تبیان، دستیار زندگی

جشنواره جهانی فجر امروز آغاز می شود

بفرمایید فیلم

امروز سی و ششمین دوره جشنواره جهانی فجر برگزار می شود. از این جشنواره چه می دانیم؟ چه اتفاقاتی قرار است در آن بیفتد؟ چطور بلیت تهیه کنیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
درساژ
از چهار سال پیش بخش بین الملل از بخش داخلی جشنواره فجر جدا شد و حالا به شکل مجزا برگزار می شود. از امروز جشنواره در پردیس ملت و سینما فلسطین شروع می شود و به مدت یک هفته ادامه دارد. نکته ویژه این دوره، حضور چند چهره شاخص خارجی و نیز نمایش فیلم هایی است که علاقمندان سینمای ایران منتظرش بوده اند.  


چگونگی تهیه بلیت

پیش از همه لازم است به آن دسته از کسانی که علاقمند به تماشای فیلم هستند،یادآوری کنیم که باید وارد سایت سینماتیکت یا سایت جشنواره شوید و در قسمت تعبیه شده بلیت فیلم مورد نظر را بخرید. قیمت بلیت هر فیلم 10 هزار تومان است ولی اعضای باشگاه از تخفیف۵۰ درصدی برخوردارند. بعد از خرید یک کد رهگیری دریافت می کنید و با حضور در سینمای مورد نظر(پردیس چارسو و سینما فلسطین) با وارد کردن آن، بلیت چاپ شده در اختیارتان قرار می گیرد.

فیلم های ایرانی کدام اند؟

در جشنواره امسال سهم فیلم های جدید ایرانی زیاد است که برخی برای نخستین بار است رونمایی می شوند. از آن سو چند فیلم شاخص که در جشنواره ملی به نمایش درآمدند،در جشنواره جهانی نیز حضور دارند. از جمله این فیلم ها می توان به «تنگه ابوقریب»بهرام توكلی و«سرو زیر آب» محمد علی باشه آهنگر اشاره كرد.

آن سوی ابرها / مجید مجیدی

بازیگران: ایشان خاطر، مالاویکا موهانان، گاوتام قوس، جی‌وی شاردا، دوانی راجش

مجیدی «آن سوی ابرها» را در هند ساخت كه قرار بود اسفند سال پیش اكران شود ولی به تاخیر افتاد. امیر و تارا خواهر برادری هستند که پدر و مادرشان را از دست دادند و دور از یکدیگر زندگی می‌ کنند. امیر در جریان جابجایی مواد مخدر و تعقیب نیروهای پلیس با خواهرش رو‌به‌رو می شود. این اتفاق دوباره آن دو را کنار یکدیگر قرار می دهد. زمانی زیادی از کنار هم بودن آن دو نمی گذرد که تارا برای دفاع از خودش در مقابل مردی که قصد آزارش را داشته با او درگیر می شود و نتیجه این درگیری رفتن او به زندان است. امیر تمام تلاش خود را برای آزادی خواهرش می کند.

مارموز/ كمال تبریزی

بازیگران: حامد بهداد، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، آزاده صمدی

بنظر می رسد كمال تبریزی یكی دیگر از فیلم های جنجالی اش را ساخته. «مارموز» كه ابتدا «خودسر» نام داشت، تمی سیاسی – اجتماعی دارد و به طور مشخص با اتفاقات اخیر كشورمان شوخی كرده است. فیلم داستان شخصی به نام قدرت‌الله صمدی است در آرزوی رسیدن به قدرت دست به كارهای زیادی می زند.

یه وا/ آناهید آباد

بازیگران: نارینه گریگوریان، شانت هوانیسیان، سرگی توماسیان، ورژ کاسونی و ...

