تبیان، دستیار زندگی

کمپین خداحافظی با پیام‌رسان خارجی

کوچ مسئولین از تلگرام

برخی از مسئولان دولتی و نهادهای سیاسی به جهت از میان برداشتن انحصار پیام‌رسان‌های خارجی در فضای مجازی، با هدف استفاده از پیام رسان‌های بومی از تلگرام خارج شده و فعالیت‌های ‌مجازی خود را به پیام‎رسان‌های منتقل کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تلگرام
چندی است که خبرهای فراوانی از کوچ برخی مسئولین و سران کشوری از شبکه پیام‌رسان تلگرام به گوش می‌رسد. بی‌شک کوچ صفحات اطلاع‌رسانی این افراد از تلگرام نوعی فرهنگ سازی و الگو برای دیگر افراد جامعه است تا به ضرورت این روند پی‌برده و تدریجا پیام‌رسان‌های داخلی را جایگزین پیام‌رسان تلگرام کنند.

همانطور که آمار و ارقام گواهی می‌دهد ایران بیشترین آمار اعضای تلگرام را به خود اختصاص داده در حالی که بارها موضوع سرقت اطلاعات و نیز اشاعه‌ی خشونت توسط این پیام رسان مطرح شده اما مردم کشورمان بی‌توجه به این مهم همچنان و عمدتا از این ابزار ارتباطاتی استفاده می‌کنند، شاید همین موضوع باعث شود که مدیر تلگرام (پاول دورف) به خود اجازه دهد که در چند پُست مختلف خود را به فیلم‌های ضدایرانی به ویژه فیلم 300 متمایل نشان دهد.

رفع انحصار پیام رسانان خارجی، عدم امنیت این پیام رسان و عملکرد آن خارج از قوانین ایران که باعث شده برخی از کشورهای دیگر مانند روسیه اقدام به فیلتر کردن این تلگرام کنند از جمله دلایل دیگر خروج مسئولان از این پیام رسان خارجی بوده است.

در سال 93 دستورالعملی را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ کردیم که هیچ فعالیت دولتی را حق ندارند در پیام‌رسان‌های خارجی انجام دهند.



خروج صفحه‌ی رهبر معظم انقلاب از تلگرام

پس از تاکید چندین باره‌ به استفاده خود مسئولان از پیام‌رسان‌های داخلی، با اولین حرکت جدی مهاجرت از این پیام‌رسان، در پیامی که در صفحه رسمی کانال تلگرامی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌اللـه خامنه‌ای KHAMENEI.IR منتشر شد اعلام شد که فعالیت این پایگاه در پیام‌رسان‌های سروش و آی.گپ ادامه می یابد.

خداحافظی جهانگیری با تلگرام

در کانال تلگرامی اسحاق جهانگیری -معاون اول رییس جمهوری- اعلام شد: در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از این پس در کانال تلگرامی معاون اول رئیس جمهوری مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار برنامه‌های ایشان از طریق پیام‌رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد که آدرس این صفحات به زودی اعلام خواهد شد.

خروج روحانی از تلگرام

در همین زمینه، اطلاع‌رسانی برنامه‌های ریاست‌جمهوری از این به بعد از طریق پیام‌رسان‌های داخلی صورت خواهد گرفت. در کانال تلگرامی حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان آمده است:‌ پیرو بخشنامه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ معاون اول رئیس‌جمهور و به منظور حمایت از پیام‌های رسان‌های اجتماعی داخلی من‌بعد اطلاع‌رسانی برنامه‌های رئیس‌جمهور در پیام‌رسان‌های داخلی کشورمان ادامه خواهد داشت.

در عین حال، کانال رسمی ریاست جمهوری نیز فعالیت خود را در پیام‌رسان‌های داخلی آغاز کرده و در پیام‌رسان‌های داخلی کشورمان (سروش و گپ) ادامه خواهد یافت.

