تبیان، دستیار زندگی

علت خیانت مردان روشن شد

خیانت ارثی است یا ذاتی و یا...؟

خیانت بدترین دردی است که در زندگی زناشویی هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد.گاهی شنیده می شود که برخی می گویند :خیانت مردان بی علت نیست ؛حتما زن در زندگی زناشویی کوتاهی کرده که مرد کارش به خیانت کشیده است! اما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خیانت، زندگی زناشویی، همسر، طلاق، ارث، آموزش جنسی، مهارت های زندگی ف خانواده ایرانیف عشاق موفق
ترس خیانت در وجود تمام زنان وجود دارد که نکند روزی پای نفر سومی در زندگیشان پیدا شود اما سوال اینجاست که آیا می توان این ترس را با شناخت همسر از بین برد ؟ راهی برای شناسایی خیانت همسران وجود دارد ؟ و اینکه چرا برخی از مردان به همسران‌شان خیانت می‌کنند؟

مشکلات جنسی بین همسران تنها دلیل خیانت نیست
می‌گویند 70 درصد طلاق‌ها به‌خاطر مشكلاتی اتفاق می افتد كه در رابطه زناشویی وجود دارد. اما بررسی‌هایی كه در مورد خیانت مردهای متاهل به همسرشان انجام شده، برخلاف تصور رایج، نشان می‌دهد فقط مشكلات جنسی دلیل خیانت نیست. از نظر محققان، شاید رابطه‌ای به دلیل این مشكلات به بن‌بست برسد و به جدایی ختم شود اما تنها 8 درصد آقایان به‌خاطر كمبود‌های جنسی خیانت می‌كنند. این پژوهشگران می‌گویند محرك اصلی مردهای خیانتكار، نیازهای عاطفی است. با توجه به آمارهایی كه از دل این بررسی‌ها استخراج شده است، 84درصد مردها نارضایتی عاطفی را به‌عنوان دلیل خیانت كردن معرفی می‌كنند و می‌گویند شریك زندگی‌شان نمی‌تواند احساس خوبی راكه به آن نیازمند هستند در آنها ایجاد كند.

ذاتا خائن است؟
عواملی در بحث خیانت زوجین وجود دارد؛ در اولین عامل که فراوانی زیادی هم ندارد و در برخی افراد دیده می‌شود، فرد به‌دلیل مشکلات شخصیتی، اخلاقی، جنسی و... به همسر خود خیانت می‌کند. در‌واقع این عامل از قبل در وجود فرد هست و فرقی نمی‌کند که همسر او چه کسی یا شرایط زندگی او چطور باشد، او به هر حال خیانت می‌کند. در حقیقت چیزی که در لفظ عامیانه گفته می‌شود که فردی ذاتا خیانتکار است، اشاره به همین موضوع دارد، اما باید گفت هیچ کس ذات بد و خیانتکاری ندارد بلکه اختلالاتی وجود دارد که فرد را به خیانت می‌کشاند. 

آیا خیانت ارثی است؟
آیا خیانت ارثی است و می‌توان در ژنتیک فرد آن را پیدا کرد؟ این سؤالی است که گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی نیویورک از خود پرسیدند و برای یافتن پاسخ خود دست به آزمایش زدند. آنها ۱۸۱ فرد جوان را از نظر سابقه رفتارهای زنـاشویی و مصرف الکل و قمار و دیگر رفتارهای ناهنجارمورد مطالعه قرار دادند. سپس DNA آنها  را تحت بررسی قرار دادند.

آنها به این نتیجه رسیدند که ظاهرا این ژن با رفتارهای مورد نظر رابطه دارد و رفتارهای لذت‌جویانه فرد را کنترل می‌کند. حالا اگر در ژن تغییری صورت گیرد که ما آن را 7R+ می‌نامیم، فرد بیشتر به دنبال مصرف الکل یا قمار یا داشتن رابطه‌های متعدد با افراد مختلف خواهد رفت. طبق این تحقیق، ۵0‌درصد افراد دارای ژن 7R+ چنین رفتارهایی از خود بروز می‌دهند، در حالی‌که تنها ۲۲درصد افراد فاقد این ژن ممکن است چنین رفتارهایی نشان دهند. البته محققان تاکید کرده‌اند این نتایج به هیچ‌وجه یک رابطه علت- معلولی مستقیم را نشان نمی‌دهد بلکه می‌تواند مطرح‌کننده وجود یک ارتباط ژنی با برخی رفتارهای اینچنینی باشد.