«یه وا» نخستین ساخته آناهید آباد است كه در كشور  ارمنستان فیلمبرداری شده. بنیاد فارابی در تولید این فیلم مشاركت داشته و «یه وا» محصول مشترك محسوب می شود. آناهید آباد سال ها به عنوان دستیار كارگردان و برنامه ریز فعالیت كرده و در نخستین ساخته خود داستان زنی را محور قرار داده که به اتهام قتل همسرش تحت پیگرد قانونی است برای حفاظت از دخترش فرار را پیشه کرده به محل دوردستی پناه می برد و به ناچار در محل جدید مجبور به مقابله با مسایل و دشواری ها می شود. این فیلم در جشنواره های زیادی با استقبال مواجه شده و سال پیش از سوی ارمنستان به آكادمی اسكار معرفی شد.

آستیگمات/ مجیدرضا مصطفوی

بازیگران: محسن کیایی، مهتاب نصیرپور، هادی حجازی فر، حسین پاکدل، سیامک صفری، باران کوثری، نیکی کریمی و بهنوش بختیاری

«آستیگمات» دومین فیلم مصطفوی بعد از «انارهای نارس» است. داستان آن درباره مردی است كه بعد از جدایی چند ساله از خانواده برگشته و می خواهد خانه اش را از زن و پسر و عروس و نوه اش پس بگیرد. پسرش که در زیرزمین خانه زالو پرورش می دهد و می خواهد از این راه ثروتی بهم بزند، سعی می کند زن و مرد را آشتی دهد تا در خانه بمانند اما مادرش می خواهد با مردی دیگر ازدواج کند.

هت‌تریک/ رامتین لوافی

بازیگران: صابر ابر، همایون ارشادی، ماهور الوند، پریناز ایزدیار، امیر جدیدی

«هت تریك» سومین ساخته رامتین لوافی پور است كه سال پیش متقاضی حضور در جشنواره ملی فجر بود ولی هیات داوران آن را رد كرد. كارگردان «هت تریك» هم اعتراض نرمی به این اتفاق داشت. رامتین لوافی پور در ساخته های قبلی اش(آرام باش و تا هفت بشمار وبرلین منفی هفت) نشان داده كارش را بلد است.

درساژ/ پویا بادکوبه

بازیگران: نگار مقدم، علی مصفا، شبنم مقدمی، یسنا میرطهماسب، به‌آفرید غفاریان، هوشنگ توکل، باسط رضایی

بادكوبه سال پیش اولین فیلم خود یعنی «درساژ» را كارگردانی كرد كه این فیلم نیز از حضور در مسابقه محروم ماند. در عوض،‌در بخش نسل جشنواره برلین به نمایش درآمد و مورد تحسین قرار گرفت. داستان فیلم درباره گلسا دختری 16 ساله است که به همراه خانواده‌اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می‌کند. او بیشتر اوقات خود را با گروهی از دوستانش می‌گذراند. یک روز آنها تصمیم می‌گیرند تا دست به اقدامی هیجان‌انگیز بزنند؛ اقدامی که پیامدهای غیرمنتظره‌ای در پی دارد...  

راه رفتن روی سیم / احمد رضا معتمدی

بازیگران: احمد مهرانفر، حامد کمیلی، اندیشه فولادوند، هومن برق‌نورد

احمد رضا معتمدی «راه رفتن روی سیم» را سال 95 ساخت و برای حضور در جشنواره فجر فرم پر كرد. این فیلم كه آن زمان «بوف كور» نام داشت، توسط هیات انتخاب پذیرفته نشد و قرار بود سال پیش اكران شود. حالا اما در جشنواره حضور دارد و داستان آن درباره یک گروه موسیقی زیرزمینی است که رویای برگذاری كنسرت در خارج از ایران دارند.

دیگر فیلم ها

بهروز غریب پور بعد از سال ها پشت دوربین ایستاد كه حاصلش شد«اردک‌لی».«گرگ بازی» عباس نظام‌دوست از فیلم های پربازیگر جشنواره است:علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان و ...در میان فیلم ها نام یك كارگردان زن هم دیده می شود:«پاسیو» مریم بحرالعلومی.«هندی و هرمز» عباس امینی و «شرم بودا» مرتضی آتش زمزم دیگر فیلم هایی هستند كه برای نخستن بار رونمایی می شوند.


