تبیان، دستیار زندگی

هدف به مثابه روح زندگی

هدف شما از زندگی چیست؟ + فیلم

هدف، غایت، فرجام و آرمانی كه اسلام برای بشر تصویر كرده است، فقط خداست و بس. آدمی با جدا شدن از اصل و حقیقت خویش كه همان «روح خدا» است، دوباره به سوی خداوند در حركت است و در واقع تمامی جهان به سوی آن هدف در سیلان و جریانند و ما چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم رو به سوی آن هدف و غایت داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
هدف

گرچه دنیا روز به روز مدرن تر و پیشرفته تر و جایی با رفاه بیشتر برای زندگی می شود، اما از سویی آدم ها هم روز به روز بی هدف تر و بالتبع بی انگیزه تر می شوند.
در حقیقت یکی از چالش های عصر حاضر بحران معنا و هدفگذاری در زندگی است.

اهمیت هدف در زندگی

داشتن هدف در زندگی از لوازم اصلی حیات سعادتمندانه و معنادار است . انسان زمانی امنیت خاطر و آرامش دارد که افق روشنی برای آینده خود ترسیم کند و با انگیزه و رضایت درونی برای رسیدن به آنچه در آن افق مد نظر دارد، تلاش کند . بدترین حالت برای آدمی، زمانی است که احساس سرگردانی کند و بلاتکلیف بماند .
هدف ها مقصدند و زندگی مسیر. تا مقصد معین نباشد، مسیر معنا ندارد. بی هدف بودن، ما را دچار روزمرگی می کند. داشتن هدف تو را از تقلید کورکورانه و از گم شدن در راهی که مقصود ما نیست، باز می دارد. بدانید که هدف ها هستند که مسیر و مقصد زندگی را تعیین و روشن می کنند و به انسان اعتماد به نفس، انگیزه و عشق به زندگی می دهند.

 


هدف زندگی از نگاه دین

هدف، غایت، فرجام و آرمانی كه اسلام برای بشر تصویر كرده است، فقط خداست و بس. آدمی با جدا شدن از اصل و حقیقت خویش كه همان «روح خدا» است، دوباره به سوی خداوند در حركت است و در واقع تمامی جهان به سوی آن هدف در سیلان و جریانند و ما چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم رو به سوی آن هدف و غایت داریم. هدفی كه ماوراء زندگی و عالم مادی بلكه محیط بر عوالم بالاتر، برتر و دیگر است. «إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»، (بقره/ 156). بنابراین، هدف از زیستن آدمی در این دنیا، بازگشت مختارانه و آزادانه اوست به اصل خویش؛ و این عبارت است از حركت و صعود و بازگشت به سوی خداوند.
به بیان دیگر، انسان باید تلاش كند تا به حقیقت اصلی خود نائل شده، در موطن حقیقی یعنی قرب حضرت حق فایز گردد.

دین، برنامه رسیدن به هدف

حالا معلوم شد سیر جهان به سمت کامل ترین وجود عالم یعنی خداوند است، این سوال مطرح می شود که راه به کمال رسیدن کدام است؟ در حقیقت باید پرسید راه منحرف نشدن از این سیر تکاملی کدام راه است؟
انسان یک عمر دنیایی غیرقابل برگشت دارد و هم با یک جهان ابدی دیگر (آخرت) روبرو است. بنابر این نمی تواند هر روز راهی را تجربه کند، بلکه باید از همان ابتدای زندگی، یک تابلوی روشن و اطمینان بخشی را پیش رو داشته باشد تا راه زندگی مطلوب و سعادت حقیقی، بدون دغدغه طی شود این راه همان «دین» است که با لطف خداوند و کمک پیامبران راستین و اولیای معصومش فراهم شده است.

حرف آخر

اول اینکه دنیای بی هدف، دنیای آشفتگی و افسردگی و کسالت است. دوم اینکه باید هرچه هدف متعالی تر باشد زندگی نیز معنا دار تر خواهد بود. سوم اینکه موجودی زیبا تر و با کمالات تر از خداوند وجود ندارد که بخواهد به عنوان عالی ترین هدف معرفی شود. و در نهایت اینکه راه مطمئن برای رسیدن به این موجود متعالی، و هم رنگ او شدن، دین و تعالیم پیامبران است.


منابع:
سایت حوزه
پرسمان دانشجویی
راسخون
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.