گراییِ کاذب، پتانسیل اصلاح و پیشرفت را گرفته و فضای اختلاف، نفاق و رکود را در روحیه جهادی رشد داده است. از دست دادن روحیه وحدت سرعت‌گیر پیشرفت و استحکام ارزش‌های انقلابی است. در این راستا رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند: "یکی از موانع پیشرفت ما، قبیله‌گرایی سیاسی یا جناحی است؛ [یعنی] این کار را اگر چنانچه شما بکنید خوب است، اگر جناح مقابل شما بکند بد است؛ این اِشکال کار ما است. گرفتار جناح‌گرایی و قبیله‌گراییِ سیاسی هستیم؛ این را باید کنار بگذاریم"(3)

استکبار ستیزی

دشمن شناسی و مقاومت در برابر هجمه‌های دشمن در راستای صیانت از انقلاب و آرمان‌هایی چون معنویت، استقلال و آزادی از روحیه‌هایی محسوب می‌شود که نمود بارز آن و تاثیراتش در دهه 60 یک درس و عبرت تاریخی است. ظلم‌ستیزی و مقابله در برابر زور و تزویر از ارزش‌هایی است که تمسک به آن به ملت یاران عزت داد و نصرت خدا را به همراه داشت. حفظ این روحیه، برای حفظ انقلاب لازم است اما برخی از مسئولین با عدم مراقبت و بروز خویِ دنیاطلبانه، دچار وادادگی در برابر دشمنان شده‌اند. روحیه‌ای که باعث می‌شود دشمن به راحتی در ستون‌های انقلاب رخنه کرده و بدنه‌ی مستحکم آن را همچون موریانه از درون تهی کند.

آخر کلام

ارزش های دهه شصت آن چیزی است که امام از مکتب اسلام آموخت و سعی کرد آن را از درون کتاب های فقه و اخلاق به داخل جامعه جاری کند. آنها آرمان هایی هستند که مردم با دلالت های امام برای حاکم شدن آن مبارزه کرد و خون داد، نصرت خدا در ادامه منجر به پیروزی ارمان خواهی و انقلابی گری ملت شد اما نباید غافل شویم که ادامه این نصرت و رسیدن به پیشرفت های روزافزون و پیروزی نهایی نیازمند حفظ همان روحیه و ارزش ها، حراست و تقویت آن است.

دوری از دنیا طلبی، مراقبه و رعایت اخلاق و تقوای سیاسی در مسئولین الگو و زمینه ساز یک جامعه اسلامی و محرک خواهد بود. کشور در وضعیت فعلی بیش از گذشته نیاز به حفظ و احیای ارزش ها دارد کاری که امام با باور به خدا ، مردم و خود انجام داد و حال مسئولین باید ادامه دهنده همان راه باشند. نباید گذاشت استحاله ارزش ها و روحیان انقلابی  سبب انحراف در مسیر انقلاب و تضعیف آن شود.

مقام معظم رهبری در این راستا می‌فرمایند:"اگر ما مسئولان کشور دچار خودمحوری شویم، دچار تکبر شویم، دچار خودشگفتی شویم، تودهنی خواهیم خورد. دنیا اینجور است، سنت الهی این است. در پی کسب محبوبیت نباشیم، دنبال تمتعات دنیوی نباشیم، دنبال پرداختن به اشرافی‌گری و تجملات نباشیم. ما مسئولین، خودمان را حفظ کنیم؛ همچنان که این مرد بزرگ خود را حفظ کرد. اگر ما اینجا دچار اشتباه شویم، مصداق همان آیه‌ی شریفه خواهیم شد که: «و احلّوا قومهم دار البوار. جهنّم یصلونها و بئس القرار».

در راه پیشرفت، توقف، خودشگفتی، غفلت، اشرافی‌گری و لذت‌جویی ممنوع است. به فکر جمع کردن زخارف دنیا افتادن، برای مسئولین ممنوع است. با این ممنوعیت‌ها است که می‌توانیم به قله برسیم. ما هنوز به قله نرسیده‌ایم؛ با آن فاصله داریم. آن روزی که ملت ایران به قله برسد، دشمنی‌ها تمام خواهد شد. آن روزی که ملت ایران به قله برسد، معارضه‌های خباثت‌آلود به پایان خواهد رسید. ما تا آن روز فاصله داریم. حرکت را باید بیوقفه ادامه دهیم." (4)

پی نوشت:

1- گزیده‌ای از بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام، 97/01/20
2- خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی، 90/11/14
3- بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، 97/01/01
4- بیانات در مراسم بیست‌ و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)، 91/03/14