مردان خیانتکار از اشتباه شان آگاهند
درحالی‌ كه اغلب خانم‌ها تصور می‌كنند مردهای خیانتكار به هیچ چیز پایبند نیستند و به قول خودشان با «پر‌رویی» سراغ زن دیگری می‌روند، پژوهش‌ها حاكی از آن است كه 66 درصد مردها وقتی خیانت می‌كنند احساس گناه می‌كنند. پیش از این هم محققان ثابت كرده بودند كه خیانت، قلب مردها را ضعیف می‌كند و باعث می‌شود مردهای خیانتكار بیشتر در معرض مشكلات قلبی و مرگ ناشی از آنها قرار بگیرند. البته پژوهشگران می‌گویند این احساس گناه مردها را از خیانت منصرف نمی‌كند و انگیزه وفادار ماندن به شریك زندگی‌شان را در آنها افزایش نمی دهد. به همین دلیل از نظر محققان حتی اگر شوهرتان پشیمان شد، احساس گناه كرد و قسم خورد كه دیگر به شما خیانت نمی‌كند، نباید حرفش را جدی بگیرید؛ چراكه پشیمانی برای وفادار ماندن كافی نیست.

رفتار با همسر خیانتکار
در برخورد با همسر خیانتکار پیش از هر چیز رفتن سراغ یک مشاور زبده ضروری است چراکه پیش از هر چیز باید علل این اتفاق روشن شود. اینکه چرا همسرمان سراغ فرد دیگری رفته دلایلی دارد که با کندوکاو در رفتارها و عملکرد شما در زندگی مشترک مشخص خواهد شد. همسرانی در روابط خود بی‌بند و بار و بیمار هستند که مسائل جبران‌ناپذیری را در زندگی‌شان رقم می‌زنند، به‌خصوص در برخورد با همسر بیمار پزشکانی هستند که با هورمون‌تراپی مشکلات فعالیت بیش از حد هورمون‌ها را برطرف می‌كنند خانم‌ها باید دلایل این اتفاقات را بررسی کنند، علت این رفتار را بیابند و نگاهی به رفتار و عملکردهای خودشان در زندگی مشترک داشته باشند و از تصمیم‌گیری‌های عجولانه بپرهیزند. بیشتر افراد وقتی با این وضع روبه‌رو می‌شوند فورا از طلاق حرف می‌زنند. بهترین کار این است كه بعد از ماجرا، سراغ مشاور بروند و مسائل را حل کنند و یک بازنگری در رابطه‌شان داشته باشند. با همه این موارد اگر دیدید شرایط زندگی فعلی‌تان سخت است، در نظر بگیرید اگر جدا شوید آیا شرایط بهتر می‌شود یا بدتر.

چطور از خیانت پیشگیری کنیم؟
مسلما می‌توان از خیانت پیشگیری کرد که بخشی از آن به آموزش مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج مربوط است. زن و مرد باید قبل از ازدواج و در کنار آزمایش‌های مختلف که برای خون و ژنتیک و... انجام می‌دهند و آموزش جنسی دریافت می‌کنند، مهارت‌های ارتباطی را هم آموزش بگیرند. زن و مرد باید بیاموزند که مشکلات خود را حل کنند، نه اینکه آن را رها کرده و به‌دنبال فرد دیگری بگردند. باید مهارت‌های همدلی، صحبت کردن، ابراز احساسات و... را آموخت تا زندگی زناشویی موفقی شکل بگیرد. کسانی هم که اختلالات شخصیتی و اخلاقی دارند و به سمت خیانت کشیده می‌شوند باید حتما تحت درمان روانشناختی قرار گرفته و مشکل خود را حل کنند.


منابع : برترین ها / دکتر سلام / مجله سیب سبز 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.