تبیان، دستیار زندگی

از محله امامزاده یحیی چه می دانیم؟

محله پر رمز و راز تهران

تماشای شکوه معماری ایران در خانه های تاریخی برای هر گردشگری، جذاب و خاطره انگیز است. محله امامزاده یحیی با خانه ها و عمارت هایی که هرکدام دوره ای از تاریخ تهران را زنده می کنند،یکی از محورهای گردشگری تهران قدیم است؛محله ای برای سیاحت و زیارت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
امامزاده یحیی
تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اداری ایران تقریبا برای همه شناخته شده است اما تهران فارغ از مراکز اداری و تجاری خود،جاذبه های فرهنگی و تاریخی بیشماری دارد که برای علاقه مندان به میراث فرهنگی و گردشگری جذابیت فوق العاده ای دارد.

یکی از جاذبه های دیدنی تهران،بافت تاریخی و محلات قدیمی آن است که در مرکز شهر قرار گرفته است. مجموعه ای از بناهای تاریخی،میادین،کوچه و خیابان های خاطره انگیز و .... که گشت و گذار در آنها نه تنها اوقات فراغت هر گردشگری را پر می کند بلکه یادآور خاطرات قدیمی، زندگی سنتی و نوستالژی سال های قبل در آن از مقابل چشمان شما می گذرد.

محله امامزاده یحیی

یکی از محلات قدیمی و در عین حال دیدنی تهران محله امامزاده یحیی در قلب تهران بزرگ است.محله ای تاریخی که در روزگار گذشته محل زندگی بسیاری از بزرگان و صاحب منصبان بوده و خانه های اعیانی آن زبانزد عام و خاص بوده است.

در محله امامزاده یحیی درست مثل همه محلات تاریخی شهرهای ایران همه چیز پیدا می شود.از بناهاب مذهبی، مسجد و مدرسه، بازارچه، حمام و خانه های تاریخی، کوچه پس کوچه های پیچ در پیچ  با دیوارهای آجری و خشت و گلی قدیمی. خلاصه اینکه اگر دل تان هوس یک تهران گردی جانانه کرده، آن هم در هوای بهاری  تهران، این محله را به شما پیشنهاد می کنیم.

از کجا و چه جوری برویم؟

محله امامزاده یحیی در گذشته بخشی از محله بزرگ عودلاجان تهران بوده که از ناصر خسرو تا ری گسترده شده بود. امروزه این محله  شمال به خیابان امیرکبیر یا همان چراغ برق، از شرق به خیابان ری، جنوب به 15 خرداد و از غرب به خیابان شهید مصطفی خمینی و چهارراه مشهور سیروس می رسد.

برای رفتن به محله تاریخی امامزاده یحیی کار سختی پیش رو ندارید. وسایل حمل و نقل عمومی بهترین گزینه برای رسیدن به محله خانه های تاریخی است. می توانید در ایستگاه مترو بهارستان پیاده شوید و به سمت چهار راه سرچشمه بروید. کمی پیاده روی به سمت شرق، شما را به اولین خیابان ورودی به محله می رساند.

خانه قوام الدوله

برای شروع گردش در محله تاریخی امامزاده یحیی بهتر است از شمالی ترین گذر آن وارد محله شوید. از خیابان شهید علیرضا جاویدی که بین چهارراه سرچشمه و تونل امیرکبیر قرار گرفته است. در همان ابتدای خیابان پاساژ تجاری خلیج فارس خودنمایی می کند. نگران نباشید. قرار نیست وارد یک محله تجاری یا بازار شوید. کافی است چند قدم به جلو بروید تا به اولین خانه تاریخی از مجموعه خانه های قدیمی و سنتی محله برسید.

خانه قوام الدوله یا وثوق الدوله یکی از باشکوه ترین خانه های تاریخی تهران است که به میرزا محمد قوام الدوله آشتیانی از صاحب منصبان حکومت محمدشاه قاجار تعلق دارد. خانه ای با عمر بیش از یک و نیم قرن که تک تک آجرهای آن شاهد رویدادهای تاریخی بسیاری در گذر زمان بوده اند. خانه ای با اندرونی و بیرونی که متاسفانه بخشی از آن به علت تعریض خیابان از بین رفته است.

خانه قوام الدوله مثل همه خانه های قدیمی ایران، تزیینات معماری زیبایی دارد. مقرنس کاری و گچ بری های اسلیمی چشم هر بیننده ای را خیره می کند. این خانه هم اکنون محل استقرار کمیته ملی ایکوموس ایران است.

بفرمایید بازی

درست است که شما گشت و گذار در محله تاریخی امامزاده یحیی را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب کرده اید اما بد نیست بدانید که در همین محله خانه ای برای بازی، تفریح و سرگرمی وجود دارد که می توانید بخشی از گردش نیم روزه شما را شامل شود.

خانه دبیر الملک از وزرا و مستوفیان قاجاری در کوچه فخر الملک قرار داد که تبدیل به کانون فراغت شده است. خانه ای که در آن خبری از بازی های رایانه ای نیست و تنهای بازی های ملی و بومی ایران است که در آن اجرا می شود. نمایشگاه هایی از تولیدات فرهنگی و خلاصه هر چیزی که به تفریح و سرگرمی فکری  مربوط است در اینجا پیدا می شود. خانه دبیرالملک در کنار معماری و فضاهای سنتی یکی از مکان هایی است که می تواند لحظات خوبی را برای نوجوانان و جوانان و حتی میانسالان رقم بزند.

