تبیان، دستیار زندگی

از اکران نوروز راضی هستید؟

از چهارشنبه این هفته اکران جدید سینماها در سال جدید شروع می شود و اکران دوم نوروز کلید می خورد. به این بهانه عیار فیلم های اکران نخست را محک زده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مصادره

مصادره/مهران احمدی

چه طور فیلمی است؟مهران احمدی در نخستین تجربه کارگردانی خود سراغ یک کمدی رفته؛یک کمدی نه از جنس مرسوم بلکه«مصادره» فیلمی است که از پوشش کمدی برای بیان یک حرف تلخ استفاده کرده. معنای این حرف این است که با یک کمدی سیاه مواجه هستیم. مخاطبان نظرات متضادی درباره «مصادره» دارند. آن ها که دنبال ریسه رفتن هستند راضی از سالن بیرون نمی آیند.در مقابل کسانی که با داستان فیلم همراه می شوند و موضوع آن دغدغه شان می شود،فیلم را می پسندند. برگ برنده دیگر «مصادره» فضاسازی آن است که مخاطب را به تاریخ معاصر می برد. 

درباره اش چه گفته می شود؟کاربرای ضمن انتقاد به بخش هایی از «مصادره» نکته خوب فیلم را اسب شدن عطاران در پایان فیلم دانسته و عقیده دارد:کاش در ایران نیاز به مجوز برای فیلم ساختن نبود تا اینقدر در لفافه فیلم ساخته نمی شد.»در مقابل یک کاربر دیگر فیلم را دوست نداشته:«نهنگ عنبر 3 بود.شوخی های جنسی و سیاسی و تکراری که بازی خوب عطاران فیلم رو پرفروش کرده.»و اما مخاطب دیگری این طور نظر داده:«بنظر من،موضوع نو و جدید بود.»

لاتاری /محمد حسین مهدویان

چه طور فیلمی است؟ محمد حسین مهدویان سه فیلم ساخته ولی با همین سه فیلم شهرتی فراوان بدست آورده است. کما این که خیلی ها چشم انتظار «لاتاری» بودند. مهدویان فیلمی خوش ساخت روانه پرده کرده که هم قصه دارد و هم قهرمان. سوژه اش چیزی است که سال های دور زیاد در سینما شاهدش بودیم:غیرت و ناموس پرستی. «لاتاری» منطبق با ذائقه غالب مخاطبان ایرانی است ولی خب اگر نگاهی سخت گیرانه داشته باشید و بگویید برخی اتفاقات به منطق قصه نمی خواند و دوره قمه کشی و حرف هایی از جنس حاج کاظم گذشته، از «لاتاری» لذت نمی برد.

درباره اش چه گفته می شود؟ خیلی ها با کف و سوت و اشک و آه از سالن بیرون آمده اند. این اعترافی است که در لابلای کامنت ها زیاد دیده می شود.عده ای هم فیلم را دوست ندارند؛مثل این کاربر:« مهدویان در لاتاری به طرز عجیبی از پردازش ظریف درام كه در فیلم قبلی اش قابل توجه بود دست می كشد و رو می آورد به باج دادن و تحریك هیجانت سطحی باب طبع مخاطب عامه!»کاربر دیگری گفته:«چه اشکالی دارد در قبال حقیقت فروش دخترانمان، در عالم خیال، نفرتمان را بروز دهیم؟»

به وقت شام /ابراهیم حاتمی کیا

چه طور فیلمی است؟ یک فیلم پروپاگاندای موفق که در جشنواره فجر با نقدهای هیجانی و عجولانه مواجه شد. ابراهیم حاتمی کیا در «به وقت شام» حرفی را که باید،زده است. اکران عمومی و رضایت مخاطب هدفِ فیلم، نشان می دهد او در این مسیر موفق بوده. حاتمی کیا بخشی از طیف خاکستری را نیز متاثر می کند .

درباره اش چه گفته می شود؟ غالب نظرها مثبت است! هیجان فیلم و چهره مخوف داعش رضایت مخاطبان را به همراه داشته. نقدهای موجود هم بیشتر فرامتن است، مثل انتقاد به صحبت های حاتمی کیا در اختتامیه و این که فیلم با بودجه دولتی ساخته شده و از تلویزیون پخش می شد، پس نیاز به سینما رفتن نیست!این هم نقد کسی که فیلم را دوست داشته و ایراداتی نیز به آن وارد کرده است: «فیلم اساسا مشکل فیلمنامه دارد. یک سوم انتهایی بی منطق است؛ واقعا چرا باید داعش پخش زنده راه بیندازد و دروغ بگوید تا بخواهد عملیات انتحاری انجام دهد؟»

لونه زنبور/بروز نیک نژاد

چه طور فیلمی است؟ از جمله کمدی هایی که مناسب اکران نوروز دانسته شد. «لونه زنبور» ایده مرکزی جذابی دارد اما کارگردان بخوبی از آن بهره نبرده است. ماجرای سرقت یک عتیقه و چال کردن آن در جایی که کمی بعد تبدیل به کلانتری می شود، سوژه بکری برای خلق موقعیت های کمدی است. در لحظاتی چنین اتفاقی می افتد اما آن قدر محکم و دامنه دارد نیست که «لونه زنبور» را تبدیل به یک فیلم کمدی موفق کند.

