تبیان، دستیار زندگی

قلعه ناریکالا، بنایی ایرانی در شهر تفلیس!

تفلیس پایتخت و همچنین بزرگترین شهر کشور گرجستان و شرق اروپا است. این شهر بدلیل نزدیکی به کشور ترکیه و روسیه توانسته به عنوان یک مقصد گردشگری در جهان به شمار بیاید و در سال های اخیر مسافران زیادی به سمت این شهر گرجی سفر کنند. تفلیس یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای ایرانی ها به شمار می آید و دلیل آن هم لغو روادید برای ورود ایرانیان به این کشور بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 قلعه ناریکالا،

قلعه ناریکلا (Narikala Fortress) بنایی تاریخی است که در قرن چهارم میلادی بر یکی از قدیمی ترین منطقه های پایتخت گرجستان بنا شده است. این استحکامات نظامی بر روی تپه‌ای شیب‌دار بین حمام‌های گوگردی و باغ گیاه‌شناسی قرار دارد. در حیاط این قلعه کلیسای سنت نیکولاس واقع شده است. کلیسا را در سال ۱۹۹۶ برای جایگزینی با همتای قرن سیزدهمی‌اش ساختند که در آتش‌سوزی ویران شده بود، در ادامه بیشتر درباره این کلیسا شرح می دهیم. در زمان های گذشته تفلیس بخشی از خاک ایران بود و این قلعه هم در دوره امپراطوری ساسانیان ساخته شده است.

مختصری از تاریخ قلعه ناریکالا
همانطور که گفتیم شهر تفلیس در زمان حکومت ساسانیان جزئی از خاک ایران به شمار می آمد و این قلعه در قرن چهارم میلادی توسط ایرانیان ساخته شد. پس از آن بود که تفیلس به دست پادشاه وقت گرجستان ساخته و بعدها در گذر زمان به شهری مورد توجه بدل شد. بنابراین با انتخاب ناریکالا، جاذبه ای ایرانی را در پیش رو دارید که قدمتی بیش از ۱۶۰۰ سال دارد و دارای معماری پارسی است. جالب است بدانید که ناریکالا در تفلیس با عنوان «قلعه مادر» نیز مشهور است و به عنوان نماد باستانی و دفاعی شهر شناخته می شود. این قلعه زمانی حمله مغول های به ایران صورت نگرفته بود این قلعه با نام بومی آن منطقه شوریس سیخه عنوان داشت محلی کاربردی برای دفاع از مرزهای ایران بشمار می رفت و بخش هایی از آن به عنوان زندان و سیاهچاله مورد استفاده قرار می گرفت.

اما این موضوع تا زمانی ادامه داشت که مغول ها به ایران حمله کردند و به این ترتیب با یورش خود توانستند تفلیس و این قلعه را به تصرف خود در بیاورند. با این که آسیبی به قلعه وارد نساختند اما نام آن را به “نارین قلعه” تغییر دادند. نام کنونی آن بر اساس تفاوت گویش های مردم ساکن در این منطقه به ناریکلا تغییر کرده است. البته بد نیست بدانید برخی از منابع نیز تخریب ناریکالا در سال ۱۸۲۷ را مربوط به انفجار مهمات روس ها می دادند که از این قلعه برای نگهداری آن ها استفاده می کردند. اما بارها و بارها این قلعه ایرانی در شهر تفلیس مورد بازسازی قرار گرفته و اکنون با گذشت ۱۶۰۰ سال ساختمانی مستحکم برای بازدید عموم دارا است.
کلیسای سنت نیکلاس

کلیسای سنت نیکلاس | St. Nicholas church
در حیاط این قلعه یک کلیسا کوچک به نام سنت نیکلاس ساخته شده است. قدمت این کلیسا تاریخی به قرن دوازدهم میلادی باز می گردد. در آن زمان شاه وایت چهارم بر شهر تفلیس حکمرانی می کرد. در سال ۱۸۲۷ زلزله و آتش سوزی در این منطقه رخ داد که باعث تخریب بخش هایی از کلیسای سنت نیکلاس شد. کاوشگران با کشف برخی از لوح های مذهبی کلیسا در سال ۱۹۶۶ میلادی و همچنین بازسازی این کلیسا در طی تاریخ ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ توانستند آن را روزهای پیشین خودشان بازگردانند و هم اکنون جزء یکی از جاذبه های گردشگری در شهر تفلیس به شمار می رود. کلیسای سنت نیکلاس سه ورودی در جهات مختلف دارد و هنگامی که وارد آن شوید، با حکاکی های جالب توجهی بر روی دیوار مواجه خواهید شد. همچنین بر روی دیوارهای این کلیسای کوچک، نقاشی هایی از کتاب مقدس و تاریخ گرجستان را خواهید دید.

بهترین زمان بازدید از ناریکالا
شهر تفلیس از لحاظ جغرافیایی در نیمکره شمالی، جنوب منطقه قفقاز و در میان دریای سیاه و کوه های قفقاز نیز قرار گرفته است. با توجه به اقلیم نیمه گرمسیری و مرطوبی که این شهر دارد، تابستان ها در تفلیس آب و هوا بسیار گرم و زمستان های نسبتا گرمی در تفلیس محیا است. در اکثر اواقت سال میزان بارندگی در این شهر بالاست به طوری که نمی توان دوره ای را خشک و کم بارش در این شهر نام برد. از همین با توجه به شرایط آب و هوایی معتدلی که در این شهر حکم فرماست در چهار فصل سال زمان مناسبی برای سفر به این شهر است.

دسترسی به قلعه ناریکالا
محلی که برای ساخت این قلعه در شهر تفلیس در نظر گرفته بودند بر روی کوه متاتسمیندا (Mtatsminda) نیز بود. به همین منظور برای بازدید از آن می بایست به بالای کوه بروید و از آن بالا منظره ی زیبایی از شهر تفلیس را در برابر خودتان مشاهده کنید.

به منظور دسترسی به این جاذبه گردشگری در شهر تفلیس، با توجه به محل قرار گیری آن که در مرکز شهر است به راحتی می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) خودتان را به این بنای تاریخی گرجستانی برسانید.

بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است

مدت زمان بازدید از این جاذبه: بین ۱ تا ۲ ساعت

آدرس: Narikala Hill, Georgia

تلفن: ۰۰۹۹۵۵۹۸۸۶۶۸۶۶
قلعه ناریکالا

جاذبه های گردشگری نزدیک به قلعه ناریکالا
در اطراف این قلعه تاریخی در شهر تفلیس جاذبه های گردشگری دیگری هم وجود دارد که می توانید پس از این که بازدیدتان از ناریکالا تمام شد از آنها دیدن فرمایید. این جاذبه ها عبارتند از:

کلیسای ارمنی سنت جرج | Saint George Armenian Cathedral
فاصله این بنا تا قلعه: ۸۷ متری

مسجد جامع تفلیس | Jumah Mosque
فاصله این بنا تا قلعه: ۴۰۰ متری

حمام های گوگردی تفلیس | Sulfur Baths Tbilisi
فاصله این بنا تا قلعه: ۴۰۰ متری

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان | National Botanical Garden of Georgia
فاصله این بنا تا قلعه: ۱ کیلومتری

تندیس کارتلیس ددا | Kartlis Deda
فاصله این بنا تا قلعه: ۳٫۴ کیلومتری

منبع: مجله گردشگری الی گشت