ضربان تاریخ مجلس در خانه موزه مدرس

اگر از بازی و سرگرمی فارغ شدید، در همان خیابان جاویدی به خانه آیت الله مدرس در بن بستی به همین نام  می رسید. شهید مدرس در زمان نمایندگی مجلس شورای ملی در این خانه زندگی می کرده است. خانه ای که پیش از آن در اختیار وزیر مختار فرانسه قرار داشته است.

خانه مدرس نمونه کاملی از خانه ایرانی است. خانه ای قاجاری با بخش های اندورنی و بیرونی که در هر قسمت از الگوهای معماری بهره برده است. اتاق های تابستانی و زمستانی با حیاط بزرگ مطبخ خانه اندرونی با اتاق های کوچک و در و پنجره های زیبا.

خانه مدرس این روزها تبدیل به موزه شده و شما می توانید بخشی از تاریخ معاصر و یادگارهای شهید مدرس را در آن ببینید. داخل مطبخ خانه قدیم آن هم شربت خانه ای است که مخصوصا در رزوهای گرم سال می تواند خنکای نوشیدنی های سنتی در کنار گلدان های زیبا را بر تن و جان شما بنشاند. خانه موزه مدرس یکی از لوکیشن های مناسب برای عکاسی است و شما می توانید همراه دوستان خود یادگاری های تصویری و جذابی از این خانه داشته باشید.

عمارت وزیر فرهنگِ تاجر

برای دیدن یکی دیگر از خانه های زیبای قاجاری که همه عناصر معماری و تزیینات یک خانه سنتی را دارد، لازم نیست راه دوری بروید.کافی است در همان کوچه مدرس،چند قدم جلوتر بروید تا مبهوت معماری زیبای خانه اولین وزیر فرهنگ رضاشاه شوید. عمارت نصیرالدوله متعلق به یکی از تاجران ثروتمند پایتخت بوده که بعدا در دولت رضاشاه به درجه وزارت فرهنگ رسید.

عمارت شاه نشین،ارسی های زیبا و منحصر به فرد، گچ بری ها و تزیینات سر ستون ها، آیینه کاری ها، بادگیر و حیاط از دیدنی های این خانه تاریخی است. بد نیست بدانید که خانه نصیر الدوله از اولین خانه  هایی بوده که در تهران قدیم، حمام خصوصی داشته است.

بعد از دیدن یک دو جین خانه تاریخی حالا وقت کمی استراحت و تجدید قواست. از انتهای خیابان جاویدی اگر به سمت شرق بروید، به دو بنای مذهبی خواهید رسید. یکی بقعه ابوالقاسم عزالدین یحیی از نوادگان امام چهارم شیعیان است و دیگری مسجد و مدرسه معمار باشی. بنای اصلی امامزاده در سال 1320 پس از ویرانی مجددا بازسازی شده است. کهن ترین درخت چنار پایتخت هم با قدمت بیش از 800 سال در جوار حیاط امامزاده قرار دارد.

کمی بالاتر از امامزاده به مسجد مدرسه معمار باشی می رسید. مدرسه ای با دیوارهای بلند آجری که الان محل درس و وعظ طلاب جوان است. احتمالا بعد از این همه گشت و گذار گرسنه هم شده باشید.کمی بالاتر میدان کوچکی به نام پسته بک قرار دارد که دو سوی آن بازارچه های کوچکی با خوردنی و نوشیدنی های رنگارنگ خودنمایی می کند.

اینجا همان گذری است که اسدالله خان در سریال معروف پدرسالار با کاسبان محل چاق سلامتی می کرد. اگر خسته نشده باشید، دیدن لوکیشن سریال خانه پدرسالار در چند کوچه بالاتر هم خالی از لطف نیست. خانه ای که شاهد ماجراهای فرزندان اسدالله خان بوده است.

حمام هم حمام های قدیم

محله ای را در تهران قدیم نمی توانید پیدا کنید که در آن حمام نباشد. حمامی کنار محل کسب و کار مشاغل قدیم و در نزدیکی مسجد مجله؛جایی برای نظافت تن بعد از یک روز کار سخت. حمام نواب که قدمت آن به دوران صفویه می رسد یادگار دختران شخصی مشهور به نواب است. این حمام حالا به عنوان بخشی از بناهای تاریخی محله مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد. اگر اهل سینما باشید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید بخشی از فیلم قیصر در این حمام فیلمبرداری شده است.

آب مصرفی حمام هم در گذشته از قنات معروف محله تامین می شده است. از حمام که خارج شوید و در خیابان به سمت شما محله حرکت کنید، دوباره به همان جایی خواهید رسید که در ابتدای ورود به محله قرار داشتید یعنی خیابان علیرضا جاوید یا گذر محمود وزیر.

گشت و گذار در محله امامزاده یحیی به همین جا ختم نمی شود. اگر قصد خرید داشته باشید از هر طرف که خارج شوید به بازار تهران دسترسی خواهید داشت. از شرق به بازار لوازم خانگی، از غرب به سرچشمه و راسته ماهی فروش ها و کیف و کفش و از جنوب به خیابان 15 خرداد که راسته لوازم قنادی و شیرینی پزی است.