فیلتر تلگرام
                                                        آمار اعضای 5 کشور اول در پیام رسان تلگرام

توقف فعالیت کانال رسمی تلگرامی مجلس خبرگان رهبری

نهادهای مختلف سیاسی هم فعالیت خود را در تلگرام متوقف و در پیام رسانان داخلی ادامه دادند. در همین راستا، فعالیت کانال اطلاع رسانی مجلس خبرگان رهبری در تلگرام متوقف شد. در توضیحات کانال تلگرامی مجلس خبرگان آمده است: در چارچوب قوانین و مقررات نظام و در راستای پاسداشت منافع ملّی و رفع انحصار از پیام‌رسان تلگرام، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری فعالیت خود را در این پیام‌رسان، از این لحظه متوقف می‌کند.

توقف فعالیت رئیس دفتر رئیس جمهور در تلگرام

محمود واعظی -رئیس دفتر رئیس جمهوری- با بیان اینکه توصیه ما در حال حاضر این است که ازپیام‌رسان‌های داخلی که وابسته به بخش خصوصی هستند، استفاده شود، گفت: قرار شد، کسانی که در پیام‌رسان‌های خارجی هستند را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل کنیم. در سال 93 دستورالعملی را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ کردیم که هیچ فعالیت دولتی را حق ندارند در پیام‌رسان‌های خارجی انجام دهند. این بار علاوه بر اینکه این موضوع را مجددا ابلاغ کردیم،‌ حتی به خودمان هم توصیه کردیم تا از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنیم.

توقف فعالیت کانال اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در تلگرام

فعالیت کانال اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز در تلگرام متوقف شد. در اطلاعیه کانال تلگرامی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی آمده است: به اطلاع همکاران محترم در رسانه‌‌ها و عموم مخاطبان گرامی می‌‌رساند، برابر قوانین و مقررات، اطلاع‌‌رسانی اخبار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منبعد در تلگرام متوقف و صرفا از طریق «پیام‌‌رسان‌‌های داخلی» صورت خواهد گرفت.

رئیسی به پیام رسانان داخلی پیوست

کانال تلگرامی رئیسی نوشت: با تأکید حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بر حمایت از پیام‌رسانهای داخلی و محفوظ ماندن اطلاعات و حریم خصوصی مردم در بستر امن داخلی، و باتوجه به آسیب‌های متعدد ناشی از انحصار پیام‌رسان تلگرام علیه منافع و استقلال کشور، از این پس کانال "سید ابراهیم رئیسی" در تلگرام به‌روزرسانی نخواهد شد. در همین راستا، فعالیت کانال رسمی آستان قدس رضوی در تلگرام نیز متوقف شد.

توقف فعالیت کانال محسن رضایی در تلگرام

کانال تلگرامی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین پست خود از توقف فعالیت در این کانال خبر داد. در این پیام آمده: به منظور پاسداشت منافع ملی، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و رفع انحصار فضای مجازی، پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر محسن رضایی فعالیت خود را از هم اکنون در پیام‌رسان تلگرام متوقف می‌کند.


مرکز پژوهش‌های مجلس فعالیت خود در تلگرام را متوقف کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به دنبال نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب و درراستای حمایت از پیام‌رسا‌ن‌های داخلی، کلیه فعالیت‌های خود را در شبکه پیام رسان تلگرام متوقف کرد.

امید آن می‌رود که دیگر مردم نیز با توجه به آنچه که از حقایق این پیام رسان (تلگرام) افشا شد، به پیام رسان‌های بومی روی آورده و ضمن اشاعه‌ی فرهنگ ایرانی، مسیر هر گونه امنیت زدایی و سرقت اطلاعات را بر دشمنان ببندند.

پی‌نوشت:

1- کدام یک از مسئولان از تلگرام خارج شدند؟، جهان نیوز، 31 فروردین 1397
2- کدام یک از مسئولان از تلگرام خارج شدند، ایرانی نیوز، 30 فروردین 97