تبیان، دستیار زندگی
در سال های اخیر، اگر چه در رسانه‌ها تبلیغات زیادی علیه مصرف سیگار پخش شده، ولی به تازگی سنگاپور زمان پخش یك پیام تلویزیونی درباره ی مبارزه با سیگار را به دلیل نگرانی‌های عموم در رابطه با نامناسب بودن آن برای كودكان تغییر داده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیام مشمئزكننده برای سیگاری ها

ترك سیگار سخت است ولی ترك نكردن آن به مراتب سخت‌تر است.

نشان دادن بیماری روی پاکت سیگار

در سال های اخیر، اگر چه در رسانه‌ها تبلیغات زیادی علیه مصرف سیگار پخش شده، ولی به تازگی سنگاپور زمان پخش یك پیام تلویزیونی درباره ی مبارزه با سیگار را به دلیل نگرانی‌های عموم در رابطه با نامناسب بودن آن برای كودكان تغییر داده است.

پس از آنكه آمارها نشان دادند كه این پیام ها در كودكان منجر به ترس و آشفتگی می‌شود، كمیته آگهی‌های تبلیغاتی سلامت سنگاپور (اچ.پی.بی) اعلام كرد این پیام تنها پس از ساعت 8 شب كه تعداد بینندگان خردسال كمتر از سایر اوقات است، پخش خواهد شد.

رئیس این كمیته در این رابطه اظهار داشت: اچ پی بی این آگهی تبلیغاتی را بازبینی كرده تا كمترین خطری متوجه كودكان نشود. وی می‌افزاید: این آگهی همچنین بین برنامه‌های خانوادگی پخش نخواهد شد.

این پیام تلویزیونی با نمای نزدیك دهان یك زن مبتلا به سرطان دهان آغاز می‌شود. روی لب های این زن زخم های دلخراشی دیده می‌شود و دندان های فاسد و پوسیده او كاملا نمایان است.

این زن در این آگهی تبلیغاتی می‌گوید: سیگار كشیدن سبب ابتلا به سرطان دهان می‌شود. وی در ادامه می‌گوید: «ترك سیگار سخت است، ولی ترك نكردن آن به مراتب سخت‌تر است.»

این پیام بخشی از برنامه‌های تبلیغاتی علیه سیگار در رسانه‌های سنگاپور است. جالب است بدانید روی بسته‌های سیگار در سنگاپور در حال حاضر عكس‌ افراد مبتلا به بیماری‌های ناشی از سیگار همه‌ جا دیده می‌شود.

در واقع بسیاری از كشورها، كارخانه‌های تولیدكننده سیگار را مجبور می‌كنند كه روی پاكت‌های سیگار هشدارهای لازم را درباره اثرات مخرب و در اصل مرگبار آن به مصرف كننده اخطار دهند.

به تعویق انداختن زمان پخش این پیام تبلیغاتی در حالی بود كه در نخستین روز دسامبر سال 2007 کارخانه‌های سیگار و تنباکو ‌سازی در بلژیک موظف شدند عکس‌های ترسناکی از مشکلات سیگار را روی پاکت‌های خود چاپ کنند. بر اساس این دستورالعمل تمامی سازندگان سیگار تا نخستین روز دسامبر 2007 زمان داشتند که پاکت‌های سیگار خود را با عکس های «شوک‌آور» از اثرات زیان بار تنباکو چاپ نمایند.

وزیر بهداشت بلژیک گفت که این عکس ها باعث می‌شوند تا مردم کمتر سیگار بکشند و دید بهتری نسبت به زیان های سیگار داشته باشند. اما آیا واقعا چنین اتفاقی خواهد افتاد؟

مسلما همانگونه كه انتظار می‌رود كارخانه‌های تولید ‌كننده سیگار و بخصوص رسانه‌ها به علت داشتن مخاطبان بسیار، نقش تعیین‌كننده‌ای در كاهش مصرف محصولات دخانیات داشته باشند، ولی نباید نادیده گرفت كه تبلیغاتی كه به سوء مصرف این مواد اشاره دارند مسلما باید به گونه‌ای باشند كه مخاطبان را به سوی خود جذب كنند.

هر چند آثار سوء مصرف سیگار را نمی‌توان نادیده گرفت، ولی به نظر می‌رسد پخش تصاویر دل خراش و دردناك برای نشان دادن آثار منفی سیگار، شاید تنها سبب امتناع مخاطبان از دیدن این تصاویر شود.

سمیه شرافتی

*مطالب مرتبط:

سیگار و سینما؛ سانسور برای سلامت

وقتی سیگاركشیدن تفریح می‌شود

طعم‌ غذا در ترک سیگار موثر است

افزایش خطر نابینایی با سیگار

مواد غذایی مفید برای ترک سیگار 

رانندگان سیگاری جریمه می‌شوند

پایان اداهای روشنفکرانه در کافه ها 

سیگار کشیدن اجباری 

چاقی و سیگار در بروز ناتوانی جنسی موثرند

چرا بعضى ها بیشتر سیگار مى كشند؟

شما را به جان مادرتان، به این 22 دلیل سیگار نکشید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.