تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

طلبه شهید محمد بن هانى اندلسى

عالم شهید، محمد بن هانى اندلسى، یکى دیگر از تربیت یافتگان حوزه اعتقادى تشیع است که در قرن چهارم مى‌زیست و آوازه‌اش بعد از گذشت ده‌ها قرن، هنوز جاودانه است. او در شهر اشبیلیه اندلس متولد شد. پدرش ادیب و شاعر بود و محمد در نزد پدر به وجهى نیکو تربیت شد و پس از رشد و بالندگى به تحصیل علم روى آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمد بن هانى اندلسى
عالم شهید، محمد بن هانى اندلسى، یکى دیگر از تربیت یافتگان حوزه اعتقادى تشیع است که در قرن چهارم مى‌زیست و آوازه‌اش بعد از گذشت ده‌ها قرن، هنوز جاودانه است. او در شهر اشبیلیه اندلس متولد شد. پدرش ادیب و شاعر بود و محمد در نزد پدر به وجهى نیکو تربیت شد و پس از رشد و بالندگى به تحصیل علم روى آورد. ادبیات را فراگرفت و اشعار، تاریخ و سرگذشت‌هاى عرب را حفظ کرد.

علامه امینى در مقام تمجید و تعریف از این فرزانه شهید نوشته است: “محمد بن هانى، چندان در ادب عربى و شعرسنجى مشهور است و نبوغش در این زمینه چنان بلندآوازه، که جاى هیچ تعریف یا تجلیلى نمى‌گذارد. و دیوان اشعارش از نفیس‌ترین آثار ادبى است”.

ایشان آشکارا شیعه بودن خود را ظاهر و بدان اعتراف مى‌نمود؛ چنان‌که جناب ابن شهر آشوب از او یاد کرده و او را از شاعران خاندان پیامبر صلوات‌اللّه‌علیهم مى‌شمارد.

علامه صدر نیز در کتاب تأسیس الشیعه مى‌گوید: “وى از آیات و نادره‌هاى ایام و به خاطر شیعه بودن و عشق بى‌آلایش به ائمه ورزیدن به شهادت رسیده است”.

تراجم نویسان در نحوه شهادتش گفته‌اند که ایشان پس از علم اندوزى بسیار، نزد حاکمان شهر اشبیلیه و مسیله مقامى عالى یافت.
سپس به دعوت معزالدین اللّه به مصر رفت. او پس از مدتى اقامت در آنجا به سمت زادگاهش حرکت مى‌کند تا خانواده‌اش را به مصر برگرداند، ولى متأسفانه در چهارشنبه 23 رجب 362 ق در بین راه به شهادت مى‌رسد.



منبع: وبسایت افق حوزه