تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

طلبه شهید محمد تقی عبدی قویدل

شهید محمد تقی عبدی قویدل از آن دسته شهدایی بود که امام در توصیف آنان فرمود: "پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله به این شهیدان منبر و محراب مباهات می‌کند". محمد تقی در 12 اسفند سال 1329 شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید محمد تقی عبدی قویدل
شهید محمد تقی عبدی قویدل از آن دسته شهدایی بود که امام در توصیف آنان فرمود: "پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله به این شهیدان منبر و محراب مباهات می‌کند". محمد تقی در 12 اسفند سال 1329 شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد. او پس از اتمام دوره ابتدایی وارد حوزه علمیه حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تبریز شد و به موهبت صفای دل و حدّت ذهن، مراحل حوزوی را به سرعت گذرانید و از همان اوایل طلبگی در مجالس مختلف و به ویژه در مدارس در جمع دانش‌آموزان حاضر می‌شد و به نشر معارف اسلامی پرداخت.

شهید قویدل در کنار سخنرانی‌هایش به تبلیغ نوشتاری و مکتوب نیز می‌پرداخت و زمانی که رژیم ظالم پهلوی، تاریخ ایران را از هجری شمسی به شاهنشاهی تغییر داد، این طلبه وظیفه‌شناس با انتشار ماهنامه نور اسلام به افشای افکار پلید آنان پرداخت و زمانی که عوامل ساواک از انتشار ماهنامه‌اش ممانعت کردند، با ارسال مقالات به مجلات مختلف، در میدان فرهنگی حضور یافت. این روحانی مبارز، از فراگیری سطوح بالاتر علوم اسلامی غفلت نورزید، بلکه با حضور در جلسات علمای بزرگی چون آیةالله قاضی طباطبایی (شهید محراب) ‌به مراتب علمی خود می‌افزود.

ساواک به سبب گستردگی فعالیت‌های ضدرژیم، او را در بیستم شهریور 57 دستگیر و روانه زندان کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید قویدل به مبارزه علیه انحرافات فکری در کشور پرداخت و در این کار مصمم بود. در سال 1358به قم مهاجرت نمود تا از محضر اساتید برجسته شهر جهاد و اجتهاد استفاده نماید.

‌جنگ تحمیلی که شروع شد به جبهه شتافت. جبهه‌های دشت عباس، سرخه، تپه چشمه، سبزآب، سایت رادار، غرب دزفول، خرمشهر و ... همه شاهد دلاوری‌های این طلبه فداکار بودند. وقتی مصاحبه‌ای که خبرنگار در جبهه با محمد تقی انجام داده، توجه کنیم چیزهایی می‌فهمیم که در دنیای امروز تاحدی بیگانه شده است. آنگاه که می‌پرسد: حاج آقا در کدام عملیات‌ها بودید و وظیفه شما چیست؟ او با همان اخلاص طلبگی‌اش جواب می‌دهد: طلبه‌ای هستم از گردان عمار و در چند عملیات مزاحم برادران رزمنده بودم! وی افزود: بنده، خودم برای نزدیک‌شدن به خدا به جبهه‌ها آمده‌ام. این طلبه مبارز بعد از 22 بار اعزام به جبهه‌های جنگ و شرکت در 10 عملیات، عاقبت 21 بهمن 1364 در عملیات و الفجر 8 در منطقه اروند به مقام شهادت و عندربهم یرزقون نائل آمد. و دعای اللهم ارزقنا قتلا فی سبیلک؛ که در ایام جنگ ورد زبانش بود، به اجابت رسید.

فرازهایی از وصیت‌نامه شهید:
خدایا! تو شاهدی که بعد از نماز صبح با زبان روزه روبه قبله نشسته‌ام و آماده نوشتن وصیت‌نامه‌ام. ‌ای مستکبران جهان! ما آماده‌ایم به خاطر برقراری حکومت الله، سینه‌هایمان را در مقابل رگبار مسلسل‌های شما قرار دهیم، از عزیزانمان بگذریم، در شدیدترین محاصره اقتصادی قرار بگیریم و حتی شب‌ها و روزها به جای غذا، خاک بخوریم، اما بدانید که در مقابل شما زالوهای پست، استقامت خواهیم کرد. و اما برادران عزیز طلبه! ما باید اول به اصلاح خودمان همت کنیم و سعی کنیم کارهایمان فقط برای خدا باشد و بعد به ساختن جامعه بپردازیم.  



منبع: وبسایت افق حوزه