تبیان، دستیار زندگی

کاخ موزه نظامی میان پشته

کاخ موزه نظامی میان پشته بندر انزلی در استان گیلان، شهرستان انزلی و در منطقه میان پشته بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه وسیعی واقع شده است. کاخ مربوط به پهلوی اول می باشد که از سال 1367 بعنوان موزه نظامی فعالیتش را آغاز کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاخ موزه نظامی میان پشته

در کنار آب‌های نیلگون خزر در شهر بندری انزلی عمارت سپید زیبایی از میان درختان نارنج و سرو و کاج سرک کشیده که “موزه نظامی” نام دارد. این عمارت زیبا با پنجره‌های بزرگ از شمال به روی خزر و چشم ‌انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است. گرچه این موزه نام نظامی را بر خود دارد اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه خشک و نظامی سلاح‌ های موجود چیرگی دارد.
در واقع “موزه نظامی انزلی” یا همان “کاخ میان پشته” تلفیقی از ظرافت، زیبایی و هنر معماری با جلوه‌ هایی از سلحشوری و رزم ‌آوری است. این بنای زیبا همچون قوی سپیدی در باغ دلگشایی ماوا گزیده که عطر بهار نارنج ‌هایش مشام هر دیدارکننده‌ ای را نوازش می‌ دهد.
ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به دست مهندسان ایرانی در سال ‪ ۱۳۰۸‬ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید. این بنا در یک هزار و ‪ ۱۶۸‬مترمربع زیربنا در دو طبقه ساخته شده است. بدنه ساختمان از سنگ و دو جداره ساخته شده و بین دو جدار آن حدود ‪۱۰‬ سانتی متر فاصله نهاده‌اند. در اتاق‌ها و حتی قسمت‌های بیرونی هواکش‌هایی با توری‌های فلزی تعبیه شده است تا ساختمان از رطوبت محفوظ بماند.
کاخ دارای یک سرسرای وسیع،‪ ۱۱‬ اتاق و یک سالن پذیرایی با چهار سرویس حمام و دستشویی است. سقف همه اتاق‌ها بتون مسلح بوده و روی آن به شکل زیبا و هنرمندانه‌ای گچ‌بری شده و در زوایا با تعدادی مجسمه‌های کوچک گچی تزئین شده است.
کاخ موزه نظامی میان پشته

بخش های مختلف کاخ موزه نظامی میان پشته بندر انزلی :
کاخ میان پشته بندر انزلی که در سال 1348 به نیروی دریایی ارتش واگذار شد و پس از وقوع انقلاب اسلامی چند سالی بلا استفاده ماند و از سال ۱۳۶۷ ‬شمسی پس از تعمیرات اساسی و تعویض حلب‌ های شیروانی، به موزه نیروی دریایی تبدیل شد و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. در حیاط کاخ چند اراده تانک و توپ و سلاح های سنگین و نیمه سنگین در بین درختان قرار داده شده که از همان ابتدا نظامی ‌بودن کاخ را به ما یادآوری می‌کند.
در طبقه پایین کاخ موزه نظامی انزلی سلاح های سبک و ادوات نظامی ‌از زمان زندیه تا دوره رضا خان قرار داده شده ‌است. در میان این اشیا از سپر پوست کرگدن گرفته تا لباس های زرهی و و کلاهخود و از سلاح های سبک مانند ششلول و هفت تیر تا تفنگ‌ های بزرگ قلعه ‌ای و تفنگ های سنگ چخماق و حتی نیزه ها و… دیده می ‌شود که جنگاوران کشورمان در قدیم از آن استفاده می‌ کردند.
کاخ موزه نظامی میان پشته

طبقه دوم کاخ موزه نظامی انزلی، حالت کاخ بودن خود را بیشتر حفظ کرده و در آن از مبلمان مورد استفاده رضاخان و مهمانهایش، قفسه ‌های چوبی بسیار خوش ساخت و ظریف و در عین حال مقاوم، شمعدان ها و ساعت های برنزی، ظروف چینی و کریستال که تعدادی از آنها هدایای سران کشورهای خارجی به رضا خان است، نگهداری می ‌شود. رادیو ضبط مبله هدیه هیتلر به رضا خان یکی از این تحفه ‌ها است. تابلوی کبک آویز اثر کمال الملک و تابلوی نقاشی کار ناصرالدین شاه از جمله تابلوهای موجود در کاخ است.
یکی دیگر از آثار زیبای موجود لوستری است که از چوب یک پارچه تراشیده شده و بر سقف یکی از اتاق ها نصب شده ‌است. میزهای چوبی خوش تراش با طرح های بسیار ظریف و زیبا حکایت از سلیقه هنرمندانه صنعتگران آن زمان دارد. در همه اتاق ها شومیه دیواری تعبیه شده و پنجره‌ های بزرگ فضای درون کاخ را به طبیعت زیبای پیرامون پیوند می ‌دهد. سالانه تعداد قابل توجهی از ایرانگردان و حتی گردشگران خارجی کاخ موزه نظامی انزلی دیدن می ‌کنند.

منبع: سایت مکان بین