سایپا كه مى دانست اختیار قهرمانى را در دستان خود دارد و مى تواند با پیروزى خانگى مقابل مس كرمان جام قهرمانى ششمین دوره لیگ برتر را بالاى سر ببرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایپا قهرمان ایران شد

سایپا قهرمان لیگ ششم

ورزشگاه: انقلاب كرج

 گل ها: احمد مؤمن زاده 13  و على دایى 72

مس كرمان: صفر

داور: محمود رفیعى

كمك ها: حسین نجاتى و محسن فریمانى

اخطار: ابراهیم تقى پور، شاهین خیرى، فرزاد حسین خانى و علیرضا دغاغله (مس)

 امید شریفى نسب و داریوش یزدانى (سایپا)

تماشاگر: 15 هزار نفر

سایپا: میثاق معمارزاده، سید جلال حسینى، حمید فرزانه، مجید غلام نژاد، على عشورى زاد، ابراهیم صادقى، امید شریفى نسب (كاظم برجلو 95 ) ،  جواد آشتیانى، داریوش یزدانى، محسن خلیلى (على دایى 63) و احمد مؤمن زاده (امین منوچهرى 92)

سرمربى: على دایى

مس كرمان: عباس محمدى، علیرضا دغاغله، فرزاد حسین خانى (یاشا خلیلى 46) میثم حاجیان، ابراهیم تقى پور، محسن زاهدى، محمود پوراسدالله (آدریانو آلوز 73) ،  شاهین خیرى، بابك حاتمى (على مولا 55) ،  حسین تلقینى و صابر میرقربانى

سرمربى: فرهاد كاظمى

سایپا كه مى دانست اختیار قهرمانى را در دستان خود دارد و مى تواند با پیروزى خانگى مقابل مس كرمان جام قهرمانى ششمین دوره لیگ برتر را بالاى سر ببرد از همان آغاز كار را هجومى شروع كرد و 13 دقیقه پس از شروع دیدار به گل رسید تا همگان این تیم نارنجى پوش را قهرمان بدانند. در این لحظه سانتر داریوش یزدانى روى دروازه مس با اشتباه محمدى گلر تیم كرمانى مقابل پاى احمد مؤمن زاده افتاد تا مهاجم پر جنب و جوش سایپا پیام آور شادى براى این تیم باشد. بعد از این گل و 20 دقیقه تهاجم همه جانبه سایپا، بازى كند و ساكن شد و بازیكنان 2  تیم با تجمع در میانه میدان بازى متعادلى را پشت سر گذاشتند.

  

صحنه ای از دیدار سایپا و مس کرمان

اما ۵ دقیقه پایانى نیمه نخست باز هم فوتبال پویایى از سوى 2 تیم دیده شد و شوت سنگین محسن خلیلى به تیر دروازه مس خورد تا تماشاگران از بابت عدم ثبت گل دوم تیم شان حسرت بخورند.البته پیش از این گل حسین خانى با شوت از راه دور خودیك بار روى دروازه سایپا خطرساز شده بود، ضمن اینكه در این نیمه 2 صحنه مشكوك به پنالتى وجود داشت كه داور آنها را نادیده گرفت. در دقیقه 25  بازى سایپایى ها و در دقیقه 36  مسى ها اعتقاد به خطاى پنالتى روى مهاجم خود داشتند كه داور با آنها هم عقیده نبود.

بابك حاتمى مهاجم تكنیكى مسى ها هم در واپسین دقایق نیمه نخست 2 موقعیت خوب را هدر داد تا در پایان 45  دقیقه برترى صفر- یك سایپایى ها باقى بماند.

در نیمه دوم بازى با میدان دارى سایپایى ها شروع شد و این تیم با اتكا به خط هافبك قدرتمند خود توپ را در میانه میدان نگه داشت و اجازه خودنمایى به مسى ها نداد. در بیشتر دقایق توپ و میدان در اختیار سایپا بود هرچند دغاغله و میرقربانى 2 بار در دقایق 60  و 68  خطرساز شدند كه البته ره به جایى نبردند.

در اواسط نیمه دوم هم یك بار معمارزاده با دراز كشیدن روى زمین حدود ۵ دقیقه بازى را از جریان انداخت كه نكته جالبى بود، چرا كه او مى خواست ریتم حریف را كند كرده تا تیمش برترى یك گله را از دست ندهد.

برترى سایپا در نیمه دوم بالاخره در نیمه دوم جواب داد و على دایى سرمربى- بازیكن این تیم كه از دقیقه 63  جاى خلیلى مصدوم را در میدان گرفته بود روى سانتر آشتیانى با ضربه سر توپ را از بالاى سر محمدى رد كرد و با بغل پایى آرام توپ را به قعر دروازه فرستاد تا خیال سایپا از بابت قهرمانى آسوده باشد.

بازیکنان دو در حال استارت زدن برای رسیدن به توپ

در دقایق باقیمانده هم سایپایى ها در چند نوبت مى توانستند اندوخته خود را چند برابر كنند كه این اتفاق نیفتاد و در نهایت همان برد 2 -  صفر  حكم به برترى سایپا و قهرمانى این تیم در ششمین دوره لیگ حرفه اى داد حالا جام نارنجى شده است  و على دایى مرد اول فوتبال ایران است چرا كه در نخستین حضورش در جامه مربیگرى نخستین افتخار را در این كسوت به دست آورده است.

در حاشیه :

* بیش از 8 هزار نفر برای تماشای این بازی به ورزشگاه انقلاب کرج آمده بودند.

* این بازی توسط چند دوربین تلویزیونی بطور کامل ضبط شد .

*  تماشاگران حاضر در ورزشگاه با رادیو، به طور مستقیم بازى استقلال تهران - پاس و استقلال اهواز - فولاد اهواز را پیگیرى مى كردند تا تكلیف قهرمان لیگ ششم را جویا شوند.

*  برقراری نظم ورزشگاه به شرکت سایپا سپرده شده بود اما ماموران سایپا و مامورین انتظامی هرگز در برقراری نظم ورزشگاه موفق نبودند و به هیچ وجه پیش بینی استقبال زیاد مردم از این بازی را نکرده بودند.

بازیکنان دو تیم در تلاش برای ربودن توپ

* باشگاه سایپا در میان تماشاگران تی شرت و بادکنک های نارنجی با آرم سایپا توزیع می کرد.

* با توجه به اینکه قهرمانی سایپا قابل پیش بینی بود ، بسیاری از عکاسان و گروه های برنامه ساز تلویزیونی ، حضور در کرج را به حضور در ورزشگاه آزادی ترجیح داده بودند.

* در حالی که بسیاری از مسوولان نظام و از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ورود بانوان به ورزشگاه ها با توجه به جو حاکم در آن موافق نیستند ، خانم آجورلو نماینده  تهران در مجلس شورای اسلامی برای تماشای این مسابقه به ورزشگاه آمده بود!!

* برای اهدای جام قهرمانی کیومرث هاشمی معاون رئیس سازمان تربیت بدنی و تقی زاده مدیر کل تربیت بدنی استان تهران در ورزشگاه انقلاب کرج حضور یافتند.

* ازدحام جمعیت علاقه مند به تماشای این مسابقه باعث ترافیک سنگین و بی سابقه در اطراف ورزشگاه شد.

* بعید به نظر می رسد ورزشگاه انقلاب کرج بتواند حداقل های استاندارد را برای میزبانی لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده کسب کند.

* جنگ هواداران قرمز و آبی روی سکو ها از اول تا آخر بازی با پرتاب بطری ها ادامه داشت و در این میان ماموران انتظامی تنها تماشاگر بودند!

* فرهاد کاظمی سرمربی تیم مس از ابتدا تا انتهای بازی بصورت سرپا در کنار نیمکت تماشا کرد.

* در دقایق پایانی بازی بازیکنان ذخیره ی  سایپا که خبر اتمام بازی استقلال اهواز و فولاد با نتیجه تساوی را شنیدند ، جشن قهرمانی را بدون نفرات اصلی آغاز کردند و توجهی به جریان مسابقه نداشتند!!

* به محض پایان بازی تنی چند از بازیکنان سایپا از جمله علی دایی ، داریوش یزدانی و .... در گوشه ای از رختکن نماز شکر به جای آوردند

* تقریبا نیمی از حاضران ورزشگاه در جریان مراسم پایانی بازی و اهدای جام قهرمانی ، فرصت قدم زدن روی چمن ورزشگاه انقلاب را بدست آوردند!!

* مدیران رده بالای سایپا با حضور در رختکن این تیم قهرمانی را به نارنجی پوشان تبریک گفتند.

* سایپایی ها در مراسم اهدای جام با تی شرت سفید رنگ روی سن حاضر شدند.

* امیر تاجیک خواننده ی با سابقه برای اجرای چند ترانه ی خود به جشن قهرمانی سایپا دعوت شده بود و فرشید منافی مجری رادیو جوان هم اجرای مراسم جشن را بر عهده داشت اما تمام برنامه ریزی های باشگاه برای برگزاری یک جشن با شکوه ، در هیاهو و بی نظمی بی حد و حصر گم شد.

* ابراهیم صادقی کاپیتان سایپا از علی دایی خواست جام را از دستان کیومرث هاشمی دریافت کند اما دایی از این کار امتناع کرد و بار دیگر کاپیتان تیمش را پیش فرستاد.

* جام نمادین قهرمانی لیگ برتر آن قدر در میان بازیکنان سایپا دست به دست شد که از پایه به دو نیم شد!

* بازار گرفتن عکس و پیراهن یادگاری خیلی داغ بود.

* بسیاری از بازیکنان و اعضای تیم سایپا بعد از قهرمانی اشک شوق ریختند.

مطالب مرتبط :

آمار لیگ برتر  86 - 85

شهریار کفش ها را آویخت