مروری سینمای ایتالیا
امسال نوبت گرجستان و ایتالیا است تا برخی فیلم های این دو کشور در جشنوراه اکران شوند. سهم ایتالیا هفت فیلم است که در بخش «مروری بر سینمای ایتالیا» روی پرده می روند. فیلم‌های حاضر در این بخش عبارتند از «تیتو کوچولو و موجودات فضایی» ساخته پائولا لیویا راندی، «جبر لاپلاسی» ساخته جیوردانو جیولیوی، «قانون این است» ساخته سالواتوره فیکارا و پیکونه، «چامبرا» ساخته جوناس کارپینیانو، «نظم امور» ساخته آندره آ سگره، «جایی که سایه‌ها فرو می‌افتد» ساخته ولنتینا پِدچینی و «تعادل» به کارگردانی وینچنزو مارا.

مروری بر سینمای گرجستان

از سینمای گرجستان چه می دانیم؟ این امکان را جشنواره فراهم کرده و قرار است پنج فیلم در بخش «مروری بر سینمای گرجستان» به نمایش در بیاید. اگر مشتاق آشنایی با سینمای گرجستان هستید اسم فیلم«دده»، «خانه دیگران»، «خیبولا»، «لوکا» و «مادر مخوف» را به ذهن بسپارید.

کلاسیک بازها بشتابید

در جشنواره امسال به سیاق دوره های پیش چند فیلم کلاسیک ترمیم شده است و به نمایش در می آیند.

امیرکبیر:زنده یاد علی حاتمی سریال مهم در كارنامه دارد به نام «سلطان صاحبقران». این سریال سال 1354 روی آنتن رفت و نسخه اصلی آن به سختی در بازار پیدا می شود كه خیلی هم بی كیفیت است.در جشنواره امسال نسخه ای سینمایی از این سریال با نام«امیركبیر» تدوین و ترمیم شده كه ناصر ملك مطیعی بازیگر اصلی آن است.‫جمشید مشایخی،پرویز فنی‌زاده، زهرا حاتمی، ایرن زازیانس، جهانگیر فروهر، سعید پورصمیمی و مرتضی احمدی دیگر بازیگران«امیر كبیر» هستند.

مستند اربعین: دیگر كارگردان سرشناس كشورمان هم در جشنواره امسال سهم دارد. مستند «اربعین» از ساخته های تحسین شده ناصر تقوایی است كه بازسازی شده و به نمایش در می آید. در این مستند تصاویر نابی از یک مراسم اربعین در مسجد دهدشتی های بوشهر به تصویر كشیده شده است.

یا ضامن آهو: پرویز كیمیاوی كارگردان نام آشنایی برای پی گیران سینما است. مستند «یا ضامن آهو»ی او نیز بازسازی شده و در جشنواره حضور دارد. فیلم روایتی جذاب از زائران اما رضا (ع) است.

بازمانده:‌ به خاطر تعدد پخش «بازمانده» از تلویزیون، خیلی ها فیلم زنده یاد سیف الله داد را دیده اند. این فیلم ترمیم شده و در جشنواره روی پرده می رود. طبیعی است كه تماشای «بازمانده» روی پرده عریض سینما لطف دیگری دارد.

فیلم های خارجی: علاوه بر این 7 فیلم خارجی مرمت شده و در بخش«بازسازی کلاسیک‌ها» به نمایش در می آیند:«نشانی از ذن»،«دروازه جهنم»،«ظهور و سقوط یک شرکت کوچک فیلمسازی»،«قاتل تزار»،«پیک نیک در هنگینگ راک»،«آدلا هنوز شام نخورده» و «نسل» ساخته آندری وایدا.