تبیان، دستیار زندگی

آبشار آب سفید الیگودرز، عروس آبشارهای ایران

استان لرستان سرشار از جاذبه های طبیعی و گردشگری است که می توانید با سفر به این شهر دنیایی از جاذبه های منحصر به فرد را مشاهده کنید و نهایت لذت را از سفرتان ببرید. آبشار سفید یکی از همین جاذبه هایی است که در شهر الیگودرز لرستان قرار دارد و معروف به عروس زیبای آبشارهای ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 آبشار آب سفید،

 در استان لرستان بیش از ۳۳ رودخانه دائمی جریان دارد و آبشار آب سفید یکی از بلندترین آبشارهای ایران است، که در استان لرستان واقع است. دسترسی به این آبشار بسیار ساده بوده و می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای سپری کردن اوقات فراغت شما باشد.

آبشار آب سفید، معروف به عروس زیبای آبشارهای ایران در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه های کوه های زاگرس واقع است. و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان‌پذیر است. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد. این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد. آبشار آب سفید در دره‌های تاریک در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چندین هزار سال پدید آمده است.

علت نامگذاری آبشار
آب آبشار با هوا مخلوط شده و بر اثر برخورد با سنگ‌ها حباب های سفیدی را تشکیل می دهد، این حباب های سفید باعث می شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود و به همین دلیل نام آب سفید را بر روی این آبشار گذاشته شده است نهاده اند. آبشار آب سفید به زبان محلی های لرستان به “او اسبید” مشهور است. این آبشار به نام های دیگری همچون آبشار سفید آب و آبشار سفید هم نیز شناخته شده است

بهترین فصل سفر به آبشار آب سفید
برای سفر به این منطقه گردشگری در استان لرستان، بهترین زمان در فصل های بهار و تابستان است که شرایط آب و هوایی بسیار خنک و دلچسب است. چهره ی آبشار در فصل بهار بی نظیر است و می توانید ساعات بسیار خوشی را در این منطقه بگذرانید. اما در تابستان هم گردشگران زیادی به سوی این آبشار می آیند. این منطقه آب و هوای خنکی را در تابستان به شما هدیه می کند. درست است که شرایط آب و هوای مطلوب در فصل های بهار و تابستان است اما اگر کمی طاقت سرما را داشته باشید در پاییز و زمستان هم این آبشار بسیار زیبا و دیدنی است.
 آبشار آب سفید،

پیرامون آبشار آب سفید
پوشش گیاهی که در اطراف این آبشار وجود دارد منظره چشم نواز را در این منطقه به وجود آورده است و هر بیننده ای را به خود جذب می کند. چندین رودخانه پرآب با کناره‌های بسیار زیبا و دیدنی و روستاهای کوچک و بزرگ در مسیر راه وجود دارد که منظره‌هایی زیبا و دل‌انگیزی را همراه با جلوه‌های طبیعی، کوهستانی و جنگلی خلق کرده است. آبشار آب‌ سفید در استان لرستان دارای زیبایی های منحصر به‌ فردی است.

جالب است بدانید که منطقه ای که آبشار آب سفید در آن قرار دارد جزء مناطق ییلاقی در الیگودرز به شمار می رود و کوه های بسیار بلند و درختانی از بلوط و گردو را می توانید در آن مشاهده کنید. زیارتگاه «مومد حسن» در امتداد مسیر دسترسی به این آبشار واقع شده که در بین مردم مناطق بختیاری از مقام بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از مناظر تماشایی که در این منطقه می توانید از آن دیدن کنید سد پرآب خان است. با دور شدن از مناظر جاده ای به نزدیکی آبشار می رسیم و دنیایی از زیبایی های طبیعی درست در همین جا آغاز می گردد.

از سالم ترین آب های معدنی همین آبیست که در آبشار آب سفید در این منطقه روان است. آبشار در فصل های پر آب عرضی برابر ۸ تا ۱۵ متر پیدا می کند و یکی از تماشایی ترین تصاویر خود را به نمایش می گذارد.

دیدنی ها و تفریحات در پیرامون آبشار آب سفید
زیبایی های طبیعی بسیاری در اطراف این آبشار زیبا وجود دارد که ثبت این زیبایی ها بهترین یادگاری هایی است که بعد ها یادآور خاطرات خوبتان خواهند شد. پس دوربینتان را به دست بگیرید و به شکار تصاویر زیبا از این منطقه بپردازید.

قدم زدن در اطراف این دره تاریکی که طی سالیان سال فعالیت های زمین شناختی و فرسایش به وجود آمده تجربه ای فراموش نشدنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد به خصوص اینکه قطرات آب بر روی صورتتان برخورد برخود می کند و حسابی حالتان را خوش می کند.

یکی دیگر از فعالیت هایی که می توانید در این طبیعت چشم نواز انجام دهید، کوهنوردی است که می تواند کوهنوردان را به خود جلب کند. حتما توجه داشته باشید که مقداری خوراکی همراه خودتان در سفر به این منطقه داشته باشید.
 آبشار آب سفید،

امکانات اطراف آبشار
از آنجایی که این آبشار یکی از جاذبه های طبیعی پربازدید در استان لرستان به شمار می رود از همین رو امکاناتی را به منظور رفاه حال مسافران در اطراف آن به وجود آورده اند تا گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند بتوانند اوقات خوش و آسوده ای را داشته باشند. از جمله امکاناتی که در این منطقه وجود دارد نیز عبارت از : دو نماز خانه، ۱۵۰ سکوی استراحت، غرفه های مواد غذایی و سیاه چادر و نمایشگاهی جهت ارائه و آشنایی با محصولات و فرهنگ مردم بختیاری و عشایرِ منطقه هستند که در محوطه آبشار وجود دارند.

البته امکانات رفاهی دیگری هم در دستور کار است تا در این منطقه به وجود آورد شوند عبارت است از دریاچه مصنوعی به مساحت یک هکتار، آلاچیق، سکوی ماهیگیری، درمانگاه، پاسگاه پلیس، تله کابین، پیست اسکی، سوئیت های اقامتی، سالن همایش، پیست اسب سواری و دوچرخه سواری، امکانات تیراندازی، باغ وحش (برای تکثیر حیوانات وحشی)، پارک بازی برای کودکان، رستوران سنتی و کافی شاپ که تمامی این ها در کنار هم می تواند این منطقه از استان لرستان را به عنوان یک قطب گردشگری محبوب تبدیل کنند.

راه دسترسی به آبشار آب سفید
آبشار آب سفید در منطقه ی پیشکوه ذلقی در محدوده ی ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز قرار دارد.

به منظور دسترسی به این آبشار زیبا باید به الیگودرز بروید و از طریق جاده آسفالتی که وجود دارد راه آبشار را پیش بگیرید. فاصله آبشار تا الیگودرز ۷۵ کیلومتر است و جاده شما را به نزدیکی آبشار می رساند. در همین فاصله جاده کوهستانی وجود دارد که ۲ ساعت طول می کشد تا شما بخواهید به نزدیکی آبشار برسید، اما راه بهتری هم وجود دارد که شما را ۱۵ دقیقه ای می تواند به پای آبشار برساند و آن مسیر سنگ فرش شده ای است که باید پیاده آن را طی کنید.

آدرس: ایران، لرستان، شهر الگودرز، جاده امامزاده مومد حسن

منبع: مجله گردشگری الی گشت