درباره اش چه گفته می شود؟ آن ها که انتظار یک فیلم سر حال دارند از «لونه زنبور» نومید شده اند. آن دسته که با موقعیت های معمولی همراه می شوند و سخت گیر نیستند ،فیلم را دوست دارند.ابتدا نظر مخاطبی که «لونه زنبور» را دوست نداشته،بخوانید:«واقعا وجه تمایزی بین فیلم های کمدی نمی شه قائل شد و خیلی تکراری و کلیشه ای شدن! ترکیب دو تا آدم احمق ،به دنبال گنج رفتن،استفاده از دیالوگ های قابل پیش بینی و ... بیش از حد تکراری و لوس نیست؟» این هم یک نظر موافق:«علاوه بر اینکه در خنداندن مخاطب موفق بود، نقد اجتماعی در چند دیالوگ فیلم هم دیده می شد. از انتظارم بالاتر بود و از دیدنش لذت بردم.»

فیلشاه/هادی محمدیان

چه طور فیلمی است؟ هادی محمدیان در ساخت انیمشین های سینمایی صاحب تبحر شده و به همراه تیمش توانسته است سطح کیفی انیمشین ایرانی را بالا ببرد. بعد از «شاهزاده روم» ، «فیلشاه» ثابت می کند می توان به انیمشین های وطنی امید داشت.

درباره اش چه گفته می شود؟ بیشتر نظرها در تمجید از کیفیت «فیلشاه» است. کاربران می گویند توقع نداشته اند با فیلمی با کیفیت روبرو شوند و همین غالفگیری یکی از عوامل تمجیدهای فراوان است. یکی از کاربران نوشته:« از لحاظ گرافیکی با کمی ارفاق می شه اون رو در حد انیمیشن های روز دنیا دید و اگه طرفدار انیمیشن هستید و یا کوکی دم دستتون دارید حتما به دیدین این انیمیشن برید.»

خرگیوش /مانی باغبانی

چه طور فیلمی است؟مدت ها در صف اکران بود تا بالاخره در ترکیب اکران نوروز 97 قرار گرفت. مانی باغبانی در اولین تجربه سینمایی خود، فیلمی خاص پسند ساخته است.«خرگیوش» بر سرخوشی چند کاراکتر بنا نهاده شده که برای فرار از غم و سختی های زندگی، به مخدر رو می آورند. موقعیت جفنگ کاراکترها و دغدغه های ناچیزشان و اشارات گاه به گاه درباره مسائل مهم روز، علاوه بر گرفتن خنده، نقدی است بر جامعه و روابط آدم ها. فیلم اما یکنواخت روایت می شود و موقعیت ها منطبق با سلیقه کمدی قاطبه مخاطبان نیست.

درباره اش چه گفته می شود؟ یکی از کاربران فیلم را بشدت دوست داشته و نوشته: « فوق العاده فیلم خوبیه.بویژه برای کسانی که کمدی ها و سریال های کمدی آمریکایی رو دیدن و دوس دارن.اولین بار هست در یه فیلم ایرانی چت-تاک به این خوبی بتصویر کشیده شده.» این هم نظر مخالف:« 45 دقیقه اول فیلم با دقت فیلم رو دنبال کردیم به انتظار اینکه قصه شروع بشه و بفهمیم هدف کارگردان دقیقا چی هست!! ولی متاسفانه هیچ اتفاق خاصی نیفتاد... یک مشت دیالوگ بی سر و ته که فقط می خواست ژست فلسفی و پرمفهوم بودن به فیلم بده!»

فِراری/علیرضا داودنژاد

چه طور فیلمی است؟ «فِراری»یکی از بهترین ساخته های علیرضا داوود نژاد و بدون اغراق یکی از بهترین فیلم های اکران نوروز. چرا نمی فروشد؟معادلات اکران پیچیده تر از آن است که بتوان در چند سطر به چرایی اش رسید. سازندگان نوع اکران را عامل اصلی نفروختند فیلم می دانند. هر چه هست فیلمی که محسن تنبانده را دارد تا الان دست کم باید دو میلیارد فروخته بود. او بخاطر «پایتخت 5» به روزهای اوج بازگشته است و از قضا بازی اش در «فراری» اصولی تر است از نظر جذابیت کم از نقی ندارد.

درباره اش چه گفته می شود؟ غالب كاربران از فیلم تعریف كرده اند و اكثر نقدهای منتشر شده درباره آن مثبت است. این یک مورد را بخوانید:« فراری پیش از شروع با ترکیب عواملش مخاطب را کنجکاو تماشا می کند، با تیتراژ و افتتاحیه به سرعت او را وارد داستان کرده و در لحظه لحظه فیلم او را با خود درگیر می کند. » کاربر دیگری اما عقیده دارد فیلم «فراری» قابل دفاع نیست:«متاسفانه فیلم حرف زیادی برای گفتن نداشت؛ داستان بدون فراز و فرود با ریتمی یکنواخت و بازی های متوسط.»

منابع: هفت صبح/ سلام سینما/ تبیان