تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

عالم شهیر شهید شیخ زین بن الشیخ خلیل

شیخ زین بن الشیخ خلیل بن یوسف زین انصاری عاملی، از دانشمندان پرهیزکار و شهیدان منبر و محراب است که استادی چون علامه بحرالعلوم را ادارک کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیخ زین بن الشیخ خلیل
شیخ زین بن الشیخ خلیل بن یوسف زین انصاری عاملی، از دانشمندان پرهیزکار و شهیدان منبر و محراب است که استادی چون علامه بحرالعلوم را ادارک کرد. خاندان ایشان، در صدر خاندان‌های عالی‌مقدار شیعه جبل عامل بود، و به قول علامه امینی، مردان (آن خاندان) همواره سمت رهبری و فرمان‌روایی داشته و پرچمدار علم و ادب بوده، مجد و افتخار اندوخته‌اند و کارنامه ایشان یکی از صفحات زرین تاریخ را ساخته است.

زین عاملی، به سال 1160قمری در دهکده "شحور" از توابع صور لبنان چشم به جهان گشود، او کودکی را تحت اشراف پدر عالم و بزرگوارش حاج شیخ خلیل گذرانید و پس از آن که به سن بلوغ رسید، به نجف اشرف رفت و در آن حوزه مقدس و قویم به تحصیل پرداخت و پانزده سال از مناسب‌ترین ایام حیاتش را در آن دیار سپری کرد.

این عالم جلیل‌القدر فقه، اصول و حدیث را از محضر علامه میرزا علی کنی آموخت و سپس برای تکمیل دانش خود به مجلس درس علامه بحرالعلوم شتافت و آن را مغتنم شمرد. علامه امینی می‌نویسد: در این وقت درخواست‌های مکرر از جانب مردم جبل عامل رسید که برای رهبریشان به آن سامان باز گردد. تقاضاها ادامه یافت و استادش سیدبحرالعلوم وی را تشویق کرد و در حالی‌که اجازه نامه‌ای از سیدبحرالعلوم در دست داشت، نجف اشرف را ترک گفت. او در آن دیار به امور دینی مردم رسیدگی کرد و دست نیازمندان را می‌گرفت. در حال و هوای نشر و ترویج دین بود که دامنه جنایت "احمدقصاب" حاکم ستم‌پیشه عثمانی به دهکده بتنین از توابع صور رسید که در پی آن، این عالم بزرگوار نیز به شهادت رسید.

علامه امینی می‌نویسد: آن جنایتکار دستور داد تا جنازه آن مرحوم را آتش زدند و کتابخانه‌اش را که بیش از سه هزار جلد کتاب داشت،‌سوزاندند. تصادفا چند جلد از کتاب‌هایش از طعمه حریق نجات یافت؛ از جمله تألیف گران‌بهایش "الذریعه" در علم فقه، کتاب "تاریخ قبائل عرب"، هم‌چنین "کتاب تاریخ سرآغاز تشیع و ورود ابوذر به شام"، که بجا مانده است.

پدرش، حاج خلیل اهل فضل بود و کتابی به نام "بغیة الطالب فی الفضایل آل ابی‌طالب" دارد. هم‌چنین از این شخصیت برجسته، پسری به نام شیخ علی، باقی ماند که به قول علامه امینی مقامی ارجمند داشت و از فرمانروایان شیعه به‌شمار می‌آید. 



منبع: وبسایت افق حوزه