تبیان، دستیار زندگی

خانه را چگونه در طول سال تمیز نگه داریم؟

تقویم پاکیزگی خانه در 12 ماه

یکی از آرزوهای زنان این است که همیشه خانه ای تمیز و مرتب داشته باشند. اما به دلایل مختلف، خستگی، بی حوصلگی، مهمانی و ... خانه بهم ریخته و نامرتب است. برای آنکه در طول سال منزلی مرتب و تمیز داشته باشید ما را در این مقاله همراهی کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نظافت خانه

زنان تازه خستگی روزهای پر استرس و پر تلاطم خانه تکانی را پشت سر گذاشتند. در چند روز پایانی سال هیچ نقطه ای از خانه از دست جارو و گردگیری در امان نمانده بود. اما حالا با گذشت یک ماه از شروع سال، وقتی به گوشه و کنار خانه نگاه می کنند انگار چند ماهی است که هیچ جا تمیز نشده است.

هر چیزی جایی دارد
مسلما در هر خانه ای، هر چقدر هم که کوچک و کم جا باشد، هر یک از اشیا و لوازم جای مخصوصی برای خودش دارد؛ لباس ها، وسایل آشپزخانه، لوازم کار و درس بچه ها، کتاب ها، اشیای تزئینی و ... هر یک باید سر جای خودش قرار بگیرد.

بعضی وقت ها، بخصوص زمانی که عجله داریم یا روزهایی که خیلی حال و حوصله جمع و جور کردن خانه را نداریم، اسباب و لوازم را در نزدیک ترین جای ممکن می گذاریم و دنبال کارهای دیگر می رویم. شاید همان روز یا همان لحظه از این کار حس خوبی داشته باشیم اما مطمئنا پس از گذشت چند ساعت یا چند روز، باید منتظر خانه ای به هم ریخته باشیم که هر یک از اسبابش در گوشه ای افتاده و خاک می خورد.

پس اگر نمی خواهید خانه تان نظم و ترتیبش را از دست بدهد و اگر دوست دارید همیشه همه چیز در جای خودش باشد، هیچ وقت و به هیچ بهانه ای اسباب خانه تان را جابه جا نکنید. خستگی، عجله، بی حوصلگی و هیچ موضوع دیگری هم نباید بهانه ای شود برای بی نظمی و به هم ریختگی!


تقویم تمیزی برای 12 ماه
برای تمیز نگه‌داشتن خانه بهتر است در کل سال از نظمی خاص پیروی کنید. تمیز نگه‌داشتن مداوم خانه کار راحتی نیست؛ اما داشتن یک خانۀ تمیز مساوی داشتن یک خانۀ شاد است. برای آنکه زحمت هایتان را بی اثر نبینید، یک تقویم برای 12 ماه تان در سال داشته باشید. برای مرتب کردن بخش‌های مختلف خانه برنامه‌ریزی و از بالاترین نقطه در خانه کارتان را شروع کنید و به ترتیب به پایین‌ترین آن برسید. فراموش نکنید باید هر قسمتی را به طور کامل مرتب کنید و تمیزکاری را نیمه کاره رها نکنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید هیچ فضایی در خانه وجود ندارد که آلودگی‌ها در آن جا خوش کرده باشند.

فروردین
به تازگی از گردگیری و خانه‌تکانی عید راحت شده‌اید. اما برای سال آینده نیازمندی‌های خانه را به صورت یک فهرست درآورید و در طول سال شروع به تکمیل آن کنید تا در ماه آخر سال  با کوهی از کارهای عقب مانده و انجام شده مواجه نشوید.

اردیبهشت
قسمت هایی را که روی آن ها سریعا گرد و غبار می نشیند را مشخص کنید. نقاطی مانند لامپ ها، پرده ها، قفسه ها، قاب ها، پرده ها، تابلوها و جاهایی که احتمال دارد در گردگیری از آن ها چشم پوشی شود، می توانید در هر روز از اردیبهشت یکی از نقاطی که از چشم ها دور هستند را تمیز کنید.

خرداد
در این ماه صبح‌ها هوا روشن‌تر و روزها طولانی‌تر است؛ بنابراین زمان خوبی برای رسیدگی به پنجره‌هاست. تابش آفتاب باعث می شود که حتی کوچک‌ترین لکه‌ها و کثیفی‌های پنجره‌ها به خوبی نمایان شوند. در دو ماه اول سال به علت بارش های باران بهاری ممکن است تمام زحمات شما بر باد برود از این رو اجازه دهید که ابتدا شرایط جوی مساعد شود آنگاه مجددا شیشه های خود را تمیز کنید.
تیر
حالا که بچه‌ها در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، لباس‌ها و اسباب بازی‌ها، کتاب های درسی و لوازم التحریر آنان را دسته‌بندی و ساماندهی کنید.

مرداد
فضای بیرونی خانه را تمیز کنید. مثلاً پارکینگ را سروسامان دهید و نظافت کنید، جدول و راه فاضلاب را تمیز کنید و در باغچه گل بکارید.

شهریور
حالا تقریباً نیمی از سال را پشت سر گذاشته‌ایم. برای داشتن یک خانۀ تمیز و از بین بردن گرد و خاک نشسته بر مبل‌ها، تشک‌ها و کوسن از بخارشو استفاده کنید، .

مهر
پس از گذشت فصل تابستان و گشت وگذارهای تابستانی، کفپوش‌ها و فرش‌ها حسابی کثیف و خاکی شده‌اند، نیازمند یک نظافت درست و حسابی هستند.

آبان
با طولانی‌تر شدن شب‌ها، بهتر است که پردۀ همۀ اتاق‌ها را بشویید تا در پاییز و زمستان تمیز باشند و در خانه احساس راحتی کنید.

آذر
اگر احساس می کنید که دیوارهایتان نیاز به یک ترمیمو تغییر اساسی مثل نقاشی یا کاغذ دیواری دارد، بهتر است در این ماه به آنها رسیدیگی کنید.

دی
فضای زیر تخت، مبل، کمد و کابینت را هدف قرار دهید. مطمئن شوید زیر، پشت و اطراف هر قسمتی در خانه کاملاً تمیز و مرتب شده است.

بهمن
برای داشتن یک خانۀ تمیز در سال‌نو، لوازم آشپزخانۀ خود را برای عید نوروز آماده کنید. به یاد داشته باشید که علاوه بر تمیز کردن سطوح آشپزخانه، یخچال و فریزر، ماشین‌لباسشویی، ماشین‌ظرفشویی و اجاق گاز هم باید کاملأ تمیز شوند.

اسفند
اکنون یک سال بر اساس تقویم نظافت در خانه پیش رفته اید، و در هر ماه یک نقطه از خانه را مورد هدف قرار داده اید، دیگر نیازی ندارید که در چند روز به صورت فشرده همه کارهایی که در طول یک سال باید انجام می دادید را با سرعت انجام دهید. در این ماه می توانید سرویس بهداشتی و حمام را ضدعفونی کنید و دیگر کاری برای نظافت باقی نمی ماند.


منابع: ازمن بپرس، پرشین پرشیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.