تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

شهید حجةالاسلام والمسلمین بهاء‌الدین عراقى

حجةالاسلام والمسلمین بهاء‌الدین عراقى در هفتم صفر 1347قمرى (1307ش) مصادف با سال‌روز ولادت حضرت امام موسى كاظم علیه‌السلام در خانواده‌اى اهل علم و تقوا در كنگاور متولد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجةالاسلام والمسلمین بهاء‌الدین عراقى
پدر ایشان آیةاللّه حاج‌آقا‌بزرگ عراقى، امام‌جمعه شهر و از علماى برجسته غرب كشور بود. شیخ بهاء‌الدین پس از طى مقدمات تحصیلى نزد پدر و شیخ مجتبى عراقى، براى تكمیل تحصیلات خود راهى شهر مقدس قم شد و از سال 1321 به مدت 25 سال در این شهر به تحصیل علم پرداخت و به درجه اجتهاد رسید.

از اساتید برجسته ایشان در قم آیات عظام: بروجردى، محقق داماد، اراكى و امام خمینى قدس‌سرهم بودند. هم‌چنین از دوستان و هم‌مباحثه‌اى‌هاى ایشان در قم مى‌توان مقام معظم رهبرى و حضرات آیات سید حسن طاهرى خرم‌آبادى، مؤمن قمى و شیخ حسن تهرانى را نام برد.

شهید عراقى كه در بین اساتیدش بسیار شیفته امام راحل بود، حسب‌الامر ایشان و تقاضاى مردم كرمانشاه در سال 1346 به كرمانشاه بازگشت و مشغول انجام فعالیت‌هاى دینى، اعم از تدریس در حوزه‌ها، وعظ و ارشاد مردم و فعالیت‌هاى سیاسى علیه نظام طاغوت شد. ‌او كه در زمان قیام سال 1342 امام خمینى، جنایات رژیم پهلوى را دیده بود، در كرمانشاه نیز - مانند سایر علماى مجاهد از جمله شهید ‌اشرفى اصفهانى و شیخ عبدالجلیل جلیلى - به فعالیت‌هاى خود علیه رژیم پهلوى ادامه داد و در این راه بازداشت شده و شكنجه را به جان خرید.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز به امر امام راحل به عنوان قاضى در دادگاه انقلاب مشغول شد، و عاقبت در حالى كه از سوى مردم كرمانشاه براى نمایندگى مجلس به دور دوم راه یافته بود، در بیستم تیر 1360 و پس از نماز مغرب و عشا، در حالى‌كه عازم منزل بود، توسط منافقین كوردل هدف بیش از 18 گلوله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید. پیكر ایشان روز بعد، پس از تشییع كم‌نظیر در كرمانشاه و كنگاور، در مقبره جدشان مرحوم حاج‌آقا محمد به خاك سپرده شد.

تداوم به ذكر الهى و تعبد بسیار، خوش‌اخلاقى و ساده‌زیستى، تقید به تدریس و تحقیق و منبر‌رفتن مدام، خضوع و فروتنى بسیار نسبت به مردم و اهل علم، از صفات بارز ایشان بود.

تقریرات درس اصول امام راحل و نوشته‌هایى در زمینه تفسیر، از تألیفات این عالم شهید است.



منبع: وبسایت افق حوزه