تبیان، دستیار زندگی

موزه باستان شناسی قبرس، نمایش تاریخ جزیره

جایی مثل قبرس که مملوء از آثار باستان شناسی است موزه های زیادی دارد اما آن موزه ای که در نیکوزیا، پایتخت قبرس قرار دارد تمام تاریخ جزیره را در خود جای داده است. این موزه با آثار هنری جذابش شما را به سفری تاریخی می برد؛ سفری از عصر نوسنگی به دوره عثمانی! اگر فقط برای استراحت در سواحل به قبرس رفته اید و چندان تمایلی به پایتخت ندارید می توانید حتی به مدت یک نصفه روز برای دیدن این موزه هم که شده راهی نیکوزیا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موزه باستان شناسی قبرس

درباره موزه باستان شناسی قبرس

موزه ی قبرس قدیمی ترین و بزرگ ترین موزه ی باستان شناسی قبرس است. این موزه که در مرکز نیکوزیا و در خیابان موزه قرار دارد مجموعه ی گسترده ای از آثار باستانی قبرس را به نمایش گذاشته است. نکته ی جالب درباره این موزه این است که هر اثری را که در محل می بینید در خود جزیره ی قبرس کشف شده است. این موزه از ۱۴ اتاق مختلف تشکیل شده که در اطراف یک سالن مربعی شکل قرار دارند. در این مجموعه اداره ها، کتابخانه، انباری ها و محوطه ای هم برای مطالعه روی آثار هر مجموعه وجود دارد. رفتن به این موزه تنها راه برای درک فرهنگ باستانی قبرس است. با رفتن به این موزه آثاری را می بینید که شناخت تان را درباره مردمان باستانی قبرس بیشتر می کند و دید بازتری نسبت به زندگی روزمره مردم و هنرشان به شما می دهد.

تاریخچه موزه باستان شناسی قبرس
این موزه در سال ۱۸۸۲ و زمانی که جزیره در تصرف بریتانیا بود به درخواست مردم تاسیس شد. حفاری های غیر قانونی و خارج کردن آثار عتیقه از کشور باعث شد که مردم از دولت بریتانیا بخواهند تا با افتتاح یک موزه آثار تاریخی قبرس را در جایی امن نگهداری کند. بعد از اینکه سفیر امریکا حدود ۳۵ هزار از آثار هنری قبرس را از کشور خارج کرد ساخت این موزه با سرعت بیشتری انجام شد. با اینکه در حین این جابجایی تعداد زیادی از این آثار از بین رفت اما آثار نجات یافته هنوز هم در موزه ی نیویورک به نمایش گذاشته شده اند. موزه ی اولیه در یکی از اداره های دولتی برپا شده بود اما در سال ۱۸۸۹ به خیابان ویکتوریا در محوطه ی قرون وسطایی شهر انتقال پیدا کرد. ساخت موزه ی فعلی در سال ۱۹۰۸ شروع و در سال ۱۹۶۱ هم سری دوم گالری ها، انباری و اداره هایش کامل شد.
موزه باستان شناسی قبرس

مجموعه های موزه باستان شناسی قبرس
به محض افتتاح موزه همه ی آثاری که در طی حفاری ها در نقاط مختلف جزیره کشف شد به موزه انتقال پیدا کرد. بعد از یک سری حفاری های سیستماتیک که در فاصله ی سال های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۱ انجام شد مجموعه های این موزه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. این موزه گنجینه های باستان شناسی قبرس را در ۱۴ گالری مختلف گرد هم جمع کرده و تعدادی از مهمترین آثار آن: مجسمه ای که تبدیل به نماد قبرس شده، مجموعه جواهرات، ظروف سفالی، سه شیر سنگ آهکی و بقایایی از قبرهای سلطنتی است. تمامی آثار این موزه کاملا طبقه بندی شده اند و طبق دوره ی زمانی شان به نمایش در آمده اند. فکر می کنید در هر کدام از گالری های این موزه چه چیزهایی نمایش داده شده است:

در سمت راست اتاق شماره ۱ اشیایی مثل پیکرهای کوچک، ابزارها و ظرف های سنگی را می بینید که شواهدی از زندگی در دوران نوسنگی هستند. سمت چپ این اتاق به عصر فرانوسنگی تعلق دارد و در آن آثاری از سنگ و ابزارهای مسی به چشم می خورد. در قسمت میانی این اتاق ظرف های سفالی و اولین نشانه های پرستش را می بینید.
در اتاق شماره ۲ و ۳ هم مجموعه ی گسترده ای از اشیای سفالی از دوره ی برنز تا دوره ی روم دیده می شود.
در اتاق شماره ۴ چشمتان به صدها مجسمه می افتد.
اتاق شماره ۵ مخصوص مجسمه های مرمر و برنزی است.

در اتاق شماره ۶ تکامل تدریجی هنر مجسمه سازی در قبرس و تاثیر آن از مصر را می بینید. در قسمت میانی این اتاق شاهکار هنری و برجسته ترین مجسمه ی این اتاق را مشاهده می کنید.
اتاق شماره ۷ به سه بخش مختلف تقسیم شده: بخش اول متعلق به آثار دوره ی برنز، بخش میانی نمایشگاه سکه ها و بخش سوم نمایشگاه جواهرات است.
اتاق شماره ۸ که در زیر پله ها قرار دارد متعلق به قبرهای ماقبل تاریخی ست.
در اتاق شماره ۹ آثاری مثل تابوت های حجاری شده و سنگ قبرهای تزئین شده را می بینید.
در اتاق شماره ۱۰ تکامل تدریجی خط و نوشتن در قبرس را درک می کنید.
در اتاق شماره ۱۱ که در طبقه ی اول قرار دارد آثار باشکوهی را می بینید که از قبرهای سلطنتی کشف شده اند: مثل یک تخت خواب که با عاج فیل و شیشه های رنگی تزئین شده است.
در اتاق شماره ۱۲ نمایشگاه های موقتی برگزار می شود.
مجسمه های دوره رومی در طبقه ی همکف و در اتاق شماره ۱۳ به نمایش در آمده در کنار این مجسمه ها عکس هایی از حفاری های قبل از سال ۱۹۷۴ هم دیده می شود.
در اتاق شماره ۱۴ مهمترین مجسمه های سفالی که قدمت آن ها به اوایل دوره برنز تا دوره روم برمی گردد نمایش دهنده شده است.
موزه باستان شناسی قبرس

کی به موزه باستان شناسی قبرس برویم؟
ساعت کاری موزه:

دوشنبه: تعطیل

سه شنبه، چهارشنبه، جمعه: ۸ صبح تا ۴ عصر

پنج شنبه: ۸ صبح تا ۵ عصر

شنبه: ۹ صبح تا ۴ عصر

یکشنبه: ۱۰ صبح تا ۱ ظهر

هزینه ورودی این موزه ۴٫۵۰ یورو (حدود ۲۳ هزار تومان) است.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  mcw.